Hoppa till innehållet

Volvo kör repris med Zlatan

Volvo kör vidare med sin favoritreklampelare Zlatan Ibrahimovic.

Fotbollsgiganten ska hjälpa bilmärket sälja ny modellen V90. En ny reklamfilm ska premiärvisas den 30 maj.

KARRIÄREN RULLAR PÅ. Zlatans reklamfilm för Volvo släpps den 30 maj.
KARRIÄREN RULLAR PÅ. Zlatans reklamfilm för Volvo släpps den 30 maj.Foto: Pressbild

För Volvo var valet enkelt. En mer omtalad och redan känd varumärkesambassadör än Zlatan är svår att hitta.

Den förra kampanjen som Zlatan gjorde tillsammans med Volvo, som Di Weekend bland annat skildrade i ett långt reportage av Jan Gradvall, blev mycket uppmärksammad. 

”Vi är förstås glada över att återigen ha möjlighet att arbeta tillsammans med Zlatan”, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Världsstjärnan, som nyligen fick ett storslaget avsked i samband med att han avslutade sin sejour hos parisklubben PSG har i snabb takt börjat bygga vidare på karriären.

Han har i Di Weekends stora intervju med Zlatan Ibrahimovic från i april i år berättat om sina affärer:

”I den sitsen som jag är i har ingen annan varit. Jag kör mitt eget race och skriver min egen story, sedan kan de använda mig som exempel i sina affärscase.”

Att Zlatan är ett namn som säljer torde det inte råda något tvivel om. Han är flitigt citerad och drar uppmräksamheten till sig.

Reklamfilmen för Volvo släpps den 30 maj klockan 20.15 på Volvo Cars och på TV4.

Innehåll från MazdaAnnons

”Det känns som en perfekt bil för mig”

För Thomas Söderlind är hans Mazda CX-60 ett arbetsredskap.
För Thomas Söderlind är hans Mazda CX-60 ett arbetsredskap.

Driftsäker, praktisk, stort lastutrymme – och laddhybrid.

Här är suven som checkade av alla boxar när Thomas Söderlind skulle välja ny bil.

– Bilen är mitt arbetsredskap. Och lejonparten av mina resor är korta. Då passar en laddhybrid perfekt, säger han.

EXTERN LÄNK: Skräddarsy din Mazda CX-60 direkt här

Thomas Söderlind jobbar med företagsförsäljning åt ett it-bolag i Katrineholm. I hans vardag behöver han en bil som både har låga utsläpp och ett stort lastutrymme. Hans resor i jobbet brukar ligga på upp till fem mil i stan.

– Då kan jag köra en hel resa på en laddning och ladda bilen när jag är tillbaka på jobbet, berättar han.

Elmotorn, som har en räckvidd på 63 km enligt WLTP, är integrerad mellan förbränningsmotorn och den åttaväxlade automatlådan. Det gör att elmotorn kan driva fyrhjulsdriften helt på egen hand.

– Fyrhjulsdriften har verkligen räddat mig några gånger när det har varit halt. Dessutom har den i egenskap av laddhybrid en god bränsleekonomi. Jag snittar 0,4 liter milen på 1000 mil.

Utöver de många korta jobbresorna åker han en del till Norge och han har ett lantställe åtta mil från Katrineholm. Thomas Söderlind undersökte möjligheten att köpa en elbil, men hittade ingen som hade tillräckligt stort lastutrymme. Det hade däremot Mazda CX-60, som med sina 570 liter passade för Thomas Söderlinds behov.

– Det är viktigt för mig. I arbetet lastar jag stora servrar. På fritiden är jag gitarrsamlare och spelar i band. När jag skulle köpa ny bil testade jag om det gick in två gitarrcase på högkant, och det gjorde det i Mazda CX-60.

Han nämner den höga bagageluckan som en viktig detalj:

– Jag får in riktigt stora grejer i bilen. Fick till och med plats med ett gammalt oljefat när jag skulle ut till landet, så jag har inget att klaga på där.

CX-60 är inte den första Mazdamodellen som Thomas Söderlind äger. Han har tidigare haft två stycken CX-5:or.

– Jag är sedan tidigare van vid Mazdas höga kvalitet och driftsäkerhet. För mig är driftsäkerheten a och o. Dessutom är bilen bekväm. Jag är 190 centimeter lång och sitter bra och gillar att den ställer in allt via ansiktsigenkänningen när jag sätter mig.

När Thomas Söderlind köpte bilen var modellen helt ny på marknaden, vilket krävde en del uppgraderingar av både mjukvara och hårdvara i början. Samtidigt berömmer han Mazdas service.

– Det var en del barnsjukdomar som behövde åtgärdas. Jag vill ge Mazda i Katrineholm en stor eloge för att den processen varit så smidig. Jag har alltid fått bra support med lånebilar vilket inneburit minimal påverkan på min vardag.

I jämförelse med tidigare ägda Mazdabilar upplever Thomas Söderlind att CX-60 är betydligt tystare.

– Bilen är väldigt tyst inuti. Det känns som en perfekt bil för mig. Den är prisvärd, praktisk och snygg.

Hur känns CX-60 att köra?

– Den känns väldigt tajt med bra respons i styrningen. Hela upplevelsen är bra.

EXTERN LÄNK: Mer om Mazda CX-60 – se erbjudandet här

Mer från Mazda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mazda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera