Di Weekend REPORTAGE

Lexus UX: Liten, lyxig & smårolig

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Liten, men med nästan lika bra komfort som i de större Lexusbilarna. Nya UX ska stå för en tredjedel av försäljningen i ­Europa är ambitionen.

Carl-Johan Lejland

Lexus UX är en liten kompakt suv eller crossover som bygger på samma plattform som den kantigare Toyota CHR. Att ­bilarna delar plattform är ­ingen nackdel, särskilt inte som Lexus knådat konceptet för att lyxa till det. På flera områden har man lyckats.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Lilla UX är tyst, om än inte lika tyst som de ­större modellerna, och kör­egenskaperna är goda.

Interiört är miljön fin och exklusiv, och det mesta som man vill åstad­komma kan styras med fysiska reglage på ratten eller i mittkonsolen. Det är tur det, för den Lexustypiska pekplattan i mitten är som alltid svår att komma överens med. Visst ­vänjer man sig efter ett tag, men systemet är inte det mest intui­tiva på marknaden. Vad som är bra är att man i UX kan skriva bokstäver på plattan för att ta sig fram bland kontakter i telefonboken. Men Di Weekend hade hellre sett en vanlig pekskärm, så att man själv fick välja hur man ska knappa in en adress ­eller söka efter en bensinstation.

Säker – och pigg

Mätarna framför ratten är digitala men ger ett sken av att var analoga. Det är snyggt gjort. Och ett bevis på det läge som bilbranschen som helhet befinner sig i, ett slags ambivalens mellan analog och digital känsla.

En kul detalj med de elektriskt juster­bara stolarna är att sittpositionen kan justeras generöst i höjdled. Det gör att man kan ­välja att sitta upprätt som i en klassisk suv, ­eller lågt som om UX vore en klassisk bil som de såg ut förr i världen, alltså innan var och varannan modell fick plastdetaljer och ­några centimeter högre markfrigång.

Chika Kako är chefsingenjör för Lexus UX och just sittpositionen är en detalj som hon har arbetat mycket med under utvecklingen av bilen. Målet har varit att få ihop en ny typ av Lexus, med lyxig känsla, men med mer närvaro och körglädje på vägen än i de större modellerna i sortimentet.

FAKTA
Lexus UX

Totalbetyg: 18 poäng

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 3 poäng

Pris: Ej fastställt.

Motor: Bensin och el, total effekt 178 hk, 205 Nms.

Förbrukning: 0,41 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 96 gram/km. ­ ­

Prestanda: 0–100 på 8,5 sekun­der, toppfart 177 km/tim.

Tjänstevikt: 1540 kilo.

Längd x bredd x höjd: 449 x 184 x 154 cm.

Bagage­utrymme: Cirka 300 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenter

Volvo XC40. Årets bil i Europa förra året och fin att köra.

BMW X1. Fina köregenskaper. Ett lyft från första generationen.

Mercedes GLA. Lyxig men väntar på ny instrumentering.

VISA MER

”Jag vill att bilen ska upplevas som lätt att hantera och rolig att köra. För att nå dit är det viktigt att ha möjlighet till en lägre sittposition som är mer typisk en sedanbil än en cross over. Jag vill ha känslan av säkerhet som man får i en ­crossover, men den ­pigga körupplevelsen som i en vanlig bil”, säger hon till Di Weekend på kajen vid Nacka Strand, dit hon rest för den internationella press­lanseringen av UX.

Varför just Stockholm av alla städer på jorden?

Nygamling med plats för sju

”Stockholm är en stad full av kreativ ­energi. Det tycker vi är en naturlig miljö för Lexus UX, som är både praktisk och uttrycksfull.”

Uttrycksfull är den här bilen, om den är så praktisk är en svårare fråga att svara på. Bagageutrymmet är inte i toppklass och baksätet inte det största. Men för den som inte måste ha en kombilastare kanske det räcker. Med tanke på att den här biltypen är den som säljer allra bäst just nu i ­Europa verkar det som om fler än Lexus gör den kalkylen.

100 000 bilar i Europa

Den japanska biltillverkaren har också satt upp aggressiva försäljningsmål: 2020 ska man sälja 100 000 bilar i Europa, varav UX ska stå för en tredjedel av försäljningen. Tanken är att locka bilköpare som inte ­behöver någon stor suv längre, samt ­köpare som tidigare haft något mindre lyxigt att åka omkring i.

Till Sverige kommer bara hybridversionen som har en 2 liters bensinmotor som får hjälp av en elmotor, vilket ger en total effekt på 178 hästkrafter. Det gör inte UX till något fartvidunder, men å andra sidan går den att köra riktigt snålt. 0,5 liter per mil i vardaglig körning är fullt möjligt, bland annat genom att bensinmotorn stängs av när den inte behövs, i hastig­heter upp till 115 km/tim. Utsläppen av kol­dioxid stannar på låga 96 gram per kilometer ­vilket är precis över gränsen för att klara sig från straffskatt enligt de nya reglerna om bonus malus. Skatten stannar ändå på låga 442 kronor per år.

Ingen terrängbil

Modellen går att få som fyrhjulsdriven, på bakaxeln sitter då en elmotor som ger 7 hästkrafter extra. Den extra effekten på bakaxeln gör inte bilen till någon terrängbil, fyrhjulsdriften är mer en hjälp på halt ­underlag när bilen upptäcker över- eller ­understyrning.

Lexus LS 500h – den nya lyxen

Till det yttre har UX flera linjer som påminner om andra bilar från Lexus. Plast­detaljerna kring hjulhusen är speciella ­genom att de inte följer hjulens avrundning, vilket gör att bilen ser udda ut från sidan. Kanske är det en vanesak, men vid en ­första anblick är det något som ögonen fastnar på.

Har Lexus då lyckats bygga en körglad liten lyx-suv? Ja och nej. Bilen går tryggt och är väl isolerad från oönskat buller. Medan hybriddrivlinan ger snål och lugn gång är det ändå så att den som söker marknadens roligaste bil bör leta någon annanstans.