Di Weekend REPORTAGE

Lyxurens högtid i Genève

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FABRICE COFFRINI

Salon International de la Haute Horlogerie, SIHH, är en av världens mest exklusiva mässor. Här samlas under fyra dagar några av världens lyxigaste och mest klassiska klocktillverkare – där alltfler tycks förbereda sig för nya tider.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Haute Horlogerie. Precis som det parisiska modeuttrycket haute couture går det inte att översätta. Men till skillnad från modevärldens unika kreationer pratar vi på klockmässan Salon International de la Haute Horlogerie snarare prêt-à-porter med prislappar mellan 25 000 kronor och 2,5 miljoner kronor.

Årets knasigaste klocka kom som väntat från H. Moser & Cie. Märket har genom åren, utöver sina normala kollektioner, kombinerat avancerat urmakeri med udda material. Bland tidigare presenterade modeller finns klockor med boett av schweizisk ost, urtavla av Vantablack (världens svartaste material) och modeller som driver med smartklocke-hajpen.

Moser Nature Watch är en klocka som, ovanpå ett riktigt urverk, är tillverkad av växter och stenar. Budskapet är dock seriöst:

”Vi kommer att certifiera oss genom Responsible Jewellery Council, vi ska använda rättvisemärkt guld i stor utsträckning, och från och med 2019 kommer vi att eliminera vårt koldioxidavtryck genom att reducera utsläpp i vår tillverkning. Vi kommer också kompensera med utsläppsrätter”, säger Edouard Meylan, vd för märket som tillverkar cirka 1  500 klockor per år.

SIHH arrangeras av koncernen Richemont med märken som Cartier, Jaeger-LeCoultre och Panerai i spetsen. Under denna vecka kläs Palexpomässan intill Genèves flygplats med högtidsdräkt som närmast kan beskrivas som en lyxig salong med hundratals stora bås; ofta försedda med tjocka heltäckningsmattor, upplysta vitriner, lädersoffor och avancerade minibiografer som visar reklamfilmer som spelar på hela känsloregistret. Ibland lyckas de skapa gåshud.

FAKTA
3 x stiltrender

Brons och khaki

Bronsboetternas popularitet håller i sig, gärna i kombination med khakigröna urtavlor. Sådana klockor hittar du hos bland andra IWC, Montblanc, och Baume & Mercier.

Blått är flott

Blå urtavlor säljer hos flera producenter numera bättre än svarta. I år märks ett skifte från ljusa till eleganta, djupt mörkblå urtavlor.

För den modige: Laxrosa urtavlor

Montblanc och A. Lange & Söhne och Audemars Piguet bjuder alla på urtavlor som drar mot rosa guld. Kärt barn har många namn: salmon dials, champagne eller off-gold.

VISA MER

Utrymmet mellan de olika märkena upptas av restauranger och barer, där ljudet av gurglande espressomaskiner blandas med poppande champagnekorkar, samtidigt som svartklädda kypare bär fram dignande tallrikar med carpaccio, laxtartar och foie gras.

Månens dagsform på display

Att mekaniskt beräkna himlakroppars rörelse har pågått sedan ett par århundraden före Kristus, och de senaste åren har klockvärldens intresse för detta ökat.

Hermès, ett av få modemärken som också specialiserar sig på avancerat urmakeri, står bakom en av mässans mest omtalade klockor: Hermès Arceau L’Heur de la Lune. Den dubbla månfasen visar både norra och södra himlavalvets månfas med hjälp av roterande, utsökt lackerade urtavlor. Dessa avslöjar månens dagsform genom att ömsom täcka, ömsom visa månar av handmålad pärlemor. Att urtavlorna är tillverkade av meteorit eller stjärnhimmelglittrande aventurine känns närmast logiskt. En full rotation dröjer 59 dagar, eftersom en månfas är drygt 29,5 dagar.

När ett stort märke som Jaeger-LeCoultre vill spänna urmakarmusklerna, så gör de det rejält, vilket är som tydligast på Hybris Mecchanica Master Grande Tradition Gyrotourbillon Westminster Perpétuel som har sju patentansökningar. Till att börja med upphävs gravitationens negativa påverkan på urverket med hjälp av en 8,8 millimeter stor 92-delars trippel-axel tourbillon av titan, med 92 delar och en matchvikt på 0,4 gram. Därtill kan du aktivera klockan att spela upp tiden med samma Westminster-melodi som Big Ben.

Egen mekanik ger högre precision

Den mindre independentscenen  – klockvärldens konstnärer och uppfinningsrika urmakare – består av märken som producerar från en handfull till några hundra klockor per år. Armin Strom, som tillverkar 400 klockor per år i sin fabrik i Biel/Bienne, presenterade nya utgåvor av Armin Strom GMT Dual Time Resonance – vars mekaniska teknik bygger att två rörliga föremål söker och synkroniserar varandras frekvenser. Detta ger en ökad precision.

”Därför har vi två balanshjul som är kopplade till varandra”, förklarar vd:n Claude Greisler.

Han talar om tre stora förändringar i klockvärlden det senaste decenniet. De tre är egna urverk, förändrad marknadsföring och förändringar i återförsäljarledet:

”För tio år sedan började alltfler investera i att tillverka egna urverk. De senaste åren har marknadsföringen till stor del styrts om från tidningar och magasin till online och sociala medier.”

Högtid i klockvärlden

”Nu kommer också retail-förändringen på bred front. Richemont och de stora grupperna öppnar fler monobrandbutiker, vilket gör att vissa handlare kan förlora upp till 70 procent av sin omsättning. Aktiva handlare har förstått att det handlar om hur man behandlar sina kunder, och att kunskap om de märken de säljer är viktigare än att ha en butik med toppläge i en storstad. Vissa har också lyckats med att ersätta förlusten av stormärken med independent-märken. Men alla kan inte göra det. Jag tror att många butiker kommer att försvinna”, säger Greisler.

Historisk koppling säljer

Ytterligare en tendens på senare tid är att flera märken, i stället för många produktnyheter med korta livscykler, lanserar färre produkter med tydligare segmentering och historisk anknytning.

Montblanc är ett av många märken som tagit detta steg.

”Nu har vi fem kollektioner i stället för tolv. Vi vill också vara tydligare med vad vi är. Under 50 000 kronor har vi vår baskollection med standardurverk. Nästa prisklass har vi våra egentillverkade urverk. Ovanför 250 000 kronor kan vi göra extrema, komplicerade klockor. Och i alla segment pushar vi starka hjälte-produkter som är lätta att känna igen”, förklarar en talesperson för märket.

Denna strategi syns tydligt genom iögonfallande khakigröna urtavlor, kronografer och bronsboetter, tre starka trender 2019.

Bronsboetter – liksom materialet Ceratanium – syns också hos IWC, som i år satsar på pilotklockor. Detta kombineras med att sponsra en jordenrunt-flygning med en silver­skinande Spitfire, vilken stod parkerad i IWC:s bås. Om man tittar på andelen specialmaterial i klockindustrin är den dock mindre än man tror, med tanke på hur ofta klockindustrin slår på stora trumman när man uppfunnit en ny legering. Material­pelarna som bär upp klockindustrin på sina axlar är fortfarande stål (cirka 42 procent av exportvärdet), stål och guld (16 procent och ädelmetaller (cirka 34 procent av exportvärdet).

”Fram till november 2018 ökade stål i både antal och värde jämfört med 2017, säger Jean-Daniel Pasche”, vd för FHS, den schweiziska klockfederationen.

”Visst, vi ser många nya bronsmodeller, liksom nya legeringar och kolfibervarianter. Men det är sammantaget ett litet segment, bara cirka 8 procent, fortsätter han.”

"Måste upplevas i verkligheten"

Förhandssnacket kring Audemars Piguets nya kollektionen Code 11.59 var inte odelat positivt. De flesta som kommenterade klockan hade dock inte sett den i verkligheten. De första bilderna visade den också rakt framifrån, vilket gjorde att instagram-publiken inte kunde se att den 41 millimeter stora boetten är både rund och oktagonal samt toppad med dubbelkurvat safirglas. Inte heller att klockan är försedd med ett urverk som har närmast superlativa tekniska och dekorationsmässiga inslag.

Lyxmärket som fångar millennials

”Det är en ny kollektion som vi är väldigt stolta över, och man måste se Code 11.59 i verkligheten för att uppskatta den”, ­säger vd:n Francois Bennahmias.

Audemars Piguet var dock väl medvetet om kritiken – en ­fotografkollega ombads vänligt men bestämt att inte ta bilder av klockan rakt framifrån.

Mässans mest uppseendeväckande uppfinning kom från Vacheron Constantin med Traditionelle Twin Beat Perpetual Calendar. Här kan du med en knapptryckning ställa om urets frekvens från 5Hz när du har den på dig, till 1.2 Hz när du lägger den ifrån dig. Fördelen med detta är att den lägre frekvensen ger en gångreserv på hela 65 dagar. Detta är naturligtvis praktiskt, inte minst eftersom det är en evighetskalender, som därmed inte behöver ställas om du inte bär den regelbundet.

Hoppas på tillväxt runt 7 procent

Med överlag starka kollektioner tycks märkena som ställer ut på SIHH väl förberedda för 2019. Men klockvärlden är en skakig, osäker värld som påverkas direkt av geopolitiska skeenden.

”Inte minst handelskriget mellan USA och Kina, och Brexit påverkar. Dessa länder är tre av de fem största exportmarknaderna. Trots det var 2018 ett positivt år – vi väntar oss en tillväxt på cirka 6–7 procent jämfört med 2017. Och de första indikationerna för 2019 visar en tillförlitlig atmosfär – tillförlitlig men försiktig”, säger Jean-Daniel Pasche, ordförande för den schweiziska klockindustrins intresseorganisation.