Di Weekend REPORTAGE

Rallyparty i världsklass i Höljes

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PUBLIKREKORD. 51 600 personer kom till Höljes i år. Rallycrossens just nu hetaste stjärna är Johan Kristoffersson.

Jonas Eng

En helg om året vallfärdar 50 000 personer till byn Höljes i Värmland. Lilla Finnskoga Motorklubb har skapat en beryktad tävling som hela rallycrosseliten vill vinna. Samtidigt pågår en folkfest med raggarbilar, camping och dans.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kön av bilar, husvagnar och hus­bilar ringlar sig flera kilometer in från riksväg 62, i riktning mot det ­stora tävlings- och campingområdet som ligger mitt ute i Värmlandsskogen, nästan på gränsen mot Norge.

De mest rutinerade besökarna anlände dock ­redan för en vecka sedan, för att i lugn och ro installera sig på den gamla vanliga platsen på campingen. Det blir många kära återseenden, många har varit här år efter år i decennier och lärt ­känna varandra väl.

Dessutom tycks återväxten vara god. Tusentals unga vuxna – från knappt körkortsålder och uppåt – glider in i nersänkta amerikanare och gamla Volvobilar med välanvända husvagnar bakom, det ena ekipaget med värre bilstereo än det andra. Stora tälttak slås upp intill husvagnarna, ner­suttna skinnsoffor bärs ut och en fascinerande stad, fast i campingskrud, byggs upp.

I depån intill banan skapas samtidigt en helt annan ”stadsdel” i takt med att teamen drar in med enorma trailers och sätter upp sina sponsorvänliga utrymmen med plats för både välpole­rade rallycrossbilar och vinkylar.

I Höljes möter raggarkulturen den märkes­klädda motoreliten, den billigaste burkölen möter champagnen, röjet på campingen möter stilrena, mobila vip-lounger i depån.

FAKTA
Johan Kristoffersson

Ålder: 29 år.

Bor: I Arvika

Team: PSRX Volksvagen Sweden, som ägs av VM-konkurrenten Petter Solberg med hustrun Pernilla Solberg. Har ­tidigare kört bland annat för Team Kristoffersson, som ägs av pappan Tommy Kristoffersson. Idag är både far och son anställda i PSRX.

Meriter i urval: ­STCC-mästare 2012. Vann rallycross-VM 2017.

VISA MER
FAKTA
FIA World Rallycross Championship

Rallycross-VM består av en serie med tolv tvådagars deltävlingar som körs i Europa, USA, Kanada och Syd­afrika, varav en körs i Höljes i regi av Finnskoga motorklubb. En förare kan få maximalt 30 poäng per tävling.

Det finns flera olika klasser och eliten kör i Supercar.

Efter Höljestävlingarna leder Johan Kristoffersson (165 poäng) före de båda norrmännen Andreas ­Bakkerud (125 poäng) och Petter Solberg (119 poäng).

Från och med 2020 är det elbilar som körs.

VISA MER

Här finns dessutom barnfamiljerna, pensionärsgängen och allt däremellan.

Och alla förenas i en och samma sak: kärlek till motorsport.

Fick EM-status

1 februari 1976 anordnade Finnskoga Motorklubb sin första tävling i Höljes.

Något som snart gjorde klubben unik var att den även arrangerade dans på startplattan på kvällen efter tävlingarna. Kombinationen av motor­lopp och nöje var något helt nytt.

Tre eldsjälar i föreningen bestämde sig så småningom för att försöka få EM-status på rallycross­tävlingarna. De tog 100 000 kronor var i privatlån på banken och satsade stort.

1991 kördes den första EM-tävlingen i Höljes. 1999 blev Morgan Östlund tävlingsledare. I dag är han ordförande i motorklubben och spindeln i nätet för rallycross-VM i Höljes. VM-deltävlingar har körts här sedan 2014 och fått hög status bland förarna.

”Att vinna i Höljes är en extra skalp”, säger ­Morgan Östlund.

Finnskoga motorklubb är fortfarande tävlingsarrangör. Allt drivs av denna ideella förening och bygger nästan helt och hållet på volontärers ­arbete.

Själ och hjärta

I år är det publikrekord med 51 600 besökare. Att driva ett sådant stort VM-evenemang mitt i skogen har förstås krävt och kräver extremt mycket jobb.

”Att vi kan göra det så här bra tror jag beror på att vi bor i en glesbygd, vi har inte så mycket ­annat än det här. Nästan alla som bor här lägger ner själ och hjärta, för att det är så viktigt att motor­stadion lever kvar”, säger­ Morgan Östlund.

”Jag tror att det är annorlunda i en större stad där det finns så mycket i utbudet. En enskild sak kan aldrig bli så viktigt som motorstadion och klubben är här.”

I en inredd buss i depån sitter rallycrossens just nu hetaste världsstjärna och det värmländska hemmahoppet Johan Kristoffersson, Arvika­killen som leder VM-serien.

Det är två dagar kvar till nästa deltävling som ska gå här på Höljesbanan.

”En av mina absoluta favoritbanor i världen. Den är välpreparerad, rolig och rättvis”, säger han.

Dessutom hemmaplan, med familjen, många kompisar och fans på plats.

”Visst är det något speciellt med Höljes”, säger han, samtidigt som han konstaterar att det rent tävlingsmässigt är 30 poäng som står på spel här också, precis som i alla andra elva deltävlingar i VM-serien som pågår säsongen 2018.

Johan Kristoffersson är betydligt mer tävlingsmänniska än vad han är sentimental. Värmland och hemmaplan i all ära, men nu närmar sig ­loppen och det blir alltmer fokus på dem än på allt runt omkring.

»När det är VM vill jag inte missa en enda minut« I pappas bilspår

Startskottet för publikfesten blir när rockabillybandet John Lindberg Trio äntrar stora scenen sent på torsdagkvällen.

”Vi ska spela rock n’ roll för er ikväll! Och festen har bara börjat, eller hur?” ropar John Lindberg från scenen och publiken jublar.

För en del blir natten mycket sen. För andra, som Johan Kristoffersson, finns ingen tid för party.

”Min styrka ligger i att jag förbereder mig väldigt väl”, säger han och berättar därefter histo­rien om en liten pojke som bestämde sig för att bli världsbäst i längdskidåkning.

Målmedvetet gick han upp före dagis och ­skolan och åkte skidor på gräsmattan hemma i Arvika, eftersom han hade insett att träning var nyckeln till framgång.

Men efter skidgymnasiet i Torsby tvingades ­Johan Kristoffersson inse att kroppen inte klarade den höga träningsnivå som en elitsatsning i längdskidor krävde. I stället tog han med sig kunskaperna och sin mentala styrka in i motorsportvärlden, där pappa Tommy Kristoffersson redan haft en lång karriär.

Tillsammans byggde far och son upp något nytt. Där pappas känsla för affärer och sonens tävlingsinstinkt och målmedvetenhet lett till helt nya framgångar.

I dag är båda anställda i Volkswagen­teamet PSRX som drivs av den norske föraren Petter ­Solberg och hans fru Pernilla Solberg.

Det blir fredag morgon i Höljes och där många av campinggästerna väljer en välbehövlig sovmorgon är Johan och Tommy Kristoffersson uppe sedan länge.

En genuin rallycrossbana

Att gå banan är en viktig del av förberedelserna. Kristoffersson tillsammans med bland andra ­bilingenjörer och teamkompisen tillika VM-konkurrenten Petter Solberg tar en lång promenad runt banan och studerar den i detalj. Varje tusendel som kan vinnas i någon kurva är viktig.

”Det finns många duktiga chaufförer som är jätte­snabba. Men ska du vara bäst måste du vara lika snabb hela tiden, varv efter varv. Det är jag, mycket beroende på att jag förbereder mig så mycket. Hur utvecklar sig banan under täv­lingen? Blir den en sekund eller tre sekunder snabbare? Då måste jag kanske ha andra inställningar på ­bilen”, säger Johan Kristoffersson.

”Alla gör inte den hemläxan, men jag brinner för den biten. Jag tycker verkligen att det är kul.”

Avtalet för VM-deltävlingarna i rallycross är treåriga och 2018 års tävlingar är det sista på nuvarande kontrakt. En fortsättning är långtifrån ­säker. Det är IMG Motorsports som driver hela serien FIA World Rallycross Championship och att få ­arrangera en deltävling innebär stora krav på arrangemanget med alltifrån faciliteter, ­säkerhet och tillgänglighet till sjukvård.

”Jag hoppas att vi får fortsätta även om jag inte tar det för givet. Men vår stora fördel är att vi erbjuder en ­genuin rallycrossbana. De som skapade den en gång gjorde ett fantastiskt arbete”, säger Morgan Östlund.

Festen fortsätter, genom en ny kväll med öltält, trubadurer och dans och vidare in i helgen då tävlingarna drar igång på allvar.

»Jag är väl känd för att vara ilsk«

Jeanette Holtet Arnesson är lycklig. Hon är 28 år, boende i bygden och har aldrig missat en Höljeshelg. Sedan många år har hon, hennes mamma, syskon och ett gäng vänner på volontärbasis hand om samma kiosk på en liten höjd med perfekt vy över banan.

”Det bästa är stämningen. 50 000 människor, men aldrig otrevligheter. Folk är vänliga och glada. Vi är ju här av samma anledning – vi älskar det här!”

Race efter race körs i olika klasser. Tommy ­Kristoffersson är den som kommunicerar med ­sonen under loppen via headset, vägleder med trygg stämma och rutin med råd och tider genom loppen.

Till slut är höjdpunkten här, finalen för VM-­åkarna. Det kommer att visa sig att det åter igen skulle löna sig att ha gjort hemläxan bäst. Johan ­Kristoffersson står slutligen högst uppe på prispallen och sprutar champagnen, med 30 nya ­poäng i protokollet.

Plattan i mattan

Vackert så, men samtidigt lite vemodigt för alla de som väntat och längtat så länge. För nu är det över, för i år och kanske – men förhoppningsvis inte – för alltid.

Morgan Östlund i Finnskoga motorklubb får inte mycket vila efter att de sista husvagnarna ­rullat ut från campingen. Han kommer att inleda det tuffa arbetet direkt med att försöka säkra upp ännu en treårsperiod med VM-status i Höljes.

”Det blir plattan i mattan direkt. Det är bara att stå på.”