Hoppa till innehållet

Hotelltest: Ångande lyx i kraftverket

Nyöppnade The Steam Hotel blandar underbar utsikt och ett spa i högklass med onödiga barnsjukdomar. Di Weekend checkade in.

ESS-gruppens nya The Steam Hotel erbjuder en industriellt lyxig känsla från golv till tak.
ESS-gruppens nya The Steam Hotel erbjuder en industriellt lyxig känsla från golv till tak.Foto: Jack Mikrut
ESS-gruppens nya The Steam Hotel erbjuder en industriellt lyxig känsla från golv till tak.
ESS-gruppens nya The Steam Hotel erbjuder en industriellt lyxig känsla från golv till tak.Foto: Jack Mikrut
The Steam Hotel ligger i ett gammalt kraftverk. Fastigheten blev byggnadsminnesmärkt 1992.Foto: Jack Mikrut
Vart man än går gör sig husets historia påmind.Foto: Jack Mikrut
Rummen är rymliga och elegant inredda. Bilderna på väggen är kolorerade fotografier från tiden då kraftverket var aktivt.Foto: Jack Mikrut
Restaurangen Chamberlain Grill drivs av köksmästaren Niclas Wahlström.Foto: Jack Mikrut
Baren på 18:e våningen. Här kommer ytterligare en restaurang att öppna inom kort.Foto: Jack Mikrut
The Voltage Lounge erbjuder pool både inomhus och utomhus, bastu och relaxrum.
The Voltage Lounge erbjuder pool både inomhus och utomhus, bastu och relaxrum.Foto: Jack Mikrut

Ett gammalt ångkraftverk, en gång Västerås näst högsta landmärke efter domkyrkan, har blivit ett spahotell. Sällan har ett hotellnamn varit så passande i dubbel bemärkelse. På The Steam Hotel ångar det från pooler och saunor och här finns stans bästa utsikt.

Historien började 1915 då Statens Vattenfallsverk behövde ett reservkraftverk. Mitt under krigets ransonering påbörjades bygget som invigdes samma år som nöden ledde till hungerkravaller runt om i Sverige, också i Västerås. Men den industriella optimismen var det inget fel på och det var självklart att kraftverksbygget skulle vara arkitektoniskt fulländat. När kraftverket slutligen stängde 1992 blev det strax byggnadsminnesmärkt. Peab köpte kraftverket och det kom senare att byggas om utan att tegelfasaden eller fackverkskonstruktionen ändrades.

Firade 100 år med att bli hotell

Precis när kraftverket firade 100 år invigdes hotellet. Den stora kraftverksbyggnaden hyser 227 rum, två restauranger och en smakfull spaavdelning.

Di Weekend väljer ett superiorrum på elfte våningen med utsikt över Mälaren. Byggnadens smala fönster går vertikalt hela vägen från backen till översta våningen. Dessutom finns en diagonal balk innanför rutan så det är när man ligger i sängen som man bäst kan njuta av utsikten. På väggarna både i rummet och i korridorerna hänger handkolorerade fotografier av olika människor, många av bilderna är från kraftverket och dess glansdagar.

Det är ESS Group som driver hotellet, det vill säga it-investeraren Magnus Emilson som blev rik på Tradedoubler, samt Jonas Stenberg och Carl Lundgren. Det är en relativt liten aktör som nu utökar sin portfölj rejält i och med denna storsatsning i Västerås. Sedan tidigare driver gruppen bland annat Ystad Saltsjöbad, Falkenberg Strandbad och Hotel Pigalle i Göteborg. Och i likhet med det sistnämnda hotellet är The Steam Hotel mycket konsekvent designat. Det är bjälkar och spakar, plåt och naket tegel.

Inredarna har fattat vad som är Västerås industrihistoria, och det är inte bara Asea/ABB. Längs en tegelvägg står en Bianchi-cykel, ett av de märken som ägs av västeråsaren Salvatore Grimaldi.

Nobelkock driver restaurangen

Restaurangen heter Chamberlin Grill och har en bred meny. Vi beställer en löjromsdominerad förrätt, årstiden till ära. Den är snyggt komponerad med rödlök, som dock borde ha varit färsk i stället för syrad, och västerbottenskräm. Varmrätten blev ryggbiff med svamp och grönsaker. Tyvärr har restaurangen Locavore på 18:e våningen inte öppnat ännu, men väl baren. Västerås har därmed fått sin andra skybar, efter Hotel Plaza – Skrapan i folkmun – som invigdes i början av 1990-talet.

Köksmästaren Niclas Wahlström är en spetsrekrytering för hotellet. Han drev tidigare Restaurang Säsong i Västerås, ansvarade för 2009 och 2010 års Nobelmiddagar och står bakom flera kokböcker.

Trångt i relaxrummet

På sjunde våningen finns spa-avdelningen ”The Voltage lounge”. Här kan man ligga i den varma utomhuspoolen och blicka ut över sjön. Här finns också en underbar inomhuspool med dämpad belysning. I relaxrummet kan man slumra till sprakandet från den öppna elden i mitten av rummet. I spa-avdelningen finns också en bar där man förutom dryck kan beställa sushi, sashimi och andra asiatiska rätter.

Det är tidvis trångt på spavåningen, och hotellet skulle behöva införa något slags begränsning. En första åtgärd skulle kunna vara att bara släppa in hotellgäster. Det skulle också vara trevligt om det gick att bada redan på morgonen, säkert skulle många gilla att ta ett bad före frukost. Och i relaxrummet är alla platser upptagna av enskilda och av par, några lite väl ihopslingrade, som inte visar några planer på att lämna bädden till någon annan.

Spa-avdelningen skulle också behöva ändra sitt tilltal. Du måste duscha innan du går ned i poolen, säger receptionisten innan hon lämnar ut handduken, säkerligen på förekommen anledning. Men det känns ändå lite påfluget – givetvis duschar vuxna människor med någorlunda hyfs innan man går ner i en gemensam pool. Även fliken ”Hygien och regler” på webbplatsen är rätt näsvist formulerad och sänker upplevelsen en smula – ”Tänk på att 1 smutsig person förorenar lika mycket som 30 rena”.

Personalen verkar oinformerad

Redan vid bokningen uppstår en del frågor. Det kommer ett svarsmail där det står att det kontokortsnummer man anger bara är en garanti. En förskottsbetalning måste ändå göras till ett angivet bankgironummer 14 dagar före ankomst. Och för säkerhets skull ett utropstecken. När Di Weekend ringer och frågar hur detta kan komma sig blir svaret att man självklart inte behöver betala något i förskott om man har bokat på nätet – vad har ni fått det ifrån? Det är som om personalen inte känner till vilka mail som sänds ut till gästerna.

Det är lite samma känsla när man inser att det inte finns något sätt att kontakta receptionen från rummet. Förklaringen från personalen: Vi ska snart införa en app som alla ska ladda ned och därifrån kan man ringa receptionen.

Men man ska inte behöva en app för att bo på hotell. Särskilt inte när man befinner sig i ett hus som är helt inrett för avkoppling och som är ett av Sveriges mer lovande spahotell.

Innehåll från HörmannAnnons

”Folk blir förvånade över hur tyst den är”

Säljsuccé, extremt tyst – och hög kvalitet.

Här är detaljerna som gör klassiska garageporten marknadsledande.

– Folk blir förvånade över hur tyst den är, säger Niclas Vinberg hos Port & Industriservice om Hörmanns port.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns garageportar här

Färgen på garageporten hade börjat släppa. Kunden hörde av sig till Port & Industriservice i Ljungby där Niclas Vinberg tog emot samtalet.

– På något sätt hade fukt trängt in bakom färgen, kanske beroende på ett stenskott, som gjorde att färgen börjat släppa från portbladet. Jag hörde av mig till Hörmann som svarade direkt: ”Det där är inte förenligt med vår kvalitet, självklart byter vi portbladet.” Till saken hör att porten var 13 år gammal och Hörmanns garanti är tio år, berättar han och fortsätter:

– För mig är det ett lysande exempel på Hörmanns inställning, det är ingen diskussion om något inte fungerar, det ska bara åtgärdas.

Tillsammans med kollegan Magnus Johansson tog han över Port & Industriservice, som installerar och servar Hörmanns produkter, för fem år sedan.

– Vi har själva valt att endast sälja Hörmann-portar till privatkunder. Kvaliteten är outstanding, verkligen top of the line. Man är i princip aldrig ute på ett garantijobb eftersom grejerna håller så bra.

Hörmanns garageportar är marknadsledande i Europa, detta trots att de inte är billigast. Förutom att kunderna är beredda att betala för kvalitet som håller länge pekar Vinberg på en detalj som sticker ut:

– Porten är otroligt tyst. När du öppnar en billigare variant så knarrar och klonkar det. När vi installerat är det vanligaste kunderna säger: ”oj, vilken skillnad mot vår förra”. Det enda man behöver göra är att smörja vartannat år. Så länge man inte kör in i den kommer den hålla i många år.

Magnus Johansson och Niclas Vinberg pekar på hur tysta Hörmanns garageportar är.
Magnus Johansson och Niclas Vinberg pekar på hur tysta Hörmanns garageportar är.

Vad är hemligheten bakom att den är så tyst, tycker du?

– Jag skulle säga att det är gummitätningarna mellan olika smådelar, gångjärnen går mycket mjukare. Det är verkligen tysk ingenjörskonst i sin finaste form. Konkurrenterna har mycket större marginaler i sin mekanik och då blir det inte lika smidigt.

Vinberg, som tidigare själv jobbat på en rikstäckande firma i branschen, beskriver det som att Hörmann är väldigt måna om sina återförsäljare:

– De vill ju att vi ska växa för att de ska kunna växa. De hjälper oss med marknadsföring och förser oss med rätt material hela tiden, så att vi alltid kan fånga upp kundernas behov. Det är väldigt tacksamt för oss.

Du som har erfarenheter från andra företag, vad tycker du utmärker samarbetet med Hörmann?

– Framför allt att de ringer och frågar hur vi har det, vi behöver inte ligga på dem för att få stöd och hjälp. På industrisidan jobbar vi även med andra varumärken och där finns inte den kontakten.

Christian Helgesson är försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB.
Christian Helgesson är försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB.

Vilka är då framgångsfaktorerna för Hörmann gentemot återförsäljarna? Christian Helgesson, försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB, pekar på ett ständigt pågående relationsbyggande med landets cirka 1000 återförsäljare.

– De är vår kanal ut mot kunden, därför är det jätteviktigt att vi hela tiden har en pågående dialog kring hur vi gemensamt kan göra slutkunden nöjd. Tillsammans trycker vi på de mervärden som gör Hörmann framgångsrikt, som kvalitet och snabb support, säger han.

De goda relationerna speglar också av sig i positiva omdömen från de som säljer Hörmanns produkter, menar Helgesson:

– Utifrån vår kundundersökning är man särskilt nöjd med framför allt kvaliteten, supporten och tillgängligheten. Det innefattar även snabba leveranser, vilket också påskyndar processen till att få ett lyckat slutförande på de pågående affärerna.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Port & Industriservice

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera