Di Weekend REPORTAGE

Urtrendigt i Genève

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Salon International Haute Horlogerie, SIHH, startade 1999 som ett mindre och mer exklusivt alternativ till klockmässan i Basel. Utöver ikoniska märken som IWC, Cartier, Jaeger Le-Coultre och Panerai finns i år även Hermès bland utställarna.

Foto: TT

Under fyra intensiva dygn i mitten av januari möts de mäktigaste spelarna i klockindustrin i Genève, för den spektakulära schweiziska klockmässan Salon International de la Haute Horlogerie Genève, SIHH.

Här presenteras det kommande årets haute horlogerie – de mest omsorgsfullt handtillverkade mekaniska armbandsuren – av nervösa designchefer och detaljfokuserade chefsurmakare. Här är de mest spännande nyheterna och trenderna.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Klockindustrins Davos

Om man har varit på en kommersiell mötesplats, där syftet är att samla en större mängd köpare och säljare under några få dagar, inser man strax när man befinner sig på områdets fläckfria heltäckningsmattor att det är missvisande att kalla Salon International Haute Horlogerie för en mässa. SIHH startade 1999 när Richemontgruppen, ägare av bland andra IWC, Cartier, Jaeger Le-Coultre och Panerai, bröt sig ur den stora klockmässan i Basel för att skapa en upplevelse som skulle rimma bättre med de lyxiga varumärkenas värden. Mässan har både färre besökare, (20 000, att jämföras med Basels 100 000) och färre utställare (Genève har 35, Basel har 700).

SIHH:s verkställande direktör Fabienne Lupo sa i Financial Times i samband med årets öppning att ”mässans ambition är att vara ett Davos för klockbranschen”. När hon de senaste åren lockat till sig tungviktarna, tillika de forna Baselutställarna Ulysse Nardin, Girard Perregaux (båda från Richemontkonkurrenten Kering) och Hermès är det ingen tvekan om att hon menar allvar. Och kopplingen till Davos är inte helt tagen ur luften: vart man än går syns makthavare inom klockbranschen i samtal med varandra. Det faktum att diskussionerna i alporten några mil bort vissa år sammanfaller med SIHH gör ibland kopplingen än mer naturlig för besökare.

Langes stålhyllning

Tillverkaren Lange & Söhne är med sitt tyska ursprung en katt bland hermelinerna på mässan bland alla schweizare. Men en ytterst respekterad katt får man säga. Få varumärken är lika hyllade för sin imponerande hantverkskonst som just Lange. Förra året gick företagets frontman Walter Lange bort och i år hyllas mannen, som tillsammans med storägaren Richemont återuppbyggde varumärket efter andra världskrigets påfrestningar, mycket tack vare modellen Homage to Walter Lange. Modellen släpps i 145 exemplar i vitt guld, 90 i roséguld och 27 i gult guld. Dessutom släpps en samlarutgåva i stål.

Klockan 1815 Homage to Walter Lange i stål, inspirerad av ett fickur från mitten av 1800-talet, kommer säljas på Philips auktionshus den 13 maj. Intäkterna går till Children Action Foundation, en välgörenhetsorganisation baserad i Genève. Pris för klockan i ädlare metall är ungefär 575 000 kronor.

Ny generation Santos

Det franskättade juvel- och klockvarumärket Cartier har på senare år flirtat allt intensivare med män och urverksnördar. För att tillfredställa dessa två köparkategorier har man modifierat sin klassiska serie Santos. Klockan tillverkades första gången 1904 åt den brasilianske flygpionjären Alberto Santos-Dumont, började serietillverkas 1911 och är kanske mest känd för att ha suttit runt handleden på Michael Douglas rollkaraktär Gordon Gekko i filmen Wall Street från 1987. Den senaste generationen Santos ersätter bjässarna ur serien Santos 100 och kommer som standard med den klassiska skruvförsedda länken. Utförandena är flera i den här storsatsningen, däribland stål, gult guld (Gekkos utförande) och roséguld. Modellen kommer i storlekarna medium och large där den första är tänkt mer för kvinnor och den senare för män.

Cartier följer trenden på mässan och ger köparen möjlighet att på egen hand kunna byta ut länken mot ett valfritt medföljande band i skinn – 17 färger finns att välja bland.Galbée, som modellen kallas hos konnässörerna, kostar i utförandet stål medium cirka 64 000 kronor.

Paul Newman inspirerar

I höstas såldes världens dyraste armbandsur. En Rolex Daytona klubbades för häpnadsväckande 17 752 500 dollar, ungefär 140 miljoner kronor, på auktionshuset Philips i New York. Armbandsuret var av den i klockkretsar legendariska referensen 6239 från 1968 och hade ägts av Paul Newman. Skådespelarens synlighet med modellen i olika sammanhang kombinerat med klockans unika egenskaper, hade gjort att referensen fått det logiska smeknamnet Paul Newman. Det var således Paul Newmans egen "Paul Newman" som såldes. Den amerikanske stilikonen fick klockan av sin hustru Joanne Woodward som lät gravera in ”Drive carefully me” på baksidan som en hälsning till den på fritiden motorsportande maken.

Daytonan är med sina tre mindre kronograftavlor en av de mest kopierade modellerna. Även respekterade tillverkare turas om att skrupellöst inspireras av det ikoniska uret.

I år är det Montblancs tur. Utöver stora likheter i klockan i sig har tillverkaren oblygt placerat kronografen TimeWalker på ett svart bundband av skinn, samma typ som Paul Newman bar sin Daytona på. Montblanc, TimeWalker Chrono kostar cirka 66 000 kronor.

IWC:s vällackade jubileum

I år var det 150 år sedan amerikanen Florentine Aristo Jones grundade International Watch Company, IWC, i den nordligaste delen av klocknationen Schweiz. Att klocktillverkaren tar vara på sitt jubelår var ingenting man kunde ta miste på under klockmässan SIHH.

Man släppte en jubileumskollektion med hela 27 stycken klockor, alla kännetecknade av sin begränsade tillverkning och lackade urtavlor. Alla tavlor lackas tolv gånger i vitt eller blått, borstas och poleras för att sedean förses med markeringar, siffror och bokstäver. Jubileumskollektionen återfinns i de klassiska serierna Portofino, Portuguieser, Da Vinci och Pilot.

Flaggskeppet det här året är dock en modell som inte är fullt så känd som de nyss nämnda klassikerna, nämligen Tribute to Pallweber. Pallweber var en österrikisk urmakare som lanserade ett verk i ett fickur så intressant att IWC tog in det på licens i slutet av 1800-talet. Nu väcker man liv i designen och det spektakulära verket (då, som nu, utan klassiska tim- och minutvisare) och har placerat det i ett armbandsur. IWC, Tribute to Pallweber Edition 150 Years mäter 45 mm i diameter, är tillverkad i roséguld i endast 250 exemplar och kostar 375 000 kronor. IWC, som är kända för sina påkostade galamiddagar under SIHH, hyllade den nya kollektionen med en helkväll där bland andra Bradley Cooper, Cate Blanchett och Figo med svenska hustrun Helen släppte loss till uppträdanden av bland andra Aloe Blacc, Ronan Keating och Paloma Faith.

Tunna evighetskalendrar

Som på bilmässor släpps konceptutgåvor även i klockbranschens dito. Mässans definitiva snygging i år heter Audemars Piguet Royal Oak RD#2 Perpetual Calendar Ultra-Thin. Klockan har den tunnaste automatiska evighetskalender (6,3 mm) och i platinum. 41 mm i diameter. Tyvärr bara en konceptklocka än så länge. Men, och delvis just därför, oerhört oemotståndlig. En evighetskalender, som faktiskt går att köpa, är Vacheron Constantins Overseas Ultra-Thin Perpetual Calendar i roséguld. Den utgåvan mäter 41,5 mm i diameter och visar förutom timme och minut även veckodag, månad, datum, månfas och korrigerar skottår fram till år 2100 (då ägaren får lämna in klockan på service för att få den i fas). Pris 765 000 kronor.

Fortsatt flirt med racingvärlden

Högtid i klockvärlden

Fridykning, hästpolo, flygning, segling – vissa teman är återkommande i kollektionerna när de stora aktörerna i branschen presenterar sina nyheter. Mest inspiration hämtas dock snudd på alltid från en annan genre, nämligen motorsporten.

Så även i år. Den aktör som verkligen körde temat hela vägen fram, och lite för långt rent tematiskt, var Richemontägda Roger Dubuis som med sina samarbeten med Lamborghini och Pirelli släppte en rad modeller så motorfierade att de i princip gick att förflytta sig med.

Första exemplet: Excalibur Aventador S Arancio Argos har ett viktreducerat urverk och ytterligare fyra innovationer som starkt påminner om en F1-bil, bland annat ultralätt boett i kolfiber, band i samma mockaliknande Alcantara som från sätena i en Lambo och en rotor i verket av samma form som på fälgarna.

Klockan ser ut ungefär som något som fiskats upp ur slumpens akvarium i en spelautomat. Pris: 2 220 000 kronor.

Andra exemplet: I modellen Excalibur Spider Pirelli är banden tillverkade av däck från en bil som vunnit ett F1-lopp. Klockan är tillverkad i 88 exemplar, ser ut som en Calzone som blivit kvarglömd i ugnen och därefter agerat måltavla på en skytteklubb.

Kostar gör den dock och närmare bestämt 680 000 kronor. Köparen är gissningsvis en man som bor i Monaco eller Las Vegas och är vansinnigt imponerad av Formel 1 eller klockornas enormt avancerade urverk och inte drar sig en sekund för att tala om för omvärlden att så är fallet.

Audemars Piguet envisas med sportiga bjässar

Alla jubileer kan inte vara lika omfattande som IWC:s 125-års satsning. En betydligt yngre kändis i branschen som också vill stå i strålkastarljuset är Offshore, Audemars Piguets sportiga storebror i den åttkantiga serien Royal Oak.

Den kommersiella succén Offshore fyller 25 år och ynglar av sig med modeller som känns ganska tveksamma i en tid där överdimensionerade armbandsur uppfattas som passé.

Den i antal begränsade modellen Offshore Tourbillon Chronograph (45 mm i diameter och 16,1 mm hög), beskrivs av upphovsmakarna som ”avantgarde och andemeningen av samtida arkitektur” men känns tyvärr snarare daterad, som nyheten Offshore i kamouflagemönster. Insidans gedigna hantverk till trots.

Betydligt mer smakfull är styrelseordförende Jasmine Audemars åsikt om smartklockor när DI Weekend träffar henne:

”Det är ingenting vi kommer ägna oss åt de kommande 100 åren. Vi arbetar med historia som ska vara vacker på insidan och utsidan. En klocka ska vara emotionell – smartklockor är osexiga, tråkiga och fyrkantiga.”

Milles för 9 miljoner

Inget SIHH utan att superentreprenör Richard Mille med urmakarteam släpper en extremdyr, extremlätt sportklocka tillverkad på ett extremt komplicerat vis. Årets konstverk är en pjäs framtagen i samarbete med den argentinske hästpolospelaren Pablo Mac Donough. Urverket är en manuell tourbillon och klockan med kolfiberboett och laminerat safirglas är tillverkad i endast 30 exemplar. För den futuristiska accessoaren RM 53-01, som kunde varit sponsrad av Legoland, får du betala 9 200 000 kronor.

Antikt 1900-tal ska locka yngre publik

Urstark efterfrågan

Av tidigare års panik över ekonomiska resultattapp märktes ingenting på årets mässa. Den schweiziska exporten av armbandsur ökade 6,3 procent under 2017 (mätperiod januari-november, julhandeln således exkluderad). Totalt innebar det en försäljning på cirka 174 miljarder kronor. Exporten av mekaniska klockor ökade i såväl värde (5 procent) som volym (3 procent).

Lika som bär?

När Girard Perregaux lanserar en klocka som är så lik Audemars Piguets ikoniska succé Royal Oak skrattar stora delar av branschen högt.

Det är bara en tidsfråga innan design- och mönsterpolisen tar GP:s jurister i örat och frågar hur man resonerade rörande de åtta kanterna och urtavlan när man släppte modellen Laureato Chrono. Utgåvan i roséguld kostar 342 000 kronor.

Rätt rem till rätt klocka

Trenden från tidigare säsonger håller i sig: ett klockvarumärke som i dag inte har en modell där kunden själv kan byta mellan länk och en rad skinnband ligger efter i utvecklingen. Cartier Santos, Roger Dubuis Pirelli, Vacheron Constantin Overseas är tre exempel på klockmodeller där kunden själv kan byta utseende och därmed användningsområde på sin klocka.

Jaeger-LeCoultre (bilden) lägger stor del av sin satsning på remmar i samarbetet med Casa Fagliano, den argentinska tillverkaren av boots i cordovan till hästpolospelare. IWC samarbetar sedan några år tillbaka med skotillverkaren Santoni som gör remmar till serien Portofino. Parmigiani låter Hermès göra sina remmar.