Di Weekend VIN

Rosa i glaset – och på nätet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek
Hur länge kan rosévinsboomen hålla i sig? Di Weekends dryckesexpert Per Styregård reder ut.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När Josh Ostrovsky, också känd som The Fat Jew, 2015 lanserade sitt vin White Girl Rosé, hade han redan fyra miljoner följare på instagram. I dag har han över tio. Den multibegåvade sociala medier-experten från New York tänkte egentligen bara släcka törsten hos festglada unga i The Hamptons, som under hettan sommaren 2015 möttes av tidningsrubriker om att rosévinerna var på upphällningen. Men hans vinföretag Swish Beverages blev snabbt framgångsrikt. ­Tidigt 2018 gick världens största bryggeriföretag, ­Anheuser Busch, in som delägare.

Josh Ostrovsky är bara en av dem som förstått att utnyttja att rosévin inte bara är en dryck, utan minst lika mycket en livsstil. ”Det finns många roséviner som smakar gott ”i” dig, men vårt vin ser bra ut ”på” dig”, säger han i en intervju med vinepair.com 2017. Något han själv många gånger bevisat med bild på sig själv på instagram, med en flaska rosé i varje hand, knallrosa linne, rosa pannband och solglasögon.

Och sannolikt är rosévinets förmåga att se mer flärdfullt ut på bild än rött och vitt vin en anledning till att konsumtionen exploderat de senaste decennierna. Och särskilt på marknader där sociala medier är starka, som i USA, Storbritannien och Nordeuropa. Som brittiska influencern Lorna Andrews, med 615 000 instagram-­följare, uttrycker sig 2017 i The Guardian: ”En enda bild på instagram kan motsvara en 200-­sidig roman, om bilden är bra, och rosa är vackert på ’insta’”.

Hur mycket sociala medier påverkar i Sverige är svårt att säga, men på få andra marknader har rosévinsdrickandet ökat så mycket som här. Och i världens största rosévinsland Frankrike, ökar både produktion och konsumtion stadigt. Det gäller även i USA, med världens glupskaste vindrickare.

Samtidigt har de fyra största rosévinsländerna Frankrike, Spanien, USA och Italien fått konkurrens. Sydafrika, Chile och Australien har ökat försäljningen av rosé med flera hundra procent sedan 2000.

FAKTA
Styregårds val: Drycker som snyltar på rosévinstrenden

Cocktail. Hangar 1 Rosé Vodka. Blandning av vodka och kaliforniskt rosévin med 30-procentig alkoholhalt. Till cocktails och Alla hjärtans dag.

Politiskt. Brewdog Pink IPA. Ompaketering och prissänkning av bryggeriets Punk IPA för att lyfta frågan om ojämställdhet mellan mäns och kvinnors löner.

USA-cider. Angry Orchard Rosé Hard Cider. Rosa cider från den stora amerikanska ­ciderproducenten. Borde snart komma till Sverige.

VISA MER

Det enda på nedåtgående i rosévinsvärlden verkar vara färgen. Idag är det mycket ljusa ­nyanser som gäller med knappt förnimbara, ­blekrosa toner.

Hon surfar på veganvågen

Om rosévin är bättre på att få människor att knyta an till varandra kan man bara spekulera i. Pinknic är en årlig rosévins- och musikfestival på Governors Island i New York, som i år går av stapeln 30 juni–1 juli. Tusentals rosévinssugna betalar glatt 115 dollar för att sitta på festivalens egna rosafärgade picknickfiltar, iklädda vitt och rosa, och lyssna på livemusik. Och som det står på hemsidan: ”… to rosé all day with friends”, allt med siluetten av Frihetsgudinnan och ­Manhattan i bakgrunden.

Sveriges svar är Almedalsveckan, som startar några dagar senare. Där handlar det mer om politik och mindre om picknick, men båda evenemangen använder rosévin som socialt smörjmedel.

Och kanske finns en politisk agenda bakom det rosa vinet i Almedalen. Redan 2011 skrev ­socialantropologen Fanny Ambjörnsson boken Rosa: den farliga färgen. I den tar hon upp frågor som varför det i vissa sammanhang och inte i andra uppfattas som provocerande när män klär sig i rosa, vad rosa betyder för unga feminister, och varför små flickor ofta frossar i rosa, medan deras föräldrar är tveksamma till färgvalet.

Poetisk väntan på vita svanar

Även HBTQ-rörelsen har en intim relation till rosa. I nazisternas koncentrationsläger användes färgkoder för att gruppera fångarna, och ­homo-sexuella fick bära en upp-och-nervänd rosa triangel. Samma triangel nyttjades från 1970-talet av HBTQ-rörelsen – nu med spetsen uppåt – för att hedra minnet av nazismens offer och som en symbol för homosexuellas rättigheter.

Man kan också tänka sig andra underliggande orsaker till att välja rosa i glaset. Kanske ett ställningstagande av en yngre generation mot det nördiga rödvinet, mot en äldre generation vindrickare – företrädesvis män – som gillar att skryta om gamla årgångar av dyra viner?

Frågan är hur länge rosévinsboomen kan pågå. Är det dags att skrota den rosa flärdfull­heten nu när rosa varit årets färg 2016, och den ljusrosa nyansen ”millennial pink” dykt upp i olika kulturyttringar ända sen 2012? Inte mycket tyder på det än, i varje fall inte på sociala medier.