Di Weekend REPORTAGE

Så vill Björn Ulvaeus omvandla Djurgården

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jesper Frisk

Mångsysslaren Björn Ulvaeus kan lägga ännu en titel till sin digra meritlista: cirkusdirektör.  Efter mer än 50 år i rampljuset har han inga planer på att dra sig tillbaka. Nu väntar premiären av i Stockholm nästa sommar och i Las Vegas nästa höst. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Barnboksfiguren Pippi Långstrump och Björn Ulvaeus är födda samma år, 1945, och fyller således 75 år nästa år. Båda verkar lika slitstarka. Astrid Lindgrens barnbok når ständigt nya generationer av läsare och Abbas revival har vid det här laget pågått i närmare 30 år. 

Vem hade kunnat tro det? Inte Björn Ulvaeus i alla fall.

En kort tid efter Abba upphörde som grupp 1982 sålde han rättigheterna till sin andel av Abbas låtskatt till ett holländskt företag. 

”1980-talet var lågvattenmärket för Abba. Jag sålde upphovsrättigheterna för att jag trodde att det inte skulle bli något mer, att det var över. Om någon ville köpa dem, så visst.” 

”Men efter att Abba Gold kommit ut och det började bli en renässans för Abba fick jag möjlighet att köpa tillbaka rättigheterna.”

FAKTA
Björn Ulvaeus

Ålder: 74 år.

Bor: I villa på en egen ö i Djursholm.

Familj: Gift med Lena. Fyra barn varav två med förra hustrun Agnetha Fältskog. Åtta barnbarn.

Karriär som musiker: Hootenanny Singers, en kvartett från hemstaden Västervik. Folkmusikgruppen var under 1960-talet en av Sveriges populäraste. Träffade Benny Andersson första gången 1966 och bildade senare tillsammans med honom Abba (verksamma 1972-1982) med Agnetha Fältskog och Anni-Frid Lyngstad. Sam­arbetet med Benny Andersson fortsätter och har bland annat resulterat i musikalerna Chess, Kristina från ­Duvemåla och Mamma Mia!.

Förmögenhet: 1,5 miljarder kronor, enligt Veckans Affärers lista "Alla Sveriges 206 miljardärer", där han ligger på plats 163.

Låtskrivarpartnern Benny Andersson, som hela tiden ägt sin andel av Abbas låtskatt, ligger på plats 150 med 1,7 miljarder kronor.

Affärskompanjonen Conni Jonsson, huvudägare till Pop House, uppges vara god för 4,8 miljarder kronor och är högst placerad av de tre på plats 61.

VISA MER

Då hade det hunnit bli 2000-tal och det pånyttfödda intresset för Abbas musik hade hållit i sig ett bra tag. Det påverkade förstås priset på de sånger som Björn Ulvaeus skrivit tillsammans med Benny Andersson och, i vissa fall, gruppens ­manager Stikkan Anderson. 

”Ja, då var det dyrare, men det var det värt”, ­säger Björn Ulvaeus. 

Det började alltså med samlingsalbumet Abba Gold, utgivet 1992, som sålts i cirka 30 miljoner exemplar. Det följdes året därpå av More Abba Gold – och mer royaltyintäkter. Därefter kom musikalen Mamma Mia!, filmerna baserade på musikalen och krogshowen Mamma Mia! The Party. Och så rullar det på. Efter fyra år på Tyrol i Stockholm flyttar Mamma Mia! The Party i augusti nästa år till Rondo i Göteborg. Föreställningen har redan exporterats till London, där den spelas på O2, och nästa höst är det meningen att den ska öppna i Las Vegas, på Planet Hollywood.

45 år efter sången Mamma Mia! släpptes är ­intäkterna från Abbas sångkatalog det som tydligast ger utslag i räkenskaperna. Björn Ulvaeus återköpta andel ägs av Kopparnäset Immaterialrättigheter AB, där omsättningen fram till nyligen låg stabilt mellan 40 och 45 miljoner kronor per år. Men så plötsligt, från ett år till ett annat, fördubblades intäkterna till 88 Mkr 2018. Förklaringen går att utläsa på en rad i årsredovisningen där det står: ”Bolaget har erhållit intäkter från filmen Mamma Mia! Here We Go Again som hade premiär i juli 2018”. Omsättningen i Benny Andersson Produktion AB ökade på samma sätt. 

Genom Kopparnäset Immaterialrättigheter är Björn Ulvaeus också majoritetsägare (51 procent) till Mamma Mia! The Party

Moderbolaget i hans företagsgrupp heter Koppar­näset AB och är döpt efter ett sommarnöje som ­familjen tidigare hade. Genom det familjeägda Kopparnäset är Björn Ulvaeus delägare i Pop House på Djurgården, hotellet där Abba the Museum ligger, som på kort tid utvecklats till en koncern med verksamheter på båda sidor om Djurgårdsvägen. 

Men Björn Ulvaeus äger endast en femtedel av Pop House-koncernen, 21 procent noga räknat. Huvudägare är kompanjonen Conni Jonsson, känd från det börsnoterade riskkapitalbolaget EQT, som ökat sitt ägande till 76 procent av aktierna. De resterande 3 procenten ägs av skivbolaget Universal, som ger ut Abbas musik, och vars tidigare vd Per Sundin är nytillträdd vd på Pop House.

Samarbetar med Cirkus Cirkör

Det som började som Abba the Museum 2013, då helägt av Björn Ulvaeus, har alltså vuxit till att omfatta två anrika etablissemang på den mest besökta delen av Djurgården. Både Cirkus och det nyförvärvade hotellet Hasselbacken har anor från 1800-talet. Den nuvarande byggnaden med 113 hotellrum invigdes 1925 sedan den tidigare huvudbyggnaden på samma plats brunnit ned. 

Cirkus alldeles intill är från 1892 och byggdes just för cirkussällskap, även om musikföreställningar tidigt blev en del av utbudet.

”Det ska bli kul att göra cirkus där inne igen. Pippi på Cirkus är ett samarbete med Cirkus Cirkör, så det blir på riktigt med manege och allting, men inga djur naturligtvis”, säger Björn Ulvaeus.  

Pippi på Cirkus blir Pop House Creative Productions första egna scenproduktion. Föreställningen sätts upp i samarbete med Astrid Lindgren AB. Handlingen är ny, mycket av musiken likaså, komponerad av radarparet Benny Andersson och Björn Ulvaeus. 

”En del är nyskrivet, annat är sådant som finns instrumentalt med BAO, Benny Andersson ­Orkester, men som nu får texter. Han har faktiskt en låt som heter Cirkus finemang. Den kommer att vara med, men under ett annat namn”, säger textförfattaren Björn Ulvaeus.

"Nu ska vi hitta en Pippi"

Pippi på Cirkus blir en familjeföreställning och även om historien är ny finns de bekanta figurerna från böckerna och filmerna med: Tommy och Annika, Kling och Klang, Prussiluskan och alla de andra.

”Cirkusartister har vi, nu ska vi hitta en Pippi”, säger Björn Ulvaeus.

”Det spelas aldrig något på Cirkus under sommaren, så vi öppnar strax efter midsommar och kör till sista augusti. Blir det succé kör vi nästa år igen och året därpå, då blir det en återkommande sommarföreställning.”

Cirkus drivs som en musikal- och konsertscen, för närvarande med Häxorna i Eastwick på programmet. Bland kända föreställningar som spelats tidigare märks förstås Benny Anderssons och Björn ­Ulvaeus musikal Kristina från Duvemåla

Under många år använde SVT Cirkus för tv-produktioner och Björn Ulvaeus har själv uppträtt där som artist. 

”Det var med Hootenanny Singers i Nygammalt med Bosse Larsson. Vi var med i ett annat program också som sändes från Cirkus, med Karin Falck som producent tror jag”, minns Björn ­Ulvaeus. 

Det var med folkmusikgruppen Hootenanny Singers som allt började i Västervik på 1960-­talet. Björn Ulvaeus är född i Göteborg, men växte upp i Västervik. Där äger han Slottsholmen, en omstridd nybyggd fastighet med hotell, restaurang och exklusiva bostadsrättslägenheter, beläget alldeles intill den gamla slottsruinen där den årliga visfestivalen hållits sedan 1966. 

Di Weekends recension av hotellet tidigare i år avslutades med konstaterandet:

”Han (Björn Ulvaeus) blev vissångare och kompositör, nådde världsberömmelse genom Abba, men är vid 74 års ålder i första hand affärsman. Det är det omtvistade Slottsholmen ett kvitto på.”

Det är en beskrivning som Björn Ulvaeus värjer sig emot.

”Nej, jag är inte huvudsakligen affärsman, ­absolut inte. Jag är fortfarande inriktad på innehåll, som Mamma Mia!, filmerna, Mamma Mia! The Party och alla saker som vi ska göra här på Djurgården. Det är det jag tycker är roligast.”

”Men”, tillägger han. ”Det finns ingen i nöjesbranschen som inte måste vara entreprenör ­numera.”

Entreprenör är en titel som ligger i tiden, det är ett ord som i högre utsträckning än det mer passiva affärsman signalerar initiativkraft och uppfinningsrikedom. Fast man kan också uttrycka det som kompositören Irving Berlin gjorde redan under 1950-talet i sin klassiska melodi There’s No Business Like Show Business från musikalfilmen med samma namn. 

När Abba upplöstes började gruppens manager och medkompositör till många av Abbas största hits, Stikkan Anderson, att alltmer ägna sig åt ­affärer. 1980-talet var börsklipparnas tidevarv och en biografi om honom fick den träffande ­undertiteln Den börsnoterade refrängsångaren

”Han gjorde för mycket affärer och vi tyckte inte om det. Vi var inte intresserade av det, vi var fullständigt fokuserade på musiken”, säger Björn ­Ulvaeus. 

Vill utveckla Allmänna Gränd

I dag är han själv näst största aktieägare i det ­noterade fastighetsbolaget Alm Equity genom en aktiepost (12,3 procent) med ett marknadsvärde på cirka 325 Mkr. Alm Equity äger 30 procent av Slottsholmen och Björn Ulvaeus är majoritets­ägare med 70 procent. Dottern Anna Ulvaeus är vd. 

Hotellet i Västervik ligger alltså vid sidan av de båda hotellen på Djurgården, Pop House med 49 rum och det större Hasselbacken, som köptes av Scandic i vintras. 

”Slottsholmen är mitt eget projekt från början. Alm Equity är fastighetsutvecklare så de ska ut ur projektet på sikt och då blir jag ensam ägare”, ­säger Björn Ulvaeus och slår upp sin bärbara ­dator för att visa hur verksamheten snart kommer att expandera med en flytande hotelldel med 33 rum i två plan. Än så länge består hotelldelen bara av elva lägenheter som hyrs ut som sviter. 

Hotell: Mamma mia, vilket läge mitt i visans stad

På Djurgården är Björn Ulvaeus vision att Allmänna Gränd, som går från Djurgårdsfärjan förbi Gröna Lunds huvudentré upp mot Hasselbacken, ska bli en nöjesgata. Gröna Lund vill expandera på parkeringen mitt emot nöjesfältet och det finns planer på att flytta Abba-museets huvudentré till Allmänna Gränd.

”Följer man gränden upp ser man Hasselbacken, men man ser knappast den lilla portal i trä som faktiskt är entré. Vi tänker göra så att det blir ett stråk rätt igenom här. Hasselbacken var ju en gång i tiden en riktigt, riktigt fin festmiljö”, säger Björn Ulvaeus och pekar på några skisser.

Planen är att återskapa en stor, pampig, upplyst portal som fanns tidigare. Ritningarna är bevarade och portalen är dokumenterad på bild från 1940-talet. 

”Vi vill på alla sätt återuppliva Hasselbackens glansdagar. Vi har påbörjat en detaljplan där man skulle kunna bygga ut hotellet och bygga till ­någon annan attraktion.”

Moriska paviljongen, som låg nedanför Hasselbackens huvudbyggnad, är borta sedan länge. Den så kallade Gubbhyllan överlevde den stora branden på 1920-talet men flyttades under 1960-­talet till Skansen, där den står strax innanför ­huvudentrén.

”Den här platsen har blivit så anonym. Det är nästan aldrig någon som går upp hit. Det är jättekonstigt, det är en så fantastisk plats”, säger Björn Ulvaeus. 

Omsätter 330 miljoner kronor

Bellmanstatyn från 1872 finns i alla fall kvar. Nedanför den skymtar Allmänna Gränd som ligger öde, men så är det också en regnig och gråmulen förmiddag i november. Sommarmånaderna är trots allt högsäsong här på Djurgården. 

”Vi satte rekord i juli på Abba-museet med 63 000 besökare”, säger Björn Ulvaeus.

”Mer än så klarar vi inte att ta in, ytan är ju begränsad. Vi har nått taket där och hade hoppats att vi skulle få bygga ut i hörnfastigheten, men det kommer inte att ske.”

Räknat på helår har Abba-museet cirka 350 000 besökare. 

Pop House-koncernen med museet, Pop House Hotel, Hasselbacken och Cirkus beräknas nästa år omsätta 330 miljoner kronor.

Den fastighet som Björn Ulvaeus nämner, och som man hade hoppats kunna expandera i, ligger i hörnet av Djurgårdsvägen och Allmänna Gränd. Det är en historisk byggnad från 1800-talet. Pop House har köpt fastigheten, som tidigare rymde restaurang Linden, men planerna på att bygga om den gamla byggnaden och på så sätt utöka hotellet och expandera Abba-museet möttes av kraftiga protester. 

Bygget på Slottsholmen i Västervik mötte också motstånd. Även där låg en gammal restaurang på platsen, men den revs för att ge plats åt Björn Ulvaeus nya hotell och restaurang. 

Är det lättare att få bygglov och andra tillstånd om man är kändis?

”Aldrig! Jag tycker snarare att det är tvärtom. Om tjänstemännen är noggranna att hålla sig till reglerna i vanliga fall, så är de extra noga när det gäller någon som är känd. Svenska tjänstemän tillhör de minst korrupta i hela världen, det finns ingen korruption vad jag vet i alla fall, och det ska vi vara glada för. Jag ser det som ett sundhetstecken.”

Drog sig ur brasilianskt hotellprojekt

Ett annat kontroversiellt projekt är ett hotellbygge i Brasilien. Lokalbefolkningens protester uppmärksammades nyligen i ett stort reportage i DN under rubriken ”Svenska kändisar mitt i striden om stranden”. I ingressen nämndes artisten Tomas Ledins och Björn Ulvaeus namn. 

Till Di Weekend säger han:

”Det drog jag mig ur för ett och ett halvt år sedan av den enkla anledningen att jag och min fru tänkte att vi ändå aldrig kommer att resa dit.”

Det innebär, enligt DN, att Björn Ulvaeus sålt sin villa till Sandro Catenacci, ägare av Nobiskoncernen med bland annat Operakällaren. Men Björn Ulvaeus kvarstår som långivare och passiv investerare i bolaget Svea, som exploaterar området.

Vid sidan av hotell, musikföreställningar och andra projekt i nöjesbranschen är Björn ­Ulvaeus framåtblickande med digitala investeringar. Ett sådant projekt är det ­digitala centret Space, som ska öppna i botten av en av Hötorgsskraporna 2021 med studior och över 500 speldatorer. Pop House ägarandel i Space uppgår till 80 procent.

Ett annat digitalt projekt är Sessions, en app där data om alla medverkande i ett musikskapande samlas, så att de erhåller korrekt ersättning för sitt arbete från Stim och andra rättighetsorganisationer. Det är också information som ska bli tillgänglig för lyssnare är det tänkt.  

”Informationen följer med till Spotify och andra strömmade musiktjänster. Det blir som i förr i tiden när man öppnade ett dubbelalbum och det fanns ett häfte med massor att läsa. Du klickar bara så får du till exempel veta vem som spelar bas på en viss låt. Därifrån går det att klicka sig vidare för att få veta vilka andra inspelningar den basisten medverkar på. Det kommer att gå att grotta ned sig hur mycket som helst”, säger Björn ­Ulvaeus. 

Ångrar inte nedlagt Abba

Abbas sista turné avslutades i Tokyo i mars 1980. Rolling Stones, med medlemmar som också är 1940-talister, håller fortfarande på. Har Björn ­Ulvaeus aldrig ångrat att Abba inte fortsatte?

”Nej, det jag gör i dag är mycket intressantare, mer stimulerande och kreativt än att stå och spela samma låtar varje kväll”, säger han.

»Mamma Mia« bakom kamerorna Men ni hade ju kunnat skriva nya?

”Ja, men folk vill höra de gamla. Stones spelar bara gamla låtar, det kan jag lova. Nej, jag ångrar mig inte för ett ögonblick, faktiskt.” 

Man kan anta att Abba till skillnad mot Rolling Stones har en återväxt av betydligt yngre lyssnare.

”Det där har kommit via Mamma Mia! naturligtvis”, säger Björn Ulvaeus och berättar en anekdot om hur det är att åldras med yngre fans.

”Jag var på en flygplats någonstans och där gick det förbi en familj. Då knuffade pappan på flickan i familjen, som kanske var 12 år, och sa: ’vet du vem det där är?’. ’Nej’, svarade hon. Då hörde jag honom säga: ’Det är han i Abba’. Då vände sig flickan om igen, tittade på mig och sa eftertryckligt: ’Näe!’.

Såg du inte likadan ut som på bilder med Abba?

”Nej, jag gjorde ju inte det, haha…”

Till Pippi på Cirkus får Björn Ulvaeus prova på något nytt, att skriva sångtexter för barn.

”Det är väldigt roligt och utmanande. Man måste hela tiden tänka, kan jag använda det här ordet? På så sätt är det ju begränsande naturligtvis, men jag har åtta barnbarn så jag vet hur man pratar med barn.” 

”De tycker att morfar är rolig, så det känns fint. När vi brukade åka till Skansen hittade jag varje gång på en ny text till en gammal melodi, Folk och rövare i Kamomilla stad. Det skrattade de jättemycket åt. Jag kommer att testa de nya texterna på barnbarnen.”

Björn Ulvaeus drog sig tidigt tillbaka som pop­artist, men har som sagt inga planer på att pensionera sig som nöjesentreprenör. 

”Det är så stimulerande. Jag är så tacksam att jag fortfarande har nyfikenheten i behåll, den som många äldre förlorar. Jag vaknar varje morgon och känner att i dag ska jag göra det här och det här. Det är fruktansvärt roligt att strax ha ett möte om Pippi. Det är kreativt. Jag var i London häromdagen och då handlade det om avatarerna. Det är också fruktansvärt roligt.” 

Avatarerna är ett slags digitala kopior som ska föreställa Abba som gruppens medlemmar såg ut under storhetstiden för 40 år sedan. På så sätt kan Sveriges största popgrupp genom tiderna leva ­vidare i en digital version av dem själva, till och med med en nyskriven låt, I Still Have Faith In You. Och Björn Ulvaeus får ännu en premiär att se fram emot. 

The show must go on!