Hoppa till innehållet

Zlatans nya mål: affärer

34 år gammal gör Zlatan Ibrahimovic sin bästa säsong någonsin.
Samtidigt är han involverad i flera större affärsprojekt – och även här är målet att skriva historia, berättar den svenske fotbollsstjärnan i en intervju med Di Weekend.

Zlatan Ibrahimovic har lika högt ställda mål i affärsvärlden som på fotbollsplanen
Zlatan Ibrahimovic har lika högt ställda mål i affärsvärlden som på fotbollsplanenFoto: Jesper Frisk
Zlatan har bra koll på sin ekonomi och sina egna affärer. Han säger att han ofta är inne på di.se och kollar nyheter och aktiekurser.
Zlatan har bra koll på sin ekonomi och sina egna affärer. Han säger att han ofta är inne på di.se och kollar nyheter och aktiekurser.Foto: Jesper Frisk
Zlatan Ibrahimovic Perfumes – parfymmärke som lanserades 2015.Foto: Di
Volvo Cars – huvudroll i reklamkampanjen Made by Sweden.Foto: Volvo
Vitamin Well – vitamindrycksföretagets ambassadör sedan december 2014.Foto: Foto: Di
Varner Ibrahimovic AB – sportklädesmärke tillsammans med Varnergruppen (ännu ej lanserat).Foto: Di
I Stockholm. Di Weekend träffade Zlatan Ibrahimovic när landslaget hade en ledig förmiddag under samlingen i slutet av mars.Foto: Jesper Frisk
Zlatan Unplugged – app lanserad hösten 2013.Foto: Di
Zlatan Ibrahimovic håller en anställningsintervju med en överraskad arbetssökande. Vitamin Well-filmerna har blivit en viral succé, med 2,8 miljoner visningar på Youtube.Foto: Di
Zlatan har vunnit Guldbollen, priset till Sveriges bästa fotbollsspelare, tio av de senaste elva åren. Fredrik Ljungberg kom emellan 2006.Foto: TT
Kungligt besök på PSG:s hemmaplan Parc de Princes 2014.Foto: TT
Helena Seger och Zlatan Ibrahimovic på French Open i Paris förra året.Foto: TT
Zlatan gjorde den stora skillnaden i playoffmatcherna mot Danmark då Sverige kvalificerade sig för sommarens EM-slutspel i Frankrike.
Zlatan gjorde den stora skillnaden i playoffmatcherna mot Danmark då Sverige kvalificerade sig för sommarens EM-slutspel i Frankrike.Foto: TT

Parallellt med att Zlatan Ibrahimovic gör succé på fotbollsplanen har han börjat bygga upp ett affärsimperium kring sig själv. Redan 2003 fick han sitt förnamn varumärkesregistrerat hos Patent- och registreringsverket och sedan 2010 jobbar han tätt tillsammans med varumärkesagenten Mika Lepistö, som har koll på allt som Zlatan Ibrahimovic involverar sig i utanför fotbollen.

De senaste åren har den svenska världsstjärnan synts i en mängd nya kommersiella sammanhang: Volvoreklamen, ett eget parfymmärke, ambassadör för ett vitamindrycksföretag, ett ännu ej lanserat sportklädesmärke.

De kommersiella uppdragen har debatterats flitigt bland fotbollsexperterna. Tar de för mycket fokus från fotbollen? Är det ett tecken på att Sveriges största fotbollsspelare genom tiderna förbereder sig för att lägga skorna på hyllan? Har Zlatan blivit girig på gamla dar?

Zlatan Ibrahimovic svar på den typen av frågor ger han – på typiskt Zlatan-manér – i den nya reklamfilm som han spelat in för Vitamin Well:

”So you think that I’m done? That my career will soon be over? You don’t know me. I’m just warming up.”

”Där har du hela storyn. Det är sanningen”, säger Zlatan Ibrahimovic när vi träffas i Stockholm under påskhelgen, då den svenska världsstjärnan har en förmiddag ledig under landslagssamlingen.

Samtidigt visar de nu pågående företagssamarbetena i vilken riktning Zlatan Ibrahimovic tänker sig sitt liv, den dagen han väl väljer att avsluta proffskarriären.

”Jag tycker att det är kul och intressant med affärer. Det är nya utmaningar.”

Bästa säsongen – trots höga åldern

På fotbollsplanen har Zlatan Ibrahimovic lett sitt Paris Saint-Germain till den fjärde franska ligatiteln i rad, i Champions League är laget just nu framme i kvartsfinal (första matchen mot Manchester City spelades i veckan, returen nästa tisdag) och han tog nästan på egen hand Sverige till sommarens EM-slutspel i Frankrike.

»Som tur är älskar jag att träna. Jag måste träna, jag måste svettas, jag måste lida. Ibland tränar jag så hårt att jag spyr.«

 

På sportsidorna spekuleras det vilt om vilken som blir hans nästa klubbadress efter att kontraktet med PSG löpt ut i sommar. Det är en enorm skillnad mot hur det lät i somras, då de flesta förståsigpåare menade att svensken hade gjort sitt på den absoluta toppnivån.

34 år gammal gör du din kanske bästa säsong i karriären. Hur är det möjligt?
”Jag har bevisat att de här 34 åren bara är en siffra. Allt sitter i huvudet. Det jobbet jag har lagt ned i år, inte minst mentalt, det är enormt. Ni utanför ser bara resultaten, ni ser mig spela bra och göra mål, och ni tänker ’ wow, är det så enkelt?’. Men alla timmar när jag studerar och sliter för att nå perfektionen. Det syns inte och därför tänker ingen på det. Men det är det som är nyckeln till allting.”

”Som tur är älskar jag att träna. Jag måste träna, jag måste svettas, jag måste lida. Ibland tränar jag så hårt att jag spyr. Att spela matchen är den enkla delen, det är bara att gå ut på planen och göra det du är bra på, så brukar det lösa sig.”

Vad vinner du helst – Champions League eller EM?
”EM, absolut. Kan du vinna något med ditt land, alltså, det finns inget större än det.”

Finns det något som talar för att du INTE skulle spela proffsfotboll nästa säsong?
”Allt kan hända. Jag kommer lägga alla korten på bordet i sommar och sedan ta mitt beslut. Det kommer finnas många möjligheter. Samtidigt: jag har alltid sagt att jag kommer att sluta på topp. Förutom Zidane är det ingen stor fotbollsspelare som har gjort det. Vi får se.”

”Jag gör inte det här för pengar”
Det är en avslappnad och öppen Zlatan Ibrahimovic som vi möter på ett avskilt hotell på Östermalm. Redan från början vill han göra klart att han gärna berättar om sina affärsprojekt – men att det inte handlar om pengar för honom.

”Jag gör inget av det här för pengar. Jag behöver inte göra någonting, varken nu eller efter min karriär, jag kommer att leva gott ändå. Det jag väljer att göra, gör jag av helt andra orsaker.”

»Jag väljer med hjärtat. Det jag tror på själv. Gärna svenska företag som vill ut i världen. Och det måste vara kvalitet.«

 

Och visst är Zlatan Ibrahimovic ekonomiskt oberoende.

Efter 15 år i lönetoppen i fotbollsvärldens pengacirkus kan hans förmögenhet uppskattas till långt över 1 miljard kronor. Enligt samstämmiga medieuppgifter höjde han sin årslön i PSG från 130 miljoner kronor till 143 miljoner kronor till årets säsong. I jämförelse ter sig hans rekordarvode för Volvoreklamen – 10–12 miljoner kronor, enligt källor till Dagens industri – närmast som småsmulor i sammanhanget.

Bilar, parfym, vitamindryck, kläder. Finns det någon röd tråd i hur du väljer vilka företag du ska samarbeta med?
”Jag väljer med hjärtat. Det jag tror på själv. Gärna svenska företag som vill ut i världen. Och det måste vara kvalitet. Jag jobbar bara med ett fåtal, men då är det på riktigt och jag ger det 200 procent.”

Det blir ofta pannkaka när idrottsstjärnor ska göra reklam för allehanda produkter. Håller du med?
”Absolut. Det finns många kända atleter som jobbar med företag, inte minst nu inför stora mästerskap, och som bara gör det för att synas eller för att få en fin check. Så jobbar inte jag, jag jobbar med engagemang och kvalitet. De företag du samarbetar måste passa ihop med dig själv, det funkar inte att de försöker måla upp dig till något du inte är. Allt jag gör kommer från mig själv.”

Finns det någon annan idrottsstjärna som du tycker gjort det bra?
”David Beckham, så klart. Allt han har gjort, alla hans val, han har varit föregångaren. Jag tror att det är han som har öppnat upp för alla oss andra, hur det funkar och hur man kan göra.”

Ni spelade ju tillsammans i PSG innan han lade av. Pratade du med honom om det då?
”Nej, nej, fotbollsspelare på den nivån, man för inte dialog på det sättet. Vi är kompisar och tycker bara att det är kul att det går bra för varandra. Det är inte så att du ringer Beckham och frågar: ’Hur funkar det?’ Nej. Du är dig själv och du måste hitta din egen väg.”

Vilka andra tar du hjälp av i affärsfrågor?
”Nä, det är bara jag och Mika (Lepistö, Zlatan Ibrahimovic varumärkesagent, som också sitter med under intervjun).”

Din andra agent Mino Raiola då?
”Mino är grym, men han sköter fotbollen, inget annat.”

Och din fru Helena Seger, som var marknadschef för flygbolaget Flyme när ni träffades, bollar du sådana här frågor med henne?
”Det är klart jag pratar med Helena och frågar vad hon tycker. Men de slutgiltiga besluten tar jag och Mika. Mika styr upp allt. Tror inte han på en idé kommer den inte till mig. Och han känner mig så pass bra att han bara berättar för mig om det som han tror att jag kan vara intresserad av. Så det är vi två. Större team än så behöver jag inte. Mika is the perfect brand, hehe (Mika Lepistös agentbolag heter The Perfect Brands).”

Du har ju även en del kända affärsmän i bekantskapskretsen, bland andra Sigmagrundaren Dan Olofsson som du startat appen Zlatan Unplugged med. Frågar du någonsin honom om affärsråd?
”Nej, för i den sitsen som jag är i har ingen annan varit. Jag kör mitt eget race och skriver min egen story, sedan kan de använda mig som exempel i sina affärscase.”

Hur mycket entreprenör känner du att du själv är?
”Jag känner att jag kan ta saker som jag tror på och göra dem magiska. Men, återigen, jag gör det inte för att tjäna pengar. Affärsprojekten jag går in i, går jag in i för att skapa historia. Jag vill göra saker som inte har gjorts tidigare. Det är samma drivkraft som jag har i fotbollen, att ta det till en ny nivå, att göra saker som ingen annan gjort. Men det är svårare i affärer, för då gäller det att få alla att tänka precis som jag. På fotbollsplanen räcker det med att jag tänker på mig själv.”

Vilka svenska företag tycker du har gjort ett bra avtryck utomlands?
”De stora, Ikea och H&M, så klart, men också sådana som Skype och Spotify. Jag brukar skryta för mina klubbkamrater om Sverige. Jag säger: ’Vi är inte så många, men det vi gör, gör vi riktigt bra’.”

I intervjun med Jan Gradvall i Di Weekend förra året berättade du att Volvoreklamen kom till genom att du ringde till Chippen Wilhelmssons pappa, som är Volvohandlare i Skåne, och föreslog att du skulle göra något för Volvo. Hur kom du i kontakt med Vitamin Well?
”För många år sedan såg jag den här flaskan Vitamin Well. Jag tyckte den såg intressant ut. Jag smakade på innehållet och gillade det. Långt senare kom det fram genom en gemensam bekant att de ville ses. Så vi träffades. Resten är historia.”

Jag pratade med Jonas Pettersson, Vitamin Wells vd och grundare, i förra veckan, och han berättade att du redan vid första mötet hösten 2014 sa att du hade ett specifikt önskemål att ta fram din egen sportdryck.

”Allt det jag sa i första mötet med Jonas har nu hänt, och mer därtill. Jag sa att jag skulle ändra hela bolaget och ta det till helt nya nivåer. Jag sa: ’Det går bra för er, men ni har lekt i den lilla dammen, nu ska ni få komma in i Zlatans värld, upp på kungatronen. Det är där ni ska vara.’ Jag vill inte sitta och skryta här, det behöver jag inte göra, men du kan ju fråga Jonas själv hur det går.”

Det gjorde jag. Han berättade att Vitamin Wells omsättning ökade med 70 procent i fjol efter att du gått in som bolagets ambassadör.
”Du ser! Man kan säga att Zlatan är Vitamin Well nu. Innan var Vitamin Well Vitamin Well, men nu är jag Vitamin Well, så nu ska vi ta över världen. Men allt är inte på grund av Ibrahimovic. Det är sättet vi jobbar på också, de vägar vi väljer.”

Vitamin Wells drycker säljs i dag i 22 länder. I fjol uppgick omsättningen till 343 miljoner kronor och vinsten före skatt skrevs till 32 Mkr. Det är en imponerande utveckling sedan Jonas Pettersson hoppade av advokatkarriären och grundade bolaget 2006 tillsammans med två kompanjoner.

Men resan har inte varit helt utan bekymmer. Vitamin Well marknadsförs som ett nyttigt alternativ, samtidigt som de flesta drycker innehåller socker, vilket lett till kritik från näringsexperter. Negativa skriverier bidrog också till en dipp i försäljningen 2011, enligt Jonas Pettersson.

Den första vitamindryck som Zlatan Ibrahimovic var med att ta fram, Upgrade, blev snabbt bolagets mest sålda. Förväntningarna på den nya Zlatandrycken, Vitamin Well+, är minst lika höga.

”Det är nästa generations sportdryck. En dryck man behöver dagligen för en atlet på min nivå. Jag har inte haft det innan, jag har saknat det. Vi har tagit fram den här drycken med alla specialister på Vitamin Well”, säger Zlatan Ibrahimovic.

Jonas Pettersson förundrades över med vilket engagemang du gett dig in i det här samarbetet. Han berättade att du har frågor om allt, hur det fungerar på kontoret, distribution, kylar. Varför tycker du att det är så intressant?
”Jag hade en fantasi för många år sedan, långt innan det här var aktuellt, att jag vill skapa en egen dryck. Jag funderade i många år om jag skulle göra det själv eller med någon annan. Så jag har tänkt mycket på de här frågorna.”

Ni vill inte avslöja de ekonomiska villkoren för samarbetet, men Vitamin Well har 99 aktieägare och du är inte en av dem har jag förstått?
”Jag hade kunnat köpa hela Vitamin Well om jag velat, men, som sagt, det handlar inte om pengar.”

Egna parfymen kom i höstas

Zlatan Ibrahimovics egen parfym lanserades i höstas. Idén till Zlatan Ibrahimovic Perfumes kom från Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon, som driver bolaget Amazing Brands vars specialitet är att lansera nya varumärken inom skönhetsbranschen.

”Parfymen var jag inte hundra på från början, men Mika sa: ’Du måste träffa de här två tjejerna’. Jag var väldigt tveksam, men till slut sa jag: ’Okej jag träffar dem.’ Det är dumt att stänga dörrar till någon innan man lyssnat vad de har att säga. Första mötet: det var klockrent. Jag ser många andra som gett ut en parfym, det har blivit…”

»Det kommer när det kommer. Men ingen kommer att missa det, tro mig, det kommer att slå ned som ännu en bomb.«

 

”Ah, jag ska inte kommentera andra, men det har mest varit deras namn på en parfymflaska. Som sagt, när jag gör saker ska det vara kvalitet. Min parfym är kvalitet rakt igenom, från själva doften till förpackning. Vi har redan vunnit en massa priser. Allt har gått fantastiskt.”

Parfymen är den första produkt där du satt ditt eget namn på produkten. Hur tänkte du kring det?
”Ja, det är det enda, förutom appen Zlatan Unplugged, men det är lite annat upplägg där. Det är en risk så klart, antingen går det ’wow’ eller så går det åt andra hållet. Och går det åt andra hållet är ju varumärket Zlatan Ibrahimovic inte lika slipat som det är om du aldrig använt det. Så det är en risk, men man måste ta risker också.”

Ska lansera sportklädesmärke

I slutet av 2014, i samma veva som Zlatan Ibrahimovic blev ambassadör för Vitamin Well, annonserades att han skulle starta ett sportklädesmärke tillsammans med den norska Varnergruppen, som även äger Dressman och en rad andra butikskedjor och kontrolleras av bröderna Varner. Sedan dess har det varit knäpptyst om samarbetet, men i november förra året registrerades bolaget Varner Ibrahimovic AB hos Bolagsverket (det finns ett motsvarande AS i Norge). I den namnkunniga styrelsen återfinns bland andra Jonas Carlström, vd på Gant Sverige och tidigare på Adidas, Mika Lepistö och bröderna Stein och Petter Varner. Nu verkar en lansering stå för dörren.

”Det kommer när det kommer. Men ingen kommer att missa det, tro mig, det kommer att slå ned som ännu en bomb”, säger Zlatan Ibrahimovic.

Hur är tankegången med ett eget sportklädesmärke?
”Det blir min egen sportkollektion. Jag har jobbat med de största sportvarumärkena i hela världen. Jag vet vad det handlar om. Jag vet vad folket behöver, de rätta kläderna. Bröderna Varner har erfarenhet och resurserna att nå ut, så därför valde jag att göra detta med Varnergruppen. Folk tror att det är Dressman, men det är det inte (Bröderna Varner äger Dressman och Petter Varner är vd för Dressman). Det här är ett äventyr där vi börjar från noll och bygger något tillsammans.”

Vad har du för andra affärsprojekt på g?
”Ååååh, wow (Zlatan gnuggar händerna) det slår gnistor här nu, världen får se. Vi har flera projekt i pipeline, men man ska ha tid med det också. Så länge jag spelar fotboll är fokus först och främst på det. Men det kommer mera, jag lovar. Det kommer att bli en spännande sommar.”

Jag har förstått att du har planer på ett eget filmprojekt, stämmer det?
”Det förs diskussioner, det gör det, men inget är klart. Flera andra gör filmer om mig, det finns många fiskmåsar där ute som tjänar pengar på mitt namn, mitt liv. Men när jag gör mina egna saker, jag upprepar det igen, gör jag det inte för att tjäna pengar. När jag gjorde min dokumentär (Ibrahimovic – från Rosengård med mer än ett mål, som sändes i två delar på Kanal 5 2014) var det en massa skriverier om att jag ägde rättigheterna till filmen och att jag hade kontrollen över den. Men det är väl klart, det handlar ju om mig, det är klart jag ska kontrollera det. När jag för ut saker är det den rätta bilden, inte någon annan som fiskar upp en story som inte ens stämmer. Just därför är jag delaktig i allt som händer kring mig.”

Är filmen tänkt att baseras på din självbiografi som David Lagercrantz skrev?
”Alla typer av diskussioner förs. Det kan göras många filmer om mig. Det är som Rambo 1–5, vi kan göra Ibra-ca-da-bra 1–10!”

Du kontrollerar ju också bilden av dig själv med din app, Zlatan Unplugged, där du lägger ut bilder och ger intervjuer före och efter matcher.
”Ja, det ska funka som min kontakt med folket, eller fansen om du vill, genom sociala medier. Jag är inte den som frivilligt står och snackar med journalister. Det tillhör jobbet, jag är professionell och gör det när jag måste göra det, men ofta tänker jag: ’Varför?’. Jag snackar men det ger ingen effekt och det som skrivs stämmer inte. Genom Zlatan Unplugged kan de som vill följa mig på ett helt annat sätt.”

Vem är det egentligen som ställer frågorna i appen?
”Det är en som jobbar med appen, han är väl halvjournalist kan man säga. Han mejlar mig frågor och jag svarar på dem.”

Men du tycker att det funkar bra?
”Det var en del problem i början, appen kraschade för att det var för mycket trafik. Jag var beredd på det, jag säger alltid: ’Vad jag än gör, ha ordentligt med backup. Samma sak med boken (självbiografin Jag är Zlatan Ibrahimovic, som kom ut 2011). Jag sa till Bonnier, förlaget: ’Gör tillräckligt med exemplar så att alla som vill kan köpa sin bok’. De sa: ’Ja men det här blir bra, vi har erfarenhet från tidigare’. Vad hände? När boken släpptes tog den slut i bokhandeln direkt, det var inte tillräckligt med böcker producerade (boken sålde i 415 000 exemplar första månaden).”

»Jag behöver inte media, det är media som behöver mig. Det känns som om de är beroende av mig för att kunna sälja sina tidningar. Jag borde få 20 procent av deras försäljning.«

Zlatan Unplugged ligger under den övergripande appen Mikz, som samlar flera andra profilers personliga kanaler. Hittills har det varit en ekonomisk katastrof för ägaren Dan Olofsson, som investerat en kvarts miljard kronor i projektet. I jakten på en lönsam affärsmodell slogs Mikz i höstas samman med det norska bloggnätverket United Bloggers.

”Min kanal har fungerat bra, det andra mindre bra. De har ändrat konceptet nu, så vi får hoppas att det går bättre. Men jag kör på med min app”, säger Zlatan Ibrahimovic.

Förutom Zlatan Unplugged har du 12,6 miljoner följare på Instagram och 3,4 miljoner följare på Twitter som du kan kommunicera med direkt. Vad ser du för behov av att nå ut i traditionella medier?
”Jag har sagt det länge nu: Jag behöver inte media, det är media som behöver mig. Det känns som om de är beroende av mig för att kunna sälja sina tidningar. Jag borde få 20 procent av deras försäljning.”

Din nuvarande hemstad Paris har drabbat av flera hemska terrordåd under din tid där. Vad tänker du kring det?
”Det är en tragedi. Det får inte hända, men så händer det ändå. Det är läskigt, men det går inte att tänka på sådant i vardagen. Allt kan hända: jag kan gå ut härifrån och trilla från trappan och så är det över. Jag tänker positivt och sprider kärlek och energi, det tror jag på.”

Du har sagt att du och familjen vill flytta hem till Sverige när proffskarriären är över. Vad är det du gillar med Sverige?
”Borta bra, men hemma bäst. Jag älskar Sverige, det finns inget bättre. Tack vare fotbollen har jag sett många länder, jag har bott i Paris, Amsterdam, Milano, Barcelona, Torino. Tro mig när jag säger att det finns inget som slår Sverige.”

»Jag är stolt över att vara svensk. Mina föräldrar kommer från andra länder, mamma är kroat och pappa är bosnier, men jag har alltid känt mig som 100 procent svensk.«

 

Även nu med flyktingkrisen och stängda gränser?
”Det är ju inget som jag har något med att göra, det är systemet. Men jag tror att Sverige vill väl. Jag tror att de allra flesta svenskar vill väl. Man vill att alla ska ha det bra. Alla gör vad de kan. Jag gör det genom fotbollen. Det andra är inget jag kan styra över.”

Samtidigt är ju du en av de största symbolerna för Sverige i utlandet.
”Ja, det är många ute i världen som bara känner till Sverige genom mig. Jag representerar Sverige. Och inte bara i landslaget. Även när jag gör samarbeten med Volvo eller Vitamin Well representerar jag Sverige. Jag är stolt över att vara svensk. Mina föräldrar kommer från andra länder, mamma är kroat och pappa är bosnier, men jag har alltid känt mig som 100 procent svensk.”

Äger sexvåningsbostad på Östermalm

2012 köpte Zlatan Ibrahimovic, via bolag, den gamla Elimkyrkan på Östermalm, som sedan dess har totalrenoverats till en privatbostad i sex plan. I höstas tog han, enligt tidningen Fastighetsvärlden, över ägandet som privatperson och huset ska nu stå färdigt för inflyttning. Om det är där som Zlatan Ibrahimovic tänkt slå sig till ro med familjen efter proffskarriären vill han dock inte kommentera.

Om tio år – vad gör du då?
”Jag vet inte. Varje gång jag försökt planera mitt liv har det blivit tvärtom. Jag tar det som det kommer. Men jag vet att det kommer att bli fantastiskt.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera