Di Weekend REPORTAGE

Vägen till en sprillans ny hot rod

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄCKER AVUND. Cheva -36. En hot rod som denna brukar kallas för för en street rod.

Amanda Lindgren

Till en nedlagd stärkelsefabrik utanför Sölvesborg kommer hot rods-entusiaster från hela världen. I den unika bilfabriken, som drivs av Jonas Olofsson , ­uppfylls drömmen: Att få köra en egen, nybyggd Ford 1932.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är sparsamt med skyltar och man undrar om man har kommit rätt. Men på personalparkeringen ­klarnar det. På grusplanen står en ­Cheva -36, en läckert grönfärgad street rod stor nog för en hel ­familj.

”När vi skulle få vårt fjärde barn blev vår hot rod för liten, så jag började bygga en sexsitsig rod som alla skulle få plats i” säger Jonas Olofsson, ägare av Jocar.

”Det är nitton år sedan nu. Vi använder fort­farande den som bruksbil.”

Vi har kommit till en av världens minsta bilfabriker. Det är också en av ­ytterst få bilfabriker som specialiserat sig på hot rods byggda i plåt.

Sedan starten 2007 har över 200 karosser och ramar levererats härifrån till bil­entusiaster över hela världen.

FAKTA
Jocar Hot Rods and Steelwork

Omsättning: 8,1 Mkr. (2017).

Resultat efter finansnetto: 140 tkr (2017).

Anställda: Sex personer.

VISA MER
FAKTA
Jonas Olofsson

Ålder: 55 år.

Familj: Hustrun ­Anneli, som också ­arbetar på företaget, fyra barn och fyra barnbarn.

Bor: I Torsabjörke ­utanför Sölvesborg.

Gör: Äger och driver Jocar Hot Rods and Steelwork, som ­renoverar, reparerar och pro­ducerar nytillverkade hot rods.

VISA MER

”Det är kul att det finns en växande marknad för så här pass smala produkter, omsättningen har ökat i ungefär samma takt ­sedan starten. Det finns en väldigt stark retrotrend inom bilvärlden”, ­säger Jonas Olofsson.

Majoriteten av kunderna har alla samma förebild: en Ford från 1932.

”Det året blev bilen serietillverkad med en V8-motor och ett bättre chassi. Bilen var top of the line på den tiden bland ’Svensson-bilarna’. I dag finns det i stort sett inga originalbilar kvar till salu. Det ökar så klart intresset för replikor.”

Från 1948 eller tidigare

Jocars nybyggda bilar bygger alltså på en upp­daterad bilklassiker från 1932, både som roadster och en femfönstrad coupe-modell, men vad som exakt är en hot rod finns det många åsikter om. Ofta har den öppen motor och inga skärmar, men variationerna är oändliga. Den kan i praktiken se ut hur som helst och bestå av vilka komponenter som helst.

Hot rod betyder ’varmt rör’ om man över­sätter det, vilket inte säger mycket. Enligt Jonas Olofsson är en hot rod en ombyggd och moderniserad bil från 1948 eller tidigare.

”Designen är gammal, men den har moderna stötdämpare och bromsar och en ­motor som enkelt hänger med i dagens trafikrytm. Sedan finns det ju bilar med skärmar och täckt motor, som min Cheva där ute. En sådan hot rod brukar man kalla för street rod.”

Varför fastnar man för hot rods?

”Först och främst är det karossformen och ­designen, den har alltid tilltalat mig. Sedan ­lockas jag mycket av att för­bättra något gammalt med dagens moderna komponenter. Men det är jättesvårt att förklara. Vissa gillar fotboll, jag gillar hot rods.”

Samlarproffset på väg mot nya fynd Byggde hemma i garaget

Däremot vet han exakt när motorkärleken tändes. Jonas Olofsson var 12 år gammal när han köpte tidningen Teknikens Värld, som hade ett stort reportage om A-Traktorer. Snart började han förverkliga sin egen bil, under päron­trädet i trädgården, med pappas utlånade svets. Nästa steg blev en egen hot rod, och 1996 stod hans första exemplar färdigt – med en kaross från tidigt 1950-tal byggd på en Duett från 1965.

Ryktet spred sig om det unika kunnandet och han började bygga hot rods även åt andra ­hemma i garaget. På den tiden hade han dock sin anställning på en snäppet större bilfabrik: Volvo i Olofström.

”Jag är utbildad plåtslagare och arbetade på Volvos prototypverkstad. Samtidigt fick jag fler och fler förfrågningar på hot rods och 2007 ­bestämde jag mig för att göra det här på heltid”, säger han.

Från 200 000 kronor

Jocar Hot Rods and Steelworks bildades, en biltillverkare som nu omsätter drygt 8 miljoner kronor. Hot rods-intresset finns inom alla samhällsklasser och yrkesgrupper, menar han, och ­företaget har nyligen levererat bilar till en läkare, en personal­chef och en lastbilschaufför.

”En ny hot rod kostar från 200 000 kronor, så intresset kräver ju lite kapital. Men värdet finns där, många av bilarna som byggs säljs sedan vidare dyrare. Vi märker ett ökat intresse hos unga människor, inte minst i södra Europa, vilket är jättekul.”

Som ett Ikea-paket

Ett chassi tar 15–20 timmar att få klart i den alltmer standardiserade processen hos Jocar, medan det krävs närmare 100 timmar för en färdig ­kaross. Ofta vill de bilintresserade kunderna själva färdig­ställa bilens inredning och slutmontera exempelvis motor och växellåda.

”Vissa vill dessutom bygga hela chassit själva från grunden, och beställer då hem alla delarna från oss.”

Så man får hem sin blivande bil som ett Ikea-paket?

”Ja, det kan man säga. Jag tar instruktionerna över telefon, ett steg i taget, annars blir det kortslutning. Vi brukar vara ganska öppna med att säga: Antingen håller du dig till våra standardlösningar, eller så får du ett helsike. Men de flesta tjejerna och killarna som tar sig an det ­fixar det”, säger han.

Tjolöholm, vilket veteranrace!

Vid sidan av bilproduktionen säljer företaget stora mängder specialiserade komponenter och reservdelar via en egen webbshop. Totalt har före­taget över 3 000 kunder i registret, och förutom närliggande marknader som Sverige, Danmark och Tyskland skeppas även långväga beställ­ningar till bland annat USA, Australien och Nya Zeeland. Bland företagets sex anställda finns i dag två familje­medlemmar, hustrun Anneli och ­sonen ­Simon, men tiden är fortfarande en bristvara för hot rods-älskaren Jonas Olofsson.

”Jag hinner ju inte bygga någon bil till mig själv.

Min drömbil är en fem­fönstrad Ford-32, en 5W Coupe, som var med i ­filmen Sista natten med gänget. Men det får väl bli när jag blir pensionär.”

(text) & amanda lindgren (foto)