Di Weekend VIN

Amerika och de goda smakerna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GOTT HANTVERK. ”Craft beer” serveras på en pizzeria i Ohio City, ett område i USA där många nya mikrobryggerier har startat.

TT

Hantverksöl och goda viner - Di Weekends Per Styregård vill lyfta fram den amerikanska dryckeskulturen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Mat och dryck var inte i fokus under den amerikanska presidentvalskampanjen. Den tillträdande 45:e presidenten har sedan valvinsten inte heller pratat mycket mat, vin, öl eller krog. Men hans kommande politik kan få direkta konsekvenser för inhemskt jordbruk, matproduktion, vin-, öl- och dryckesindustri, miljön och amerikanernas hälsa. Politiken styr också handelsrelationer, och inverkar därför även på vad vi svenskar äter och dricker.

Vi har en tendens att se ner på amerikansk matkultur för att den handlar mycket om snabbmat, att portionerna och läskmuggarna är stora, att de äter mycket kött och är positiva till genmodifierade grödor. Men amerikansk mat är så mycket mer, och påverkar oss mer än vi kanske tror, både historiskt och i nutid.

Även om mikrobryggeritrenden startade i Storbritannien, hade den aldrig fått samma luft under vingarna utan USA. I dag finns nästan 3  000 amerikanska små, oberoende och traditionellt arbetande bryggerier eller ”brew pubs” som brygger ”craft beer”, hantverksöl. Deras entreprenörskap och passion för ölbryggarkonsten har inspirerat bryggsugna över hela världen och hjälpt till att utveckla ölkulturen globalt.

Amerikanerna kan göra vin också. Den legendariska provningen i Paris 1976, då Kaliforniens bästa rödvin vann över de bästa franska och rörde upp en storm i vinvärlden, var bara början. 2010 passerade amerikanerna fransmännen när det gäller att sörpla i sig vin i volym räknat. Och i dag dricks nästan hälften av allt vin i USA, 42 procent, av unga i generation Y.

Att skriva ut druvsorten på etiketten har en lång tradition i flera europeiska vindistrikt, men det är tack vare kalifornierna som så många viner i dag säljs just på druvsort. Det finns förstås både för- och nackdelar med att förenkla ett vins karaktär på det sättet, men det är förmodligen en av anledningar till att så många nya grupper av konsumenter har kommit till.

En annan anledning till att vin blivit lättare att marknadsföra är poängskalor. Den mest inflytelserika av alla, 100-poängsskalan, har utvecklats i USA. Det finns många nackdelar med att poängsätta vin, men i marknadsföringssyfte är det genialt.

Dra lärdom av vinkulturen

På Systembolaget finns drygt 400 amerikanska rödviner och cirka 170 vita. Att jämföra med Frankrike som listar 1400 röda viner och drygt 1 000 vita. För att hitta ett ännu bättre urval amerikanska viner, sök på hemsidorna hos svenska importörer med USA som specialitet, som Divine och Vinopia.

Vinopia är för övrigt importör av de enda tre amerikanska viner som lanseras på Systembolaget i dag, den 20 januari. Alla tre är gjorda på druvan pinot noir och kommer från den lilla producenten Domaine de la Côte norr om Santa Barbara. Vingårdens ägare, kändissommelieren Rajat Parr och vinmakaren Sashi Moorman, har ambitionen att locka fram varje enskild odlingslotts karaktär i vinerna, vilket de har lyckats mycket bra med. I listan finns Domaine de la Côte St Rita Hills 2014 för 380 kronor. De övriga två som lanseras – Domaine de la Côte Blooms 2014 för 566 kronor och Domaine de la Côte La Côte 2014 för 716 kronor – är värda sina prislappar med tanke på den stora smakupplevelsen, särskilt om det får vila några år i källaren.

På ölsidan har bara Sverige fler ölmärken på monopolhyllorna än USA, med sina drygt 200 sorter. Både Storbritannien, Tyskland och Belgien har färre. För ett ännu större sortiment hantverksöl, håll koll på svenska ölimportörer som Galatea, Brill & Co, Wicked Wine och Cask Sweden. På sajten Craftbeer.se, som drivs av Galatea, finns en lång rad amerikanska öl för privatimport. Andra företag säljer hantverksöl via nätet och levererar till dörren. Ett av dem är danska Boxbeers.dk med ett litet urval hantverksöl av hög kvalitet i portföljen.

Trenderna som definierade 2016

Hur USA:s kommande politik kring invandrad arbetskraft, miljölagstiftning och handelsavtal kommer att påverka amerikansk matkultur återstår att se. Förhoppningsvis kan vi fortsätta utöka utbytet mellan våra länders kulturer, och få ökad tillgång till frukterna av deras entreprenörskap.

 

Styregårds val: Tre amerikanska favoritbrygder

  1. Lagunitas New Dogtown Pale Ale.  5,9 %, Petaluma, Kalifornien (nr 1697) 22,70 kronor. Balanserar fint mellan den amerikanska humlestinna traditionen och den mer maltfokuserade brittiska pale ale-stilen. Lätt att ta till sig men samtidigt karaktärsfull.
  2. Founders All Day IPA Session Ale. 4,7 %, Grand Rapids, Michigan (nr 88361) 21,10 kronor. Något nedtonad i både beska och alkoholhalt. Tröttnar ­därmed inte ut smaklökarna utan piggar snarare upp dem.
  3. Terrapin Moo-Hoo Chocolate Milk Stout. 6 %, Athens, Georgia (nr 11407) 26,20 kronor. En chokladkryddad stout där kakaokryddan helt integrerats med övriga, komplexa smaker av mörkt bröd, torkad frukt, nötter, lakrits och kola.