För någon är det färgen, för en annan ljudet. Eller helt enkelt känslan av en annan tid. Bilar som entusiaster viger sina liv åt att vårda. På bilfestivalen Tjolöholm Classic Motor finns alla sorter – folkhemsfordon, filmikoner och fartvidunder.
Karin Olander
Är du redan prenumerant, logga in för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Insikten har börjat sjunka in: Klimatkrisen blåser inte över för att man blundar. Allt fler företag förstår att de måste ställa om ifall de ska blomstra i framtiden.
– Det finns ingen anledning att vänta tills det blir riktigt jobbigt, säger Peter Hultman, kundansvarig på Meritmind.
Att klamra sig fast vid en gammal affärsmodell är oftast ett stort misstag, det förstår de flesta, men hur gör man för att ställa om? Och var ska man börja? Peter Hultman har mött många företag som står handfallna inför uppgiften.
– Hållbarhet är en strategifråga, betonar han. De organisationer som kommit längst är de som har visionen klar för sig och som arbetar med ett ärligt uppsåt. Varje företag måste skapa en hållbar story som bygger på trovärdighet och transparens.
Fokusera inte på regelverket
I takt med att milstolpar, som FN:s agenda 2030 närmar sig, hårdnar regelverken. Många företagsledningar är stressade över hur de ska hinna sätta sig in i alla nya regler, göra de mätningar som krävs och skriva hållbarhetsrapporter. Men det är att börja i fel ända, menar Peter Hultman.
– Först måste den hållbara verksamheten på plats, säger han. Sedan kan man rapportera den. Därför är det inte revisorer och regelverkstolkar som företag behöver rekrytera i första hand, utan hållbarhetsstrateger, projektledare och kommunikatörer.
Utbildar konsulter
Att få in rätt kompetens är avgörande för om du ska lyckas med omställningen. Det gäller oavsett om du gör en rekrytering eller tar in en konsult. Första steget på resan mot en grönare verksamhet är att skaffa sig medarbetare med rätt kunskap, men tyvärr är hållbarhet en spetskompetens som det är ganska ont om. Därför ägnar sig Meritmind inte bara åt att hitta och matcha rätt kompetenser inom hållbarhet och ekonomi. De utbildar också sina konsulter och coachar kandidater i hur de kan stärka sin kompetens.
– Hanterar du omställningen rätt och kommunicerar den trovärdigt blir det lättare att attrahera både kunder och kompetent personal, säger Peter Hultman. Då blir omställningen din främsta konkurrensfördel.
Om Meritmind Meritmind är den ledande aktören för konsult- och rekryteringstjänster inom ekonomiområdet, enligt en varumärkesundersökning med Demoskop. Företaget grundades år 2000 av vd Helena Casserlöv-Kvist och är ett värderingsstyrt bolag som sysselsätter över 500 personer, omsätter 500 MSEK och finns på sju orter i Sverige.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev