Di Weekend REPORTAGE

Uppstickare tar in på storbolag

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Illustration: Linda Fries-Åman

Den yngre generationen efterfrågar arbetsplatser där de inte behöver ”jobba ihjäl sig”.
En ny undersökning visar att de stora företagen kan tappa mark till uppstickare som Google och Spotify när konkurrensen om rätt kompetens blir allt större.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För 17:e året i rad rankar Randstad Employer Brand Research vilka företag som är mest attraktiva för arbetssökande i totalt 26 länder. I Sverige görs undersökningen för fjärde gången och i år deltog 4 963 personer som utifrån olika kriterier fick bedöma de 150 största arbetsgivarna. Deltagarna får svara på frågor om hur de uppfattar de olika företagen, som sedan rankas utifrån sin attraktivitet.

Undersökningen görs av TNS Sifo på uppdrag av rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad. Nytt för i år är att fem företag som inte tillhör de 150 största har valts ut till undersökningen. I topp tre bland så kallade ”disruptors”, eller uppstickare, hamnar Google, Spotify och forsknings- och utvecklingsföretaget CEVT.

”Vi har valt ut fem företag som syns mycket och som är innovativa och spännande. Det är intressant att ha med dem som jämförelse. När det kommer till teknik och digitalisering så förändras hela spelfältet. Därför blir det plötsligt så att andra bolag kommer upp och stör, även om de inte är i samma sektor”, säger Ola Eriksson, marknadschef på Randstad.

Frågorna varierar varje år beroende på trender och i år har temat varit automatisering.

”Det är något som diskuteras mycket, vad som kommer att hända om 20 år och om många jobb kommer att försvinna. Men tittar man på den här undersökningen är det bara 9 procent som oroliga. Många ser det i stället som en möjlighet.”

FAKTA
Tio mest attraktiva arbetsgivare

1. SVT

2. Volvo Car Group

3. Volvo Group

4. Sveriges Radio

5. CGI

6. Swedavia

7. SCA

8. WSP

9. Bonnier

10. Systembolaget

VISA MER
FAKTA
Kriterier när svenskar letar arbetsgivare

1. Bra arbetsklimat.

2. Stimulerande arbete.

3. Bra balans mellan arbete och fritid.

VISA MER
FAKTA
Kriterier när arbetsgivare marknadsför företaget

1. Företaget har god finansiell stabilitet.

2. Använder den senaste tekniken.

3. Långsiktig anställningstrygghet.

VISA MER

Den ständiga vinnaren Ikea, som hamnat på förstaplats tre år i rad, har fått flytta in i en så kallad ”Hall of Fame”. De får inte tävla förrän 2019 igen.

”Det är roligt att se att ett svenskt företag presterar så bra att de kan ta en plats i vår Hall of Fame. Det är endast ett fåtal företag som har lyckats med det sedan undersökningen startade 2000”, säger Ola Eriksson.

I undersökningens toppskikt är det inte mycket som har förändrats från föregående år. Volvo Car Group och Volvo Group flyttar från fjärde och femteplats till andra- respektive tredjeplats. Överst på prispallen hamnar Sveriges Television som blev tvåa förra året.

”Det är fantastiskt kul. Man blir alltid glad när företaget får uppmärksamhet. Just den här undersökningen speglar ju svenska folkets bild av oss”, säger hr-strategen Gabriella Ekström.

Vad gör er till en attraktiv arbetsgivare?

Tar steg för hållbarhet

”Jag tror att många ser våra program och produkter som bra grejer och något som vore roligt att arbeta med. Vi har många speciella jobb som bara finns på SVT, som Uppdrag Granskning till exempel.”

Vad kan ni bli bättre på?

”Jag tror att vi måste försöka träffa våra tittare mer. Innan har vi suttit här i våra borgar och väntat på att folk ska komma till oss. Vi försöker skapa en dialog med våra tittare så att de kan vara mer involverade i våra program. Vi är inte relevanta om vi tror att vi bara kan sitta här.”

Att vara journalist är en av de arbetsrollerna som anses vara mest otrygga i dag. Hur arbetar ni med det?

”Det är jättetryggt att vara fast anställd på SVT. Problemet är att vi inte är ett företag som växer och att vi har ett maxtak på antal fast anställda. Så hur bra jobb vi än gör är det en in, en ut. De personer som jobbar på andra premisser är väldigt viktiga eftersom vi behöver ett bra tillflöde av ny kompetens. Vi försöker vara en bra arbetsgivare för dem också och vara tydliga med att de inte ska hänga upp sitt liv på att vänta på en fast anställning.”

En av de saker som tycks stå ut genom årens undersökningar är att gapet mellan vad arbetsgivarna erbjuder och vad arbetstagarna vill ha är väldigt stort. Enligt undersökningen är det viktigaste för svenskarna en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och en bra balans mellan arbete och fritid.

Framför allt är det den yngre generationen som efterfrågar det sistnämnda.

Superhjälte i litet format

”De unga är mer intresserade av företag där man inte förväntas jobba ihjäl sig. Flexibilitet blir viktigare, viktigare än en hög lön. Många inser att man kan göra karriär åt sidan. Man behöver inte alltid klättra uppåt utan man kan hitta en position där man får mer balans i livet som ändå är att betrakta som ett karriärsmässigt bra drag”, säger Ola Eriksson.

Det arbetsgivarna däremot gärna marknadsför är att företaget har god ekonomi, använder den senaste tekniken och erbjuder en långsiktig anställningstrygghet.

”Det är fjärde året vi gör undersökningen. Vid det här laget börjar det bli allmänt vedertaget vad arbetstagare är intresserade av. Men det är inte dessa områden som företagen oftast fokuserar på i sin kommunikation. Vår förhoppning är att bolag generellt blir mer lyhörda på det området”, säger Ola Eriksson.