Di Weekends dryckesexpert Per Styregård guidar till nio lite udda ursprung där vinerna har en egen stil, vinorter som han spår kommer att bli mer kända framöver.
Per Styregård
Text
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 321 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från XledgerAnnons
Är först i branschen – med smarta tekniken
Mer tid till kärnverksamheten – och minskade kostnader.
Här är verktyget som kan revolutionera en hel bransch.
– Företag med många projekt och underkonsulter har efterfrågat detta länge, det känns väldigt roligt att vi lyckats, säger Marie Löfgren operativ chef hos molntjänsten Xledger.
Utvecklingen av artificiell intelligens, AI, går i rasande takt. Samtidigt har många företag inte hängt med, konstaterar Marie Löfgren.
– Ibland blir man förvånad hur pass manuellt stora, välkända företag tvingas arbeta. Jag tror det beror på att många sitter kvar i äldre systemlösningar som inte enkelt går att utveckla, men också att man inte ser över och utmanar sina processer, säger hon och fortsätter:
– Idag är innovationstakten hög och företag med moderna affärssystem får hjälp med att både bli mer effektiva, får bort vissa ”tråkiga” arbetsuppgifter och sänka sina kostnader.
– Personliga vyer som baseras på användande, bluffakturor som kan avslöjas genom avvikelsehantering, framåtriktade analyser, eller förslag på kommande budget är exempel på områden där AI kommer att vara en integrerad del av framtidens affärssystem, menar Marie.
I Xledgers affärssystem är stora delar av funktionerna automatiserade eller AI-styrda.
– Det finns en ökande efterfrågan hos våra kunder och vi som leverantör har en viktig roll i att driva på utvecklingen. Systemet ska vara så klokt att det lär sig så pass bra att det frigör tid som företaget kan lägga på annat, säger Marie.
Ett exempel på en tidsbesparande funktion som kan automatiseras är självfakturering. Funktionen riktar sig särskilt till företag som arbetar med projekt med underkonsulter.
– Vi har större kunder med hundratals underkonsulter i flera projekt. Att hantera faktureringen manuellt för dessa kan ta flera arbetsdagar i anspråk. Det här frigör tid från attestering, man snabbar upp processerna och minskar riskerna för fel.
Med självfakturering läggs alla uppgifter in enligt underkonsultavtal i Xledger, allt underkonsulten behöver göra är att rapportera in antal jobbade timmar.
– Utifrån rapporterade timmar hanterar sedan Xledger hela flödet automatiskt, från tidrapportering till utbetalning. Den här processen säkrar och färdigställer bokföringen utan någon handpåläggning. Du slipper allt arbete med interna kontroller och reducerar arbetsinsatsen avsevärt. Sedan har förstås projektledaren möjlighet till övervakning och uppföljning.
Under hösten har Xledger verifierat funktionen i sin verksamhet och sedan nyår har den rullats ut.
– Hittills är signalerna väldigt positiva, det har funnits ett stort behov av att förenkla och effektivisera de här sakerna.
Enligt Marie är Xledger ensamma om att erbjuda en helintegrerad lösning för självfakturering – och funktionen är en konkurrensfördel:
– Vi har tagit affärer tack vare detta. Företag som arbetar mycket med externa konsulter ser verkligen värdet och möjligheterna, att få ihop de administrativa processerna kring underkonsulter är en stor del av deras vardag, säger hon och fortsätter:
– Jag tror det är viktigt att vara ödmjuk och lyssna in marknaden, vad är det du som användare behöver? För att vara relevanta över tid behöver vi utveckla lösningar utifrån de önskemålen. Idag påminner affärssystemen mycket om varandra på de basala funktionerna, då är det viktigt att kunna sticka ut och erbjuda funktioner som inte finns någon annanstans.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev