Di Weekend REPORTAGE

Tillbaka till framtiden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

ÅTERTRÄFF. Lite äldre och gråare, men de flesta känns igen från när det begav sig.

Foto: Jesper Frisk

UR ARKIVET (OKT 2014)

De hade rätt – men var 15 år för tidiga. Di Weekend har återförenat de tongivande profilerna från it-yran för ett samtal om dåtidens galenskaper och visioner – som banande väg för nutidens våg av framgångsrika svenska it-företag.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Först på plats är Jonas Birgersson, som när det begav sig i slutet av 1990-talet kallades Bredbandsjesus i tidningarna, och Magdalena Bonde, en av få kvinnliga frontfigurer under it-haussen. Det tar ett par sekunder innan Jonas Birgersson känner igen Magdalena Bonde och de möts i en kram.

”Det var verkligen inte i går”, säger Jonas Birgersson.

”Jag tror att senast vi sågs var på den där konferensen i Paris när vi snackade inför en massa franska höjdare och riskkapitalister. Det måste ha varit 1997 eller 1998”, säger Magdalena Bonde.

Sedan dyker de gamla it-profilerna upp en efter en. Det uttrycks många ”länge sedan” och utväxlas åtskilliga varma kramar. Extra hjärtligt blir det när Jonas Birgersson och Johan Staël von Holstein slår armarna om varandra. It-boomens två portalfigurer, från de då superhajpade ärkerivalerna Framfab och Icon Medialab, är i dag goda vänner även om det inte är så ofta de ses i den fysiska världen.

Sist anländer Kajsa Leander och Ernst Malmsten i en gemensam taxi. De mytomspunna Boo.com-grundarna har bott utomlands i många år och hållit sig borta från rampljuset, men de har kvar sin aura av internationella rockstjärnor och alla i sällskapet tittar nyfiket på när de kliver ur taxin.

Från hyllade till hånade

Uppslutningen är så gott som total när Di Weekend samlar it-yrans frontfigurer för en återträff i Stockholm. 15 år har gått sedan de stod på toppen, hade världen för sina fötter och kallades ”silicon vikings” i internationella prestigefyllda magasin.

När bubblan sprack gick it-profilerna från hyllade till hånade. Men i dag är den uppkopplade värld som de förutsåg, och försökte göra affärer på, högst verklig.

»Vi hade en bra affärsidé, men vi var alldeles för tidigt ute. Det är först nu som tekniken är på plats och folks rädsla för att handla på nätet är borta.«

Boo.com är den kanske främsta symbolen för it-bubblan. På kort tid drog den virtuella klädbutiken in 1,4 miljarder kronor i riskkapital, men försäljningen var minimal och bolaget kraschlandade i maj 2000.


I efterhand kan man konstatera att Boo.com var långt före sin tid. Det företaget erbjöd 1999 – ett stort urval av modemärken, snygg layout, rörliga bilder, redaktionellt innehåll, fri frakt och fria returer – är 15 år senare framgångsformeln för dagens snabbväxande modebutiker på nätet som Asos, Zalando och Net-a-porter.

”Vi hade en bra affärsidé, men vi var alldeles för tidigt ute. Det är först nu som tekniken är på plats och folks rädsla för att handla på nätet är borta”, säger Ernst Malmsten.

»Känslan var precis som den där boken du skrev, Holstein, Inget kan stoppas oss nu. Sedan bara kraschade allt.«

Säg ”it-bubblan” och de flesta tänker på grandiosa egon, tomma ord och luftslott. Men när man tittar tillbaka på de företag och affärsidéer som skapades under ett par få år under andra halvan av 1990-talet är det svårt att inte imponeras.


”Det fanns en nybyggaranda då som Sverige aldrig upplevt, varken förr eller senare”, säger Christer Sturmark, som var med och grundade Cell Networks 1995.

”Sverige har nog aldrig varit så optimistiskt som då. Det kändes verkligen som om allt var möjligt. Jag kan sakna den tiden”, säger Johan Ihrfelt, som var med och grundade Spray 1995.

”Känslan var precis som den där boken du skrev, Holstein, Inget kan stoppas oss nu. Sedan bara kraschade allt”, utbrister Jonas Birgersson och får alla att gapflabba.

Självironin finns där. Men poängen som alla närvarande vill göra är att det inte stämmer att allt kraschade.

Visst, de uppblåsta värderingarna kollapsade och flera bolag gick i konkurs, men många av de verksamheter som skapades då finns kvar.

”Vi startade ett tjugotal verksamheter under Sprays paraply och ett dussintal av dem lever och frodas i dag, bland annat Mr Jet, Razorfish, Insplanet, Spraydate och Ebuilder. Och King.com är ju startat av ett gäng gamla Spraymedarbetare”, säger Johan Ihrfelt, som själv driver och äger vindkraftsbolaget O2X tillsammans med sin gamla Spraykollega Thomas von Otter.

Fostrades i Framfab

Det kryllar av liknande exempel. Icon lever vidare som en del av den världsomspännande Publics-ägda digitala byrån Digitas LBi. Och Bredbandsbolaget, en avknoppning från Framfab, köptes av Telenor för 6 miljarder kronor 2005 och är i dag Sveriges tredje största bredbandsleverantör.

”Framfab var en bra skola. Som mest var vi 3 000 anställda. Jag ser dem överallt i dag. De har startat egna företag eller så jobbar de på företag som Spotify, Klarna och Rebtel”, säger Jonas Birgersson.

Själv jobbar han alltjämt med Lundabolaget Labs 2, från början ett experimentprojekt på Framfab som Jonas Birgersson och ett par andra köpte loss efter it-kraschen. Labs 2 sysslar med bredband men genombrottet låter alltjämt vänta på sig. Företaget har inte gått med vinst en enda månad sedan starten.

»De har oss att tacka för mycket. Vi byggde hela det nya it-Sverige.«

”Jag har haft motvind i 15 år nu. Men som entreprenör måste du ha tålamod, särskilt när du sysslar med infrastruktur. När jag började med bredband visste ingen ens vad det var. I dag har Sverige världens bästa bredbandsutbyggnad. Övriga världen är långt efter. Det kommer hit folk från hela världen på studieresor och de tror inte att det är sant att folk sitter hemma och tittar på Netflix och HBO via nätet. De tycker fortfarande att gammel-tv:n är helig.”


Banade väg

I dag talas det om ett nytt svenskt it-under. Bolag som Spotify, Skype, Mojang (Minecraft), King och Klarna har blivit internationella succéer och värderas till mångmiljardbelopp. Vissa varnar för en ny bubbla, men skillnaden den här gången är att bolagen redan har rejäla intäkter. Tiden tycks vara mogen att skapa stora värden på riktigt – inte bara genom hajp och förväntningar.

”De har oss att tacka för mycket. Vi byggde hela det nya it-Sverige. Det brukar ju sägas att tulpanförsäljningen i Holland på 1600-talet var den första bubblan som sprack. Men än i dag är Holland en dominant i världen på tulpaner. Den aspekten kan man också sätta på it-bubblan och Sverige”, säger Johan Staël von Holstein.

Och han får medhåll från de övriga. Som föregångare anser de sig ha krattat manegen.

”Spotify är förstås en lysande idé, men jag är övertygad om att de har haft lättare att nå ut i världen tack vare sitt svenska ursprung. Vi banade vägen och satte Sverige på kartan”, säger Ola Ahlvarsson.

Att vara it-entreprenör i dag är betydligt enklare än förr, enligt de samlade.

”Kostnaden för att misslyckas har fallit drastiskt. I dag kan du bygga en app för 99 dollar och lansera den på en dag. Vi fick bygga allt från scratch och sedan se om det fungerade”, säger Jonas Birgersson.

”De bygger lego, men det var vi som uppfann legot”, fyller Christer Sturmark i och sätter därmed rekord i skryt.

Mycket handlar också om tajmningen. Kajsa Leander och Ernst Malmsten är för evigt inskrivna i historieböckerna för Boo.com-kraschen, men de påminner om att de innan dess stod bakom nätbokhandeln Bokus.com, som såldes till KF för stora pengar 1998.

”Bokus blev en av de första och största e-handelssuccéerna i Europa. Utan det i bagaget, de pengarna och den trovärdighet det gav, hade vi aldrig kunnat starta Boo.com”, säger Kajsa Leander.

Dagens stora svenska it-profiler, som Spotifygrundaren Daniel Ek, Minecraft-skaparen Marcus ”Notch” Persson och Skypegrundaren Niklas Zennström, får mycket beröm av gänget. Men risas också för att vara frånvarande i debatten.

»Det finns många framgångsrika svenskar i dag, men var är visionen om det framgångsrika Sverige? Hur nyttjar vi de resurser vi har på bästa sätt? Den debatten finns inte.«

 

”Det finns många framgångsrika svenskar i dag, men var är visionen om det framgångsrika Sverige? Hur nyttjar vi de resurser vi har på bästa sätt? Den debatten finns inte”, säger Jonas Birgersson.


”På vår tid fördes det ett samtal mellan det nya näringslivet och politiken. Vi var inte alltid överens, men det var ett levande samtal. Det framåtblickande samtalet existerar inte i dag”, säger Johan Ihrfelt.

”Vi pratade visioner, politik och världsherravälde. Vi hade en vision om hur Sverige och världen skulle bli bättre med hjälp av it och internet. I dag är det produktutvecklare som styr. Jag menar, Daniel Ek är ju en produktkille, ingen visionär”, säger Ola Ahlvarsson.

”Vi hade svar på allting. Det har jag fortfarande, men ingen vill lyssna…”, säger Johan Staël von Holstein och får alla att brista ut i skratt igen.

Alla är ense om att den stora lärdomen från när det begav sig är att alla hade för bråttom.

”Det är synd att man inte insåg att man inte behövde vara störst år 2000, det hade räckt med år 2015”, säger Johan Staël von Holstein.

Men dåtidens deviser som ”agera eller dö” var inte enkom negativa.

”För bolagen var det förstås dumt, men för utvecklingen i stort var det bra. Tänk vad många hundratals miljoner kronor av privat riskkapital vi plöjde ned i bredbandsutbyggnad. Det tjänar alla på i dag”, säger Jonas Birgersson.

Flört med Eniro

De vilda entreprenörsåren är över, för dem alla.

”Alla revolutionerande it-bolag har startats av kids i en källare. Vi har redan gjort den resan”, säger Ola Ahlvarsson.

”Jag har blivit rädd för risk. Det tog väldigt lång tid innan vi startade e-handel i det företag där jag nu är verksam, Lara Bohnic”, säger Ernst Malmsten.

”De första 10 miljonerna är det svåra. Jag är stolt över att ha startat tre bolag, men i dag är det skönt att ha entreprenörsåren bakom sig. Jag vill ha ett nytt operativt uppdrag”, säger Magdalena Bonde, som sparkades från posten som Sverigechef för Eniro i somras.

»Jag tar gärna över som vd för Eniro. De skulle behöva mig och jag vet precis vad som krävs för att vända det bolaget.«

 

Även Johan Staël von Holstein har lagt entreprenörsdrömmarna åt sidan och skulle gärna ta ett operativt jobb. Efter att, enligt egen uppgift, ha förlorat sina sista besparingar på floppen Myqube som skulle ”krossa Facebook” men slutade med nedläggning 2012, lämnade han Singapore och bor numera med familjen i barndomsstaden Halmstad.


”Det är fantastisk livskvalitet att bo i Halmstad, men yrkesmässigt finns inget för mig att göra där. Jag har en massa idéer, men de är för dyra att realisera. Så jag gör en massa småsaker nu, men skulle gärna vilja koncentrera mig på en sak.”

Som vadå till exempel?
”Jag tar gärna över som vd för Eniro. De skulle behöva mig och jag vet precis vad som krävs för att vända det bolaget.”

Att likna de samlade it-pionjärerna vid ett gäng slagna hjältar är inte helt fel. Det är tydligt att de söker upprättelse. Många återkommer till hur illa de anser sig ha blivit behandlade av medierna genom åren.

”Jag minns en gång när jag blev tillfrågad att följa med UD på en grej utomlands för att marknadsföra Sverige som it-nation. Jag tyckte det var en bra sak så jag tog inget betalt, men UD betalade flygbiljetten. Sedan hade Dagens industri en rubrik med ’Sturmark får bjudresa av UD’. Det var ju inte fel, men det var så allt vinklades”, säger Christer Sturmark.

Värst drabbade blev kanske Ernst Malmsten och Kajsa Leander, som sattes på löpsedlarna och kallades bedragare efter Boo.com-kraschen. Än i dag skyr de uppmärksamheten, säger de.

”Jag kan fortfarande tycka att det är lite obehagligt att gå ute på stan”, säger Kajsa Leander, som för ett par år sedan flyttade från Italien till Stockholm för att barnen skulle få gå i svensk skola.

I Italien drev hon ett produktionsbolag inriktat på mode (hennes man Joel Berg är framgångsrik ad i modeindustrin). I Sverige utbildar hon sig till pomolog (äppelexpert) samtidigt som hon tittar på nya affärsprojekt – eventuellt tillsammans med sin forna kompanjon.

”Jag och Kajsa kommer säkert att hitta på något ihop igen. Inte nu, men någon gång. Vi är bästa vänner och har hållit ihop i såväl uppgång som nedgång”, säger Ernst Malmsten.

Alltjämt kändisar

Återträffen i Stockholm är över. Alla intygar hur kul det har varit att träffas igen, flera dröjer sig kvar och ett gäng drar i väg för en spontan-öl på Stockholms central.

De två som fick mest uppmärksamhet när det begav sig – Jonas Birgersson och Johan Staël von Holstein – är också de som har pratat mest under vår eftermiddag tillsammans. Och det är tydligt att de fortfarande njuter av att få ge sin syn på sakernas tillstånd.

Hela världen kanske inte längre lyssnar på vad de har att säga – men bortglömda är de inte. Jonas Birgersson, som har varit Lund trogen genom alla år, berättar att han fortfarande blir stoppad på stan då och då när han är i Stockholm.

”Alla är vänliga. De brukar vilja ta en bild eller spela in en videohälsning. En del lustigkurrar frågar om aktietips också.”


 

IT-LEGENDARER

Johan Staël von Holstein
 

Ålder: 51 år.
Bor: Halmstad.
Familj: Hustru och två barn.
Gjorde då: Grundare av Icon Medialab och Letsbuyit.
Gör i dag: Konsult, föreläser, investerar och hjälper entreprenörer.
Sämst med it-boomen: ”Att den tog slut. Eller, det gjorde den ju inte, men det blev ett långt hack i kurvan.”
Hade jag velat veta då: ”Hur lång tid man har på sig och hur fort tiden går.”
Mest stolt över: ”Oj, det är mycket! Men mest stolt är jag nog över min vision och mitt ledarskap. Jag har fostrat, hjälpt och inspirerat många fantastiska entreprenörer.”
Viktigaste personen för it-sverige: Jan Stenbeck.
Bästa digitala innovation: ”Det finns så mycket som borde ha funnits, som finns i min fantasi. Jag har svårt att bli imponerad, men man måste väl ändå säga att smartphones är fantastiska.”
Favoritapp: Vivino.
Mest överskattade it-produkt: Google. ”Jag tycker att det är en skitprodukt. Bra teknologi i botten förstås, men presenterad på ett sätt som suger för användare.”
Hetast i it-världen 2030: ”Den totala fragmenteringen och individens förmåga att hantera sin digitala identitet som medium och därmed ha mängder med intäktskällor.”
Främsta levnadsregel: ”Never give up.”


Jonas Birgersson
 

Ålder: 42 år.
Bor: Lund.
Familj: Flickvän och en sexårig son.
Gjorde då: Grundare av Framfab och Bredbandsbolaget.
Gör i dag: Driver bolagen Labs 2 och Via Europa, som bygger ”äkta bredband” i sex länder.
Sämst med it-boomen: ”Att kraschen gjorde en del människor rädda för att satsa.”
Hade jag velat veta då: ”Hur få människor som har ’grace under fire’.”
Mest stolt över: ”Att ha bidragit till att Sverige blev en världsledande bredbandsnation, vilket har skapat möjligheter för många nya innovatörer och entreprenörer.”
Viktigaste personen för it-sverige: Östen Mäkitalo.
Bästa digitala innovation: Minecraft.
Favoritapp: Skype.
Mest överskattade it-produkt: Com Hems bredband.
Hetast i it-världen 2030: Kombinationen digitalt och biologi.
Främsta levnadsregel: ”Ha små personliga omkostnader så att du tidigt kan bli ekonomiskt oberoende.”

Magdalena Bonde
 

Ålder: 46 år.
Bor: Lidingö.
Familj: Man och tre barn.
Gjorde då: Grundare av Cell Networks och Clockwork.
Gör i dag: Läser en MBA på distans, söker nytt operativt jobb. Sparkades i somras från posten som Sverigechef för Eniro.
Sämst med it-boomen: ”Den var för kort. Vårt land behöver boomar, långa boomar av tillväxt och självförtroende.”
Hade jag velat veta då: ”Kundfokus och effektivitet går före allt annat.”
Mest stolt över: ”Att jag varit med om att grunda tre företag (Cell Networks, Clockwork och EMM Bolaget) som skapat många arbetstillfällen och vars verksamhet fortfarande lever i dag.”
Viktigaste personen för it-sverige: LM Ericsson.
Bästa digitala innovation: Spotify.
Favoritapp: Kartor med vägbeskrivning.
Mest överskattade it-produkt: Ipod.
Hetast i it-världen 2030: ”Intelligenta hem, kontor och bilar. Det vill säga ’mobile is everywhere’.”
Främsta levnadsregel: ”As if my own.”

Ola Ahlvarsson
 

Ålder: 44 år.
Bor: Danderyd och Miami.
Familj: Hustru och nyfödd dotter.
Gjorde då: Grundare av Boxman och Result.
Gör i dag: Driver en bolagsgrupp som innehåller företag som Result, Sime, Starstable, Passagen, Sellbranch och Keynote.
Sämst med it-boomen: ”Att det blev fokus på de monetära drivkrafterna, alltså girigheten, i stället för passionen att skapa.”
Hade jag velat veta då: ”Att det tar tid att bygga bra bolag.”
Mest stolt över: ”Att jag har hjälpt många företag och personer att bli framgångsrika.”
Viktigaste personen för it-sverige: ”Spray- och Icongrundarna som lärde oss att allt är möjligt. Niklas Zennström som lärde oss att man kan tjäna pengar genom att lyckas med det omöjliga.”
Bästa digitala innovation: Wikipedia.
Favoritapp: Waze.
Mest överskattade it-produkt: Waptelefonen.
Hetast i it-världen 2030: ”The internet of the body, det vill säga du uppkopplad.”
Fämrsta levnadsregel: ”Jag är den enda eleven, alla andra är mina lärare.”



Ernst Malmsten
 

Ålder: 43 år.
Bor: London, Stockholm och Italien.
Familj: Singel.
Gjorde då: Grundare av Bokus.com och Boo.com.
Gör i dag: Vd för och delägare i lyxaccessoarmärket Lara Bohinc i London.
Sämst med it-boomen: ”Det gick alldeles för fort. Företag skulle byggas med rekordfart för att bli först och störst. Jobb dygnet runt utan andrum eller tid för reflektion och analys.”
Hade jag velat veta då: Att Rom inte byggdes på en dag.
Mest stolt över: ”Att vi byggde upp Bokus med blygsamma medel. Bokus skakade om bokbranschen och blev snabbt en succé för böcker och kurslitteratur.”
Viktigaste personen för it-sverige: ”Jag vill lyfta fram de utvecklingsledare och forskare som haft stor betydelse men inte har varit intresserade av publicitet.”
Bästa digitala innovation: Leicas nya kamera, Camera T, med fingerstyrda funktioner.
Favoritapp: BBC News och British Airways.
Mest överskattade it-produkt: 3d-film med klumpiga glasögon.
Hetast i it-världn 2030: ”Proteser med chip kommer att vara monterade i människokroppen och ersätta smartphones och andra prylar. Innan dess kommer man att kunna använda ögonrörelser och tala med sina applikationer.”
Främsta levnadsregel: Gör det som du tror på, ha tålamod och ge dig inte.



Kajsa Leander
 

Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm och Milano.
Familj: Man och tre barn.
Gjorde då: Grundare av Bokus.com och Boo.com.
Gör i dag: Har produktionsbolaget Vision and Art och utbildar sig till pomolog (äppelexpert).
Sämst med it-boomen: ”Det sämsta var också det bästa. Marknaden och tekniken var inte mogna för den typen av idéer som skapades. Men det var också det som var spännande, att utveckla allt från ett vitt papper.”
Hade jag velat veta då: ”Att vi skulle ha haft större uthållighet, allt tar längre tid än man tror.”
Mest stolt över: När vi startade bokförlaget Leander Malmsten och fick finkulturell litteratur och poesi att nå ny, yngre publik. Med Bokus.com var konceptet att erbjuda billigare kurslitteratur, ingen hade egentligen gjort det innan. Vi fick en omsättning på 80 miljoner kronor första året trots blygsamma investeringar.”
Viktigaste personen för it-sverige: Jan Stenbeck.
Bästa digitala innovation: Netflix.
Favoritapp: Svampguiden och Nike Fuel.
Mest överskattade it-produkt: Facebook.
Hetast i it-världen 2030: ”Kroppen kommer att bli interaktiv och vi kommer att ha ’wearable devices’ som känner av sjukdomar, depression och hunger.”
Främsta levnadsregel: Att följa min egen övertygelse och vad som känns rätt i magen.

Christer Sturmark

Ålder: 50 år.
Bor: Lidingö.
Familj: Hustru och femårig son.
Gjorde då: Grundare av Cell Networks.
Gör i dag: Förlagschef för Fri Tanke förlag, som han äger tillsammans med finansmannen Sven Hagströmer och ex-Abban Björn Ulvaeus. Ideellt uppdrag som ordförande för Humanisterna.
Sämst med it-boomen: ”Somliga riskkapitalisters okunnighet.”
Hade jag velat veta då: ”Att jag då förstått somliga riskkapitalisters okunnighet.”
Mest stolt över: ”Arbetet i it-kommissionen med hem-pc-reformen och it i skolan. Samt att ha introducerat seriös e-handel genom Cell som jag grundade 1995.”
Viktigaste personen för it-sverige: Alan Turing.
Bästa digitala innovation: Läsplattor.
Favoritapp: ”The Room, som jag spelar med min son.”
Mest överskattade it-produkt: Röststyrning.
Hetast i it-världen 2030: Robotik.
Främsta levnadregel: ”Bedöm inte människor efter vad de tror, utan varför de tror det.”

Johan Ihrfelt
 

Ålder: 47 år. Bor: Saltsjöbaden. Familj: Hustru och tre barn.
Gjorde då: Grundare av Spray.
Gör i dag: Vd för vindkraftsbolaget OX2.
Sämst med it-boomen: Det finansiella värdefokuset.
Hade jag velat veta då: Det finns inga genvägar i långsiktigt företagsbyggande.
Mest stolt över: ”Vårt bolag OX2 och en position som möjliggör att jag kan bidra till omställningen mot en förnybar energisektor.”
Viktigaste personen för it-sverige: ”Det är så många som har bidragit, så jag säger it-kollektivet.”
Bästa digitala innovation: Kickstarter (crowdfunding av kreativa projekt).
Favoritapp: Ficklampan (som trebarnsfarsa).
Mest överskattade it-produkt: ”Franska Minitel levde lite för länge.”
Hetast i it-världen 2030: ”Användarens makt och integritet kommer att vara återställd.”
Främsta levnadsregel: Yoga varje morgon.