Di Weekend REPORTAGE

Ombord på superlyxkryssaren

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

kryssning

Ida Thunberg

Det pågår en kamp på haven om nästan 30 miljoner kryssningsresenärer. Rederierna tävlar om att presentera större, elegantare och lyxigare fartyg, fyllda av aktiviteter. Samtidigt orsakar kryssningsbåtarna mer koldioxidutsläpp per passagerare än flygplan. Di Weekend gick ombord på fartyget Celebrity Edge för att se kryssningens framtid.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Bubbelpoolen är formad som ett gigantiskt vinglas och sträcker sig graciöst upp på däck 15.

Solen gassar medan vi lämnar hamnen i Fort Lauderdale, Florida, under en sen eftermiddag för att kryssa mot Karibiska havet.

Att sitta här är ett riktigt behagligt sätt att inleda kryssningen på, och det är ett ord som ska fortsätta att prägla den kommande veckan ombord på Celebrity Cruises fartyg Edge. Behagligt, och sofistikerat.

Edge är inte det största kryssningsfartyget som har byggts. Där det under flera år verkar ha pågått en kamp bland flera rederier om att erbjuda det största och mest vräkiga fartyget har Edge tänkt annorlunda.

Här finns inga hisnande linbanor, gigantiska vattenrutschkanor och Broadwayshower. Här är tanken att det ska vara elegant. En modern lyx.

FAKTA
Celebrity Edge

Färdigbyggd: 2018.

Vikt: 129 500 bruttoton.

Längd: 306 meter.

Hytter: 1 467.

Max antal gäster: 3 373.

Antal personal: 1 320.

Antal däck: 16.

Hemmahamn: Fort Lauderdale, Florida.

Ytterligare tre fartyg i Edge-klassen ska lanseras fram till år 2023.

VISA MER
FAKTA
Kinesiska marknaden leder snabbt växande industri

30 miljoner människor väntas åka på kryssning under 2019.

Den kinesiska marknaden växer snabbast. År 2017 kom 2,4 miljoner passagerare från Kina, vilket var den näst största gruppen efter USA med 11,9 miljoner. Tyskland var trea med 2,2 miljoner kryssningsresenärer och Storbritannien fyra med 1,9 miljoner.

De fem största kryssningsaktörerna är Carnival, Royal Caribbean, NCL, MSC och TUI Cruises. Räknat i antal bäddar är deras andel av marknaden 43,1 procent, 21,6 procent, 9,8 procent 8 procent respektive 4,9 procent.

Källa: The Cruise Lines International Association (CLIA).

VISA MER
FAKTA
Celebrity cruises och miljön

Företaget har ett långsiktigt partnerskap med WWF och jobbar bland annat med målet att minska koldioxidutsläppen med 30 procent år 2020. Ger också pengar till WWF för skydd av marina områden, till exempel platser där det finns sällsynta valar.

Köper endast in certifierat fisk och skaldjur.

Satsar mycket på teknisk innovation, till exempel för att minska utsläppen med så kallade hålteknik (blåser ut luft ur fartygets botten så att det bildar en luftficka som gör att fartyget kan strömma genom vattnet) och skrubberteknik (renar avgaserna i skorstenen genom att spruta vatten i små partiklar) Rederiet har investerat flera hundra miljoner kronor på detta.

Allt vatten från livsmedelsproduktion, allmän konsumtion, dusch och toalett rengörs med ultraviolett strålning.

75 procent av allt avfall återvinns.

Källa: Royal Caribbean.

VISA MER

Det är svårt att inte imponeras av de ­genomtänkta detaljerna ombord.

Först är det hytten, eller snarare det stora, tjusiga rummet med en egen glasveranda med fönster från golv till tak, som jag själv kan välja att mörklägga med hjälp av fjärrkontrollen på min nedladdade mobilapp.

När jag promenerar från en bar till en restaurang hamnar jag i ”Avalon”, en gång prydd av konstverk i form av roséguldfärgade träd.

Martinibaren i Grand Plaza, som är hjärtat i båten, pryds av 765 led-lampor som skapar en spektakulär kuliss som sträcker sig mellan flera våningar.

”The Magic carpet” är en restaurang och bar som hänger utanför själva fartyget, en stor glasbur som kan åka upp och ner mellan våningarna.

Något annat som överraskar är att fartygets gudmor är Nobelpristagaren Malala Yousafzai. Den 4 december i fjol namngav hon Edge vid en ceremoni.

Resenärerna strömmar till

28 miljoner människor åkte på kryssning i världen under 2018. Enligt den internationella kryssningsorganisationen CLIA har volymen gått upp med 25 procent de senaste fem åren.

I år väntas siffran stiga till 30 miljoner kryssningsresenärer.

Royal Caribbean, som äger Celebrity Cruises, har en marknadsandel på 21,6 procent och tillhör därmed de största drakarna i branschen.

Att kryssning är ett populärt sätt att fira semester på råder det alltså inget tvivel om. Men en stark kritik framförs också ständigt gällande kryssningsindustrins stora påverkan på miljön.

En rad rapporter finns i ämnet. En av dem, från danska HOK Marineconsult, presenterades i slutet av 2018 och visade att en kryssningsbåt orsakar upp till tre gånger så mycket koldioxid­utsläpp per passagerare och ­kilometer som ett flygplan. Resultaten bygger på genomsnittliga ­utsläpp från 157 kryssningsfartyg i olika storlekar runt om i världen.

Det kommer också att bli en ständigt gnagande känsla som vägrar släppa taget ­under hela veckan ombord – detta om vilka enorma resurser kryssningsbranschen förbrukar. Edge är inget undantag. Alla dessa restauranger, alla överdådiga bufféer som serveras till frukost, lunch och middag, allt som är gratis, allt som bara flödar. Det naturligtvis stora matsvinnet.

Middag – med Janet

Redan första kvällen händer något jag inte alls hade förväntat mig, men som jag kommer att förstå är en viktig orsak till att många ensam­resenärer gärna väljer kryssning som semester.

Jag har fått ett brev fäst vid min hyttdörr – jag har ett bord reserverat på restaurang Normandie klockan 20:30. Det är en av de fyra à la carte-restaurangerna som ingår gratis för alla resenärer, och det serveras en trerättersmiddag varje kväll.

Det jag inte hade räknat med var att bli sammanförd med en annan ensamresenär.

”Ikväll kommer du att få äta tillsammans med madame Janet!”, säger kyparen när jag har satt mig ner, och till att börja med känns det hela lite påtvingat. Det är första kvällen, jag är trött och hade sett framför mig en tyst och snabb middag, för att sedan återvända till rummet.

Men så börjar vi prata, Janet Muscarella och jag. Det skiljer 23 år oss emellan, vi bor på olika kontinenter och våra liv är så otroligt olika på så många sätt.

Den kvällen är jag och Janet från Tampa Bay, USA, sist kvar på restaurang Normandie, långt efter sista beställningen. Vi har så mycket att prata om.

Den gamle och Medelhavet

Vi kommer att följas åt under resten av kryssningen, vi äter middag tillsammans fyra gånger till, vi ringer varandra på telefonerna på rummet och bestämmer oss för att fortsätta hålla kontakten även efter hemkomst.

En av höjdpunkterna blir vår gemensamma middag på restaurang Eden. Det finns en rad specialrestauranger ombord, där man som gäst betalar för sin middag men där man i gengäld kan förvänta sig en större upplevelse än på de restauranger som ingår.

Köksteamet ombord leds av ­Michelin-kocken Cornelius Gallagher, med trettio­årig erfarenhet bland annat från jobb på en rad namnkunniga toppkrogar i New York. Nu är det han som skapar menyerna och är huvudansvarig för det som serveras på fartygets 29 restauranger, barer och caféer.

På Eden bjuds jag och Janet på en femrättersmeny som tillagas i ett öppet kök i mitten av restaurangen. På tallrikarna serveras bland annat hummer, svart grouper-fisk, tunt skivat ankkött och musslor, allt kombinerat med smaker som wasabi, apelsin, mandel och tamarind.

Ökad miljöhänsyn

Var tar då maten som blir över vägen? Mycket av detta är förstås en problematik som gäller hela all inclusive-segmentet, oavsett om det är på land eller till havs. Men på havet tillkommer dessutom alla resurser som krävs för att hålla oss flytande och det vi släpper ut under tiden.

Fördelen med de nya fartygen är ändå att miljöhänsyn får alltmer plats när det gäller utveckling och konstruktion av dem.

Maria Karoutsou är miljöofficer ombord på Celebrity Edge. Hon berättar om tekniska innovationer för att minska utsläppen, som till exempel skrubbertekniken som tvättar avgaserna i skorstenen från svavel genom att spruta vatten i små partiklar.

Samtidigt är det så att skrubbertekniken kritiseras av forskare och miljöorganisationer, bland annat för att det inte anses klarlagt vad tvättvattnet – som släpps ut i havet – innehåller och hur det kan påverka den marina miljön. Så kryssningsindustrin lär fortsätta att vara på agendan i klimatdebatten ett bra tag till.

Hur mycket matavfall det blir under en veckas kryssning vill Maria ­Karoutsou inte svara på, men angående hur det tas om hand säger hon:

”Det finns regler som vi måste följa, och processen är sådan att all mat läggs i en stor tank och mixas med vatten, därefter passerar det genom ett filter och sedan släpps det ut i havet. Detta får bara göras när vi är ett visst antal sjömil från närmaste land.”

Sommar i Medelhavet

Just den här färden går genom Karibiska havet och gör stopp i Key West i Florida, Costa Maya i Mexico, Cozumel i Mexico och George town på Caymanöarna. På varje ­destination erbjuds ett utflyktsprogram som kostar extra, och det går förstås också bra att gå i land på egen hand och göra vad man vill. I flera av hamnarna finns stora shoppingcenter uppbyggda, som skapats enbart för kryssningsturisterna. Uppskattat av många, men om man önskar ­någon mer genuin upplevelse av platsen man besöker krävs en taxifärd någon ­annanstans och det är svårt att hinna särskilt mycket under de relativt korta uppehållen.

Den största behållningen av kryssningsupplevelsen blir därför just livet ombord.

Vid ett besök på bryggan träffar jag kaptenen Costas Nestoroudis från Grekland. Han har jobbat som kapten i 30 år varav 18 år på Celebrity Cruises.

”Jag jobbar tre månader och är ledig i tre månader. Det blir en för mig perfekt balans mellan jobb och familjeliv.”

Nu ser han fram emot en sommar med Celebrity Edge i Medelhavet.

»Ibland ser vi inte land på 45 dagar«

”Det har varit speciellt att vara med från start med Edge. Det är ett mycket fint fartyg. Tekniken är fantastisk och alla detaljer väl genomtänkta.”

Två av gästerna ombord är Åsa och Martin Feivik från Skövde. Detta är deras fjärde kryssning, och denna gång är lite speciell då de firar Åsas 50-årsdag ombord.

”Vi bokade redan i augusti 2017 efter att ha sett dataanimerade filmer på hur Edge skulle se ut, och vi har haft höga förväntningar”, säger Åsa Feivik, och tillägger att hon känner att kryssningen så långt i stort sett har levt upp till vad de sett framför sig.

Paret är imponerade av designen. Martin Feivik säger att han egentligen har en enda invändning mot fartyget:

”Det negativa är shoppingen ombord. Det känns som att de har lagt sig onödigt högt i nivå. Alla butiker är lyxklass, men det som är roligt är ju om man även kan gå och shoppa lite vad som helst. Här har vi inte ens hittat enklare toalettartiklar. Det går till överdrift med all lyx.”

Kapitalstark målgrupp

Ja, i shoppingutbudet märks framför allt butiker som Tiffany & Co, Bulgari och Cartier, och boutiquer med kläder och accessoarer från exklusivare märken. På spa-­avdelningen erbjuds både botoxbehandlingar, fettreducerande behandlingar och tandblekning.

Och bland seminarierna som ges ombord som en del av kryssningsprogrammet under veckan finns ämnen som ”­Diamanter och ädelstenar”, ”Icke-kirurgiska ansiktslyft” och ”Hemligheterna bakom en platt mage”.

Så visst är det tydligt att Edge förväntar sig en viss målgrupp. Vilka val de miljömedvetna kryssningsresenärerna gör återstår att se.