Di Weekend REPORTAGE

Nya Nissan piggt piller mot räckviddsångest

Nya Nissan Leaf har blivit slankare och längre vilket har gett den bättre aerodynamik.

Foto: Karin Olander

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elbilspionjären Nissan Leaf i sin nya skrud kan köras drygt 25 riktiga mil på en laddning. Det borde lugna de flesta.

Dessutom har den blivit betydligt piggare än sin föregångare.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I sin strävan att skapa en folklig elbil i såväl användarvänlighet som prislapp har Nissan Leaf kommit långt.

Instegsmodellen kostar strax under 345 000 kronor och den berättigar till supermiljöbilspremie på 40 000 kronor, som från halvårsskiftet i stället blir en bonus på 60 000 kronor. Det går också att få avancerade körhjälpssystem och till och med automatisk parkeringshjälp, men då går prislappen upp till nästan 400 000 kronor, före subventioner.

På vägen har Nissan fått ta till ett antal kompromisser, som att ratten inte är ställbar och att det inte finns drag. Men intrycket över lag är att det känns som en vanlig bil – fast den är allt annat är vanlig.

Nissan Leaf är världens mest sålda elbil. Sedan den första kom 2010 har det rullat ut nästan 300 000 stycken.

Den nya modellen har stora förutsättningar att sätta snurr på elbilsförsäljningen. För den europeiska marknaden byggs den i Nissans stora fabrik i Sunderland vilket gör framtiden osäker när Storbritannien ska lämna EU.

FAKTA
Nissan Leaf

Totalpoäng: 20

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 3 poäng

Ekonomi: 5 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: 344 900 kronor (supermiljöbilspremie 40 000 kronor). Testbilen kostar 396 900 kronor.

Motor: elmotor, effekt 150 hk, vridmoment 320 Nm. Batteri. litiumjon 40 kWh.

Förbrukning: 20,6 kWh per 100 km.

Utsläpp av koldioxid: 0 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,9 sekunder, toppfart 144 km/tim.

Tjänstevikt: 1 580 kilo. Längd x bredd x höjd: 449 x 179  x 153 cm.

Bagageutrymme: 435 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna
  1. Renault Zoe. Bäst säljande elbilen i Europa i fjol. I stort sett samma räckvidd som allianssyskonet Nissan Leaf, men mindre och billigare.
  2. BMW i3S. Kompakt och futuristisk skapelse som har fått starkare motor. Snabbare och bättre acceleration. Finns även med räckviddsförlängare och klarar annars drygt 20 mil.
  3. Volkswagen e-Golf. Snäppet dyrare än Nissan Leaf och en räckvidd som i verkligheten är kortare, drygt 20 mil. I övrigt kvalitet i samma nivå som övriga Golfbilar.
VISA MER

Snårigt mäta räckvidd

Centralt för elbilar är räckvidden och laddtider och där har mycket hänt den senaste tiden. Den allra första Nissan Leaf klarade runt tio mil på en laddning. Den förra modellen klarade cirka 17 mil.

Elbilarnas räckvidd blir lätt en snurrig sifferexercis eftersom det är så mycket som påverkar, som att kallt väder och mycket motorvägskörning laddar ur batteriet snabbare. Dessutom har mätmetoden i den gamla körcykeln, NEDC, varit gravt missvisande. Nya Nissan Leaf ska enligt den klara 37,8 mil jämfört med 25 mil för den gamla. Men eftersom det inte alls stämmer med verkligheten skapar det förvirring.

När den nya körcykeln WLTP till fullo införs till hösten kan vi förhoppningsvis lämna de mest orealistiska siffrorna bakom oss. Nissan säger nu att bilen klarar 27-28,5 mil i blandad körning enligt WLTP.

Provkörningen ägde rum på ett soligt Teneriffa med en temperatur kring 20 grader vilket är optimalt för att få elbilar att gå långt. På motorvägen blir det tydligt att bilen har fått en starkare motor och bättre acceleration. Den tidigare modellen var seg som sirap, särskilt om man hade Eco-knappen intryckt. Även nu finns en Eco-knapp om man vill snåla på batteriet, men jag upplever inte skillnaden så stor som tidigare i pigghet.

Nu har motorn fått 150 hästkrafter och ett bättre vridmoment. Den accelererar 0-100 kilometer i timman på 7,9 sekunder. På motorvägen känns den pigg och alert. Bilen är lättstyrd. Upp till Teide på över två tusen meter höjd visar bilen att den klarar stigningen utan problem. Nedför fick vi tävla om att återvinna så mycket kraft som möjligt. Det är onekligen roligt att se hur batteriet fylls på när man håller igen på farten.

Funktionell pedal skapar vana

Med knappen E-pedal intryckt behöver man normalt sett inte röra bromspedalen. I stället fungerar gaspedalen som broms så fort man lättar på den. Det är en funktion som finns även hos andra elbilar, men Nissan har tagit det ett steg längre och bilen kan stannas helt och stå kvar i till exempel en backe utan att man behöver trycka på bromsen.

Det går förvånansvärt fort att vänja sig vid den funktionen och särskilt när vägarna är kurviga är det stor hjälp. Eftersom det skett en olycka på motorvägen fick vi också anledning att testa autobromsen och kan konstatera att den fungerar. Nissan Leaf har förbättrad säkerhet på flera sätt. Den har vad som kallas Pro Pilot där den kan hålla bilen innanför linjerna och följa efter framförvarande bil. I den extra utrustningsnivån kan man också köpa till parkeringshjälp så att bilen själv kan fickparkera. Den automatiska parkeringshjälpen är ett lyxigt tillval som man brukar hitta hos dyrare bilar. Bilen styr och gasar själv och trixar in sig helt perfekt mellan två andra bilar. Köra ut från fickparkeringen får man dock klara av på egen hand.

Smart men plastig

Kabeltunnel begränsar

Nya Nissan Leaf har blivit längre, men har samma axelavstånd så utrymmet i kupén är detsamma. Baksätet är platt och det går att sitta tre, även om personen på mittenplatsen har det trångt för fötterna på grund av en tunnel med kablar.

Däremot har bagageutrymmet ökat i storlek och blivit mer praktiskt. Ett plus också för att det är nät på sidorna för att lägga sladdarna så man slipper ha dem liggande som ett ormbo i hela bagageutrymmet och ta plats. Sladdar som måste tas med är en elbilsanvändares vardag. Liksom jakten på laddplatser.

Att ladda hemma på natten är den enkla lösningen och det är en sann fröjd att sätta sig i en fulltankad bil på morgonen. Men att hitta ledig laddplats inne i stan är inte lätt. Lösningen blir ibland att åka till en snabbladdare och tanka upp batteriet. Då får man å andra sidan vara beredd på att det tar betydligt längre tid än en vanlig tankning. Från varningssignalen tills batteriet har nått 80 procent tar det 40–60 minuter.

Ladda batteriet fullt från ett vanligt uttag tar 21 timmar (!), men det går att korta tiden med en väggbox på 6kW till 7,5 timmar.

I Nissans värld ska elbilen också kunna användas som depå för att kunna sälja ström tillbaka till elnätet. Bäst fungerar det i kombination med solpaneler där man alstrar egen ström eller när man kan utnyttja skillnader i eltariffer. Systemet testas i Danmark och Nissan tittar på om Sverige är på tur.

Gör inte mycket väsen av sig

Utseendemässigt är bilen alldaglig. Genom den slankare formen har aerodynamiken förbättrats. Laddluckan har flyttats högre upp så man inte ska behöva böja på ryggen på samma sätt.

Ett snyggt designdrag är den blåskimrade ytan i fram som för tankarna till solceller.

Ljudnivån i Nissan Leaf är riktigt bra. Det är inte mycket av vindbrus och däckljud som hörs. Utifrån har den efter krav från EU ett lite pinglande ljud, men det går att slå av med en knapp om man vill färdas helt ljudlöst.

Storvilt i elbilsdjungeln

Mycket i bilen är imponerande, men det finns också delar som inte är något att yvas över. Som stolarna. Okej, men inte mer. AC:n tar lång tid på sig att komma i gång. Fjädringen känns heller inte hundra utan bilen är lite studsig.

Interiören är enkel och i mellanklasskvalitet.

En pekskärm i mitten har flera funktioner, som bland annat visar närmaste laddstation. Vissa funktioner finns det även vanliga knappar för. Bakom ratten finns både en digital skärm som visar batteriets laddning, antal körda kilometer och hur många som återstår. Nissan har bytt ut den digitala hastighetsmätaren till en analog efter önskemål från kunderna.

Provkörningen tog oss drygt 16 mil och då var det 32 procent kvar i batteriet vilket skulle ha räckt för ytterligare tio mil. Så drygt 25 mil är fullt realistiskt att ta sig på en laddning i nya Nissan Leaf.

Helt utan utsläpp, eftersom batteriet var laddat med ström från vindkraftverk.