Di Weekend VIN

Hur handlar vi vin om 30 år?

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SVENSKA DRUVOR. Skördetid på en vingård utanför Ystad.

Björn Lindgren/TT

Svenskt vin och andra nordiska drycker kan gå en ljus framtid till mötes när den lokala förbrukningen ökar. Det skriver Per Styregård i en krönika.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Nyligen hotade Systembolaget nätvinhandelföretaget Winefinder med stämning. De måste upphöra med marknadsföring som Systembolaget uppfattar som olaglig. Systembolaget är också kritiskt till ­Winefinders verksamhet i stort, som går ut på att sälja vin via nätet och leverera direkt hem till dörren hos svenska konsumenter. En försäljning som alltså inte sker via Systembolagets ­kanaler.

Men Winefinder är inte ensam aktör på den marknaden. I dag finns flera företag som arbetar på samma sätt, och kompletterar Systembolagets sortiment och sätt att leverera vin på.

Enligt Winefinder har de nu svarat på Systembolagets brev, och även slutat med den typ av marknadsföring de fått kritik för. Återstår att se hur Systembolaget väljer att gå vidare.

Själv var jag glad att Winefinder fanns när jag i somras ville ha leverans av ett par lådor vin till vårt sommarställe, mellan Falkenberg och Halmstad. Eftersom vi åkte tåg dit, hade vi inte tillgång till bil, och det är svårt att transportera vinlådor på cykel. Vad jag kunde hitta, är det bara Winefinder som levererar till dörr i det området.

Hemleverans av vin är bekvämt, men det är inte alltid bättre för miljön, särskilt inte i städer. Enligt en stor undersökning 2018 av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, beror energivinsterna från e-handel med livsmedel bland annat på om den ersätter resor med privat bil eller inte. Om vi beställer mat på nätet men ändå tar bilen till mataffären för att handla annat, uteblir positiva effekter. Och det är ofta precis vad som sker. För att e-handeln ska få riktigt bra effekt krävs smart stadsplanering så att det blir lättare att gå, cykla och ta kollektivtrafik till matinköpen.

Hur köper vi vin 2050? Köper vi vin över ­huvud taget? Vin har varit en del av vår kultur så länge, och är en global industri, så en gissning är att vi gör det även om 30 år. Men eftersom vinrankor upptar mycket stora arealer av jordens odlingsbara mark, där det annars skulle kunna odlas mat eller foder, kanske de minst lönsamma odlingarna ersätts med andra grödor. Om jordens befolkning 2050 närmar sig 10 miljarder, kommer det öka pressen på hur den ­odlingsbara ytan utnyttjas.

Och om inte nya, extremt energisnåla transportsätt dyker upp, kommer det bli svårare för billiga viner från långväga ursprung att konkurrera med produktion som ligger närmare konsumenterna. Det kan bidra till att svenskt vin och andra nordiska drycker går en ljus framtid till mötes när den lokala förbrukningen ökar.

Kanske går vinvärlden igenom en utveckling som tidningsvärlden redan upplevt. Där många traditionella tidningar och magasin lagts ner, samtidigt som nya, smarta lösningar lanserat andra sätt att läsa journalistik. Samtidigt finns de allra bästa tidningarna kvar och blomstrar. På ett liknande sätt kommer i fram­tiden de allra mest älskade och karaktärsfulla vinerna gjorda av de smartaste vinmakarna ­finnas kvar, medan mer alldagliga viner konkurreras ut av andra drycker som uppfyller andra önskningar och behov.

Till botten med årgången 2018

Många livsmedelsbutiker med grön profil har sedan länge sålt vissa varor i lösvikt – mjölk, tvättmedel, ägg, flingor och gryn. Och det var över tio år sedan jag för första gången stötte på en vinmack på centrala Sicilien. Två bensinpumpsliknande kranar, den ena för rött vin och den andra för vitt. Det var bara att fylla på sin medhavda dunk och betala per liter i kassan. Det är en gissning att vin och andra drycker i lösvikt slår igenom ganska snart även i Sverige.

Nästa gång du ska handla vin, fundera på att gå, cykla eller ta kollektivtrafiken till System­bolaget. Och om du köper vin på nätet, kolla in om prenumerationstjänster som finns passar dig, där du får en förutbestämd låda varje gång. Då blir det lättare för vinhandelsföretaget att planera, vilket också troligtvis gör energivinsterna större.

Fotnot: Systembolaget har monopol på detaljhandelsförsäljning av alkohol i Sverige, men via e-handel går det att beställa alkohol från andra företag baserade utomlands, för leverans direkt hem. De företagen måste sköta lagerhållning utanför Sverige.

STYREGÅRDS VAL: Tre tips till entusiasterna

Hög tid att fixa högtidsdrycken

För samlare. Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chéillons 2011, Frankrike, Champagne (nr 91279) 749 kronor. För samlare på champagnehuset Pierre Peters toppvin. Hundra procent chardonnay att lagra länge.

Skog!. Rålund Exclusive Torrt Vin Av Blåbär 2018, Sverige (nr 91227) 235 kronor. Ett av få mycket bra svenska bärviner. Fina, djupa toner av blåbär, blåbärsris och skogsmossa. Det doftar skog!

Till osten. Cidre Brut Cidre Séhédic 5,5 %, Frankrike, ­Bretagne (nr 18006) 55 kronor (375 ml). Torr, ekologisk cider. Drick som aperitif, till crêpes, viltkött eller ostarna livarot och camembert.