Di Weekend REPORTAGE

Urläckert i Basel

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

ARND WIEGMANN

Världens största klockmässa, Baselworld, är fortfarande klockvärldens främsta mötesplats. 2019 års upplaga präglades av inno­vationer och optimism.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Precis innanför Baselworlds entré ligger Bulgaris utställningsbås. Om man nu kan kalla ett fyra ­våningar högt roséguldfärgat hus med ett 40-tal mötesrum, restaurang och bar för ”bås”. I myllret framför baren befinner sig Fabrizio Buonamassa, chef för Bulgaris klockdesign, som stolt visar upp Octo Finissimo Chronograph GMT. Den lätta kronograf­modellen med boett av titan har dubbla världsrekord: världens tunnaste kronograf­urverk (3,3 millimeter), samt världens tunnaste automatiska kronograf (6,9 millimeter). Detta åstadkoms bland annat genom att göra en periferisk rotor, som drar upp urverket utan att bygga på höjden.

”Det är den första kronografen vi tillverkar i vår egen fabrik, och klockan har också GMT-funktion, vilket är en väldigt användbar komplikation för alla som reser”, säger Buonamassa.

50 meter längre in i Hall of Dreams, i en bakbelyst, svartvit, kubistisk, blänkande byggnad, spänner privatägda Chanel urmakarmusklerna. Sedan tidigare äger man klockfabriken G&F Chatelain, och i början av året köpte företaget också en andel i fabriken Kennisi. De har också andelar i de mindre, superexklusiva urmärkena F.P. Journe och Romain Gauthier. I år firar man en 20-åring: J12, som när den kom var pionjär för av keramiska material. Denna klocka som nu är försedd med nytt urverk och uppdaterad design, har i ett par decennier lyckas med konststycket att kombinera hög modegrad, unisex och intressant urmakeri. Chanel har också ägarandel i flyginstrument-inspirerade Bell & Ross, som bland årets nyheter presenterar Bellytanker Bronze. En varmtonad bronsklocka med svart urtavla och röda detaljer, en härligt murrig, 70-talselegant kronograf.  Ett liknande designspår återfinns även hos Tudor, som dock blandar stål och guld i Black Bay Chrono S&G.

Ett av de stora samtalsämnena inför Basel­world är alltid vad Rolex ska presentera. Till skillnad från de flesta andra vägrar världens största klockmärke att visa något innan mässan öppnar. När slöjan lyfts, visar det sig att Rolex 2019 har ett stort fokus på segling, vilket sammanfattas som bäst i Yachtmaster 42. Klockan med boett av vitt guld har en ring med höjda index, och hålls på plats med det geniala oysterflexarmbandet som har flexibla titan-blad inkapslade i svart gummi.

Patek Philippe, som sägs vara till salu för 100 miljarder kronor, visade på herrsidan bland annat upp veckokalendern 5212 A Calatrava Weekly Calendar, samt 5520 P Alarm Travel Time, en klocka i pilotmodell med fyra kraftiga knappar – en bulkig design som dock inte föll alla på läppen.

FAKTA
5 trender att hålla koll på 2019

1. Matta, kaki-gröna urtavlor.

2. Bi Compax – kronografer med två extra urtavlor klockan 3 och klockan 9, gärna i kontrasterande färger, så kallad ”panda”.

3. Brons, vilket ger patina. De med aluminiumlegering som endast blir mörkare, och de utan aluminium som blir koppargröna med tiden.

4. Miljötänkande. Boxar av återvunnen plast, armband av labora­torieodlat läder, etiskt guld är några av de steg som klockbranschen tar för en bättre miljö.

5. Den minimalistiska sidan av Bauhaus-traditionen uppmärksammas extra lagom till 100-årsjubileet av bland andra Junghans, ­Maurice de Mauriac och Nomos.

VISA MER
FAKTA
Baselworld

81 200 besökare, 520 utställare,

3 300 representanter från medier. Detta är ändå en nedgång med 22, 20 och 12 procent jämfört med i fjol. Trots att Swatchgroups 18 märken inte ställde ut på årets mässa är

Baselworld den enda mässan där du kan hitta allt från de billigaste kvartsuren till exklusiv Haute Horlogerie av högsta klass, liksom såväl smart watches som bordsur. 

VISA MER

På damsidan kom nya automatiska varianter av Twenty-4, vilka fram till slutet av 2018 bara funnits med kvartsurverk. Den växande trenden med mekaniska, ”riktiga” klockor för kvinnor syns även bland independentmärken, däribland MB&F som på mässan visade upp Legacy Machine Flying T, märkets allra första damklocka.

Breitling låter sig gärna inspireras av sin vintage-katalog, för att utifrån den skapa något nytt. Emellanåt gör de dock även så kallade re-editions, klockor som ser ut exakt som när det begav sig, om än med uppdateringar när det kommer till teknik och material. Ett exempel är Breitling ­Navitimer Ref. 806 1959 Re‑Edition, som försetts med ett modernt, handuppdraget COSC-certifierat kronografurverk, är vattentät ner till 30 meter, och har Super-LumiNova® på urtavlan.

”Den här klockan ger både nya Breitling-fans och de som följt oss genom årtionden chansen att äga och njuta av en exklusiv del av vår legendariska historia”, säger Breitlings vd Georges Kern.

Hos LVMH-ägda TAG Heuer är årets huvudnummer Autavia, som har sina rötter i instrumentbrädeklockor för bilar och flygplan från tidigt 1900-tal.

”Autavia blev armbandsur 1962. Årets klocka har dock en helt ny design och naturligtvis helt ny teknik, inklusive vår nya, patenterade spiralfjäder av kolfiber. Det finns två maskiner i världen som kan tillverka dessa spiraler, och båda står på TAG Heuer i La Chaux-de-Fonds”, säger Guy Bove, som i november 2018 tillträdde som produktchef.

”Vi jobbar också vidare med TAG Heuer Connected, vår smart watch, som i år släpps i en golfversion. Den har 39  000 golfbanor inprogrammerade, 99 procent av alla som finns i hela världen, och appen följer din runda och hjälper dig bland annat att välja klubba”, fortsätter Bove, som tidigare var designansvarig på såväl Breitling som Chopard.

Lyxurens högtid i Genève

Både smarta och mekaniska klockor hittar vi också hos Frederique Constant och Alpina. Grundaren Peter Stas var väldigt nöjd med Baselworld 2019, när ett par dagar kvarstod.

”Det ser ut att bli 15 procent mer i beställningar jämfört med i fjol.”

Alpina, gruppens mindre märke med sport-orienterade klockor, förvånade många då modellen Alpiner X lanserades med en Kickstarter-kampanj i fjol.

”Alpina är ett etablerat märke, men vi ville ­använda Kickstarter för att kunna ha en direkt ­dialog med kunderna. Genom Kickstarter fick vi 5  000 feedback-punkter och sålde 3 000 klockor med 1 000 olika designförslag, som alla har levererats till kunderna. Det vi ser är att det i slutändan är klassiskt orienterad design som säljer bäst, plus att hela 60 procent av Kickstarter-kunderna också beställde ett extra armband, så att de har ett silikonarmband för sport och ett läderband för elegantare tillfällen”, säger Stas.

Trots succén med Alpiner X menar holländaren dock att onlineförsäljning är komplicerad.

”Våra undersökningar visar att framgångsrik nätförsäljning bygger på stora rabatter och är begränsad. När du säljer med normala priser föredrar kunderna butiker. Det gäller inte bara oss – även de stora grupperna har en liten försäljning online av den totala försäljningen”, säger han.

Siffran han syftar på är att ungefär 5–15 procent handlas online.

”Jag är övertygad om att det är i butikerna – inte online – som huvuddelen av distribution och försäljning kommer att ske under kommande tioårs­period. Därför måste vi stödja våra butiker ännu mer med utbildning, försäljningsmaterial och ­incitament som gör det möjligt för butikspersonal att ibland ge små rabatter runt 10 procent”, säger Peter Stas, som 2016 sålde sina tre märken Frederique Constant, Alpina och Ateliers de Monaco till japanska Citizen Watch – som behåller de schweiziska fabrikerna och teamen.

Hög tid för exklusiv auktion av klockor

Citizens främsta konkurrent är Seiko Group, och båda omsätter cirka 20 miljarder kronor per år. Klockälskare i Europa och USA hyllar det ännu relativt okända märket Grand Seiko, det mekaniska high-end segmentet som fram till 2010 var en japansk angelägenhet. Efter blygsam start av exporten slår man nu på stora trumman, och förhoppningsvis kommer årets handuppdragna Grand Seiko Springdrive Dress Series med graverad platinaboett och textur-laddad ”snowflake”-urtavla till svenska butiker i juli.

En intressant utveckling av Baselworld de senare åren är att hotellen runt mässan har mindre utställningar, ofta bestående av ett litet bord där du kan slå dig ner och prata med grundarna och urmakarna. Vissa, likt H. Moser & Cie. slår sig samman med några märken för att hyra större lounger – och när vi besökte Mosers vd Edouard Meylan var utrymmet som delades med Hautlence, De Bethune och Anonimo fullt med kring 50 besökare.

”Vi har hört att det är mindre folk på mässan, men här på hotellet är det fullt”, säger han.

Stjärnprodukten var på mässan den extremt komplexa Endeavour Concept Minute Repeater Tourbillon, där man genom en öppning i urtavlan kan se guldhammare slå an tiden mot stål-gongen som slingrar sig kring urverket.

”Den här produkten demonstrerar vad vi kan göra – vi är ett av en handfull företag som tillverkar egna spiralfjädrar. Vi gör 1 500 klockor per år och har 191 års historia i ryggen”, säger Edouard Meylan.