Di Weekend REPORTAGE

Näthandel på hög nivå i Paris

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

1893 öppnade kusinerna Théophile Bader and Alphonse Kahn en liten butik i Paris 9:e arrondissement. Verksamheten växte snabbt och i dag är det 70 000 kvadratmeter stora varuhuset Galeries Lafayette Haussmann den andra mest besökta turistattraktionen i Paris, efter Eiffeltornet. Kupolen tillkom 1912.

Jack Mikrut

Begreppet näthandel har fått en ny innebörd hos anrika Galeries Lafayette i Paris. Att gunga i det runda jättenätet Funarea under shoppingpalatsets klassiska kupol blev vårens upplevelse i Paris.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I en tid då handeln via internet ökar på de -fysiska varuhusens bekostnad satsar även anrika varuhuset Galeries Lafayette Haussmann i Paris hårt på upplevelser för att locka till sig besökare.

På andra våningen har ett nät spänts upp med rejäla spännlinor. Som ett jättelikt skyddsnät för trapetsakrobater breder det ut sig, neonfärgat i grönt, gult och rosa. Kön har ringlat lång mellan varuhusets hyllor för ett gratis äventyr i varuhusets mitt. Härifrån kan man spana ner på shoppingsugna som på parfymavdelningen 12 meter rakt nedanför, eller lägga sig tillrätta och njuta av Galeries Lafayettes magnifika kupol.

Efterlängtade nöjen öppnar