Di Weekend REPORTAGE

Rum för finsmakare i Rioja

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jack Mikrut

I kampen om världens vindrickare, är det viktigt att kunna bjuda på mer än provningar. Spanska Rioja, ett av världens förnämsta vindistrikt, har en unik fördel: innovativ arkitektur signerad bland andra Frank Gehry, Zaha Hadid och Santiago Calatrava. Di Weekend besöker spektakulära byggnader på fem av Riojas bästa vinegendomar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Bodega Ysios

Spanjoren Santiago Calatrava ritade om Malmös skyline med sin byggnad Turning Torso. Lika spektakulär är hans skapelse hos Bodegas Ysios, en av de första gårdarna i Rioja att kontraktera en världsarkitekt. Santiago Calatrava är även känd för att ha ritat konstmuseet i Milwaukee och City of Arts and Science i Valencia. Vingårdsbyggnaden invigdes 2001.

Ysios ligger vid foten av Kantabriska bergen och omgärdas av bergskedjans vågliknande formationer. Det är också en av inspirationskällorna till Calatravas byggnad. Det långa, rytmiskt böljande taket av tjocka aluminiumbjälkar bildar ett mönster som smälter in i landskapet. Det glänsande aluminiumtaket står i tydlig kontrast till fasadernas varma trä. Känslan av att vistas i ett modernt kyrkorum blir stark när man kliver in i Ysios mäktiga vinprovningssal. Namnet Ysios är en hyllning till de egyptiska gudarna Isis och Osiris.

Bodegas Ysios tar emot 10  000 besökare årligen, -varav 60 procent från Spanien. För Ysios historieansvariga, Virginia Almagro, är arkitekturen viktig på flera sätt.

”Vi ville att vingårdsbyggnaden skulle spegla Ysios filosofi, vårt sätt att tänka, vår passion och vår nära relation till platsen. ”

Men ändå ser hon inte byggnaden som det mest centrala.

”Byggnadens skönhet gör det möjligt att ta fantastiska fotografier, men upplevelsen här på gården handlar inte främst om arkitektur. Det är vinerna som lämnar ett bestående intryck”, säger hon.

Den guidade turen, som måste bokas i förväg, går genom vinodlingarna, vinanläggningen och fatlagringsdelen för att avslutas med vinprovning.

López de Heredia Viña Tondonia

Brittisk-irakiska arkitekten Zaha Hadid anlitades av vinfirman López de Heredia för att skapa en flyttbar paviljong till mat- och dryckesmässan i Barcelona 2010. Konstruktionen skulle delvis fungera som ett yttre skal för ett annat, mindre och äldre byggnadsverk: ett vinstånd i art déco-stil skapat av den nuvarande ägaren María José López de Heredias farfars far till en matmässa i Bryssel 1910. I dag står den minimalistiska stålkonstruktionen placerad framför de äldre byggnaderna på egendomen, fortfarande med vinståndet innanför.

”Hon var helt otrolig”, säger María José López de Heredia om Zaha Hadid, som gick bort i en hjärtinfarkt 2016.

”För mig var det en ren njutning och en stor ära att få chansen att träffa och arbeta med henne. Hon sa aldrig nej ens till de galnaste förslagen, vilket passade mig perfekt. Vi var som två galna kvinnor och drömmare som -arbetade tillsammans.”

María José López de Heredia tar oss med ned i de mörka -labyrintlika gångarna. Här samsas fulla vinfat i långa rader. Ibland stannar hon till för att lysa upp någon del av ett grottliknande rum med sin lilla ficklampa och berätta något ur Tondonias drygt 142 åriga historia. Man kan kalla vinernas stil ”ärke-traditionalistiska”, fast på ett kärleksfullt sätt. Medan många andra producenter talar om innovation och utveckling, har López de Heredia andra mål.

”Vårt motto är: Om det funkar, varför ändra? Vi har producerat Viña Tondonia på samma sätt i 142 år. För oss är det mycket viktigt att inte ändra, eftersom så många ber oss att inte göra det.”

Marqués de Riscal

José Luis Muguiro, arvtagare och ägare av en av Riojas äldsta vinegendom Marques du Riscal, är stolt över hotellet på ägorna designat av Frank Gehry. Antalet årliga besökare innan byggnaden invigdes var 3 000 – nu är den siffran 125 000. 

”När vi byggde hotellet trodde alla att vi var galna. Men byggnaden har förändrat livet för oss, eftersom den placerar Riscal på världskartan på samma sätt som Guggenheimmuseet gjort för staden Bilbao”, säger han.

Spa, konst och cannabis lockar vinturisterna

För att möta efterfrågan utökas nu hotellet från 42 till 64 rum. De karaktäristiska, böljande titansjoken som utgör taket har tre färger. Rött representerar vinet, silverfärgen kapsylen, och guldfärgen det nät av guldtråd som sitter på en del av -vinerna.

Det guldfärgade nätet är en kvarleva från tidigt 1900-tal då vin av hög kvalitet var en bristvara, och Marqués de Riscals -viner ibland korkades upp, fylldes på med billigt vin och såldes till lurade konsumenter. För att garantera äkta vara, skapades guldnätet som sigill. 

”När jag var i Moskva häromdagen fick jag ett samtal från Frank Gehry. Han har ritat Guggenheimmuseet i Bilbao, Walt Disney Concert hall i Los Angeles och -Museum of pop culture i Seattle, men Riscal – det minsta projektet – är det han tycker mest om i dag.” 

Hotellet är så klart anpassat efter vinturisternas törst.

”Vi installerade en hiss som går direkt ned till vår gigantiska vinkällare som löper under hela hotellet”, berättar guiden under vår rundvandring. Här lagras allt som produceras på Riscal och det finns även ett ”finrum”, som öppnas med en gammaldags nyckel där de riktiga dyrgriparna förvaras.

Hotellet är femstjärnigt och ingår i Marriott Hotels lyxkategori. Det rymmer spa, vinmuseum, vinaffär och enstjärnig restaurang.

CVNE

På Systembolaget finns då och då vin från CVNE:s fyra egendomar i Rioja: CVNE, Imperial, Contino och Viña Real. Kopplingen till arkitektur i världsklass sträcker sig långt tillbaka. Redan på sent 1800-tal anlitades Gustave Eiffel för de -gigantiska källarvalven på egendomen Imperial. Drygt hundra år senare, 2004, invigde spanske kungen Juan Carlos det nya vineriet på Viña Real av franske arkitekten Philippe Mazieres. Den nuvarande ägaren, Victor Urrutia tycker kopplingen till fransk arkitektur är betydelsefull: 

”Philippe Mazieres kommer från en släkt av arkitekter i Bordeaux som utfört arbete på Château Lafite och andra högt -aktade slott. Vi vill värna traditionen att anlita franska arkitekter.”

Byggnaden är inbyggd i berget och består av tre sektioner. Huvuddelen har formen av ett enormt ekfat i rött cederträ. Inne i två djupa tunnlar i berget får vinerna naturligt låg temperatur, perfekt för tillverkning och förvaring av vin. 

”Bara tiden kan avgöra om något verkligen är fantastiskt. Det gäller byggnader, litteratur och konst, men även vin. Du kan säga att något är fantastiskt i dag, men om det inte fortfarande är det om tio år, var det kanske inte så bra från början”, säger Victor -Urrutia.

Indiska viner på frammarsch

Finca de los Arandinos

Ljuvligt placerat på en liten kulle omgärdat av vinrankor från alla håll ligger Finca de los Arandinos. Vingården började marknadsföra vin under egen etikett år 2006. För att rita vingårdsbyggnaden – som invigdes 2011 och rymmer hotell, vineri, restaurang och spa – anlitades -arkitekten Javier Arizcuren. För turist- och eventchefen Joana Guerreiro fanns goda skäl att välja en lokal förmåga.

”Han producerar själv vin här i Rioja, och vi tycker därför han har en särskild känsla och förståelse för vår omgivning.”

Idén är att integrera hotellupplevelsen med både landskap och vintillverkning. För att skapa rummens minimalistiska -inredning anlitades den spanske modedesignern David Delfín. Hotellet har öppna ytor med stora fönster som ger besökarna en känsla av att vara en del av omgivningen. Ett av rummen har utsikt över jäsningstankarna, och sviterna ligger i anslutning till lagringskällaren.

”Vi vill att besökarna ska ’leva’ vin här på hotellet. Det ska kännas som att dyka ned i en ocean av vin”, säger exportchefen Manuel Antoñanzas.