Di Weekend REPORTAGE

Högtid i klockvärlden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

sd Baselworld är trots färre utställare i år världens största klock- och juvelmässa med drygt 100 000 besökare varje år.

David Pihlblad

En strid ström av besökare i grå kostymer och eleganta dräkter flyter fram, bärandes på märkespåsar laddade med produktkataloger och små gåvor i stil med schweizisk choklad. På Baselworld, världens största klock- och juvelmässa, andas allt lyx och en avslappnad stämning – men de flesta är här för att arbeta.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den schweiziska klockindustrin har två stora mässor per år, ­Salon International de la Haute Horlogerie i Genève i mitten av januari och Baselworld i Basel i slutet av mars. Genèvemässans 20 000 ­inbjudna besökare kan se urmakeri på hög nivå utfört av Richemontgruppens märken samt ett antal independentmärken; totalt 35 utställare. Baselworld är ohotat störst, med drygt 650 utställare på alla nivåer inom urmakeri.

Huvudhallen fylls av en flera våningar hög utställningsarkitektur, som innehåller såväl showrooms som barer, restauranger och små mötesrum där beställningskontrakt skrivs på. Baselworld var i år sju dagar jämfört med tidigare nio – men besökarna på en knapp procent är lika många som i fjol.

I Omegas monter visas årets produktnyheter upp. Omega Speedmaster Dark Side of the Moon med butikspris på cirka 90 000 kronor är bästsäljaren. Månen på den svarta urtavlan, baserad på fotografier, är framtagen genom ablation – motsatsen till gravyr – man tar fram ett motiv genom att avlägsna material. I övrigt är det en teknisk uppdatering av en Speedmaster så som vi känner den sedan 61 år tillbaka – en manuellt uppdragen kronograf med tre extra urtavlor, i det här fallet med kronografens sekundvisare knalligt gul.

Schweiz ledande märke är Rolex – och här är den stora nyheten en variant av Rolex Oyster Perpetual GMT-Master II . Uppdateringarna är framför allt tekniska, med ett nytt urverk, plus att klockan försetts med en så kallade Jubileelänk, uppbyggd av fem rundade smålänkar. GMT innebär en andra tidszon med en 24-timmarsvisare, vilket hos Rolex har formen av en pil. Med hjälp av den röda och blå vridbara ringen, en så kallad Pepsi-ring, håller du lätt koll på tidszonen. En uppdatering av en evergreen som får ett butikspris på cirka 90 000 kronor.

En större överraskning är att Rolex systermärke Tudor  också släpper en GMT med Pepsi-ring. Färgerna hos Tudor är dock lite annorlunda – de plockar upp färgerna från ringar på tidigare klockor i Black Bay-kollektionen . De stora skillnaderna är precision och kvalitet: 3 sekunder per dag för Tudor, 2 sekunder per dag för ­Rolex. Aluminiumring hos Tudor, avancerad UV-beständig Cerachrome-ring hos Rolex. Det är lite som att jämföra en VW med en Mercedes – men å andra sidan betalar du hos Tudor cirka 38 000 kronor.

FAKTA
4 frågor till Omegas vd, Raynald Aeschliman:

Hur var order­ingångarna under Basel­world jämfört med tidigare år?

”Resultaten var väldigt positiva trots det faktum att Baselworld i år var två dagar kortare än tidigare. Våra nya klockor, till exempel Sea­master Diver 300M och den nya Trésor-­kollektionen för kvinnor togs emot extremt väl.”

Hur skulle du sammanfatta den schweiziska klockindustrin under det första kvartalet 2018?

”De som jobbar i industrin är vana vid berg-och dalbana, och nu finns en känsla av försiktig optimism. Vi måste ha längre perspektiv.”

Ni firar 70 år med en vacker utgåva av Seamaster. Varför är jubileer så viktiga i kockindustrin?

”Ja, både Seamaster 300 M och ­Seamaster 1948 var riktigt framgångsrika på Baselworld. Jubileer är viktiga eftersom de tillåter oss att återbesöka den rika historien. De blir också viktiga för klockköpare, inte minst samlare och investerare.”

Baselworld hade lika många besökare som i fjol, men hälften så många utställare. Hur tror du detta påverkar Baselworlds roll?

”Jag tror att mässans roll till stor del kommer att bestämmas av nya företag som poppar upp. Kommer de att ställa ut här eller inte? På Omega kommer vi fortsätta att tillverka klockor och lyssna på våra kunder, oavsett vad som händer med Baselworld.”

VISA MER
FAKTA
5 trender att hålla koll på 2018:

Vintage – både som inspiration och återutgivning av tekniskt uppdaterade gamla modeller i samband med jubileer.

Grå urtavlor, gärna med struktur.

Dégradé-urtavlor som tonar ut till svart i urtavlans ytterkant.

Bi-metall: att mixa stål och guld (cirka 16 procent av exportvärdet

av schweiziska klockor).

Metallarmband uppbyggda av mindre länkar.

VISA MER

Zenith, som tillsammans med TAG Heuer, Hublot och Bulgari tillhör LVMH Group har i år stort fokus på Defy-kollektionen.

Urtrendigt i Genève

”Nu har vi en full kollektion inom Defy – från en tunn elegant 41 millimeters unisexklocka med blå urtavla, till en avancerad komplikation med gånghjulet och balanshjulet placerade i ett gyroskop – ett så kallat Zero Gravity system, som tar bort gravitationens negativa påverkan på urverkets precision”, säger Zeniths vd Julien Tornare.

Breguet Classique Tourbillon Extra-Plat Automatique 5367 Grand Feu – är utrustad med uppfinningen som patenterades den 26 juni 1801, och därmed odödligförklarade Abraham-Louis Breguet. Den 42 millimeter stora boetten är endast 7 millimeter hög, och ur­tavlans gräddvita emaljering är perfekt. Intressant med Breguet är att med luppens hjälp leta rätt på de hemliga, minimala Breguet-signaturerna som återfinns på såväl urtavla som glas – ett slags ”Var är Waldo?” för klockälskare. Priset? Knappt 1,5 miljoner kronor.

En annan tillverkare av klassiska ur är familjeägda Patek Philippe, som även de har ett jubileum att fira: Patek Philippe Golden ­Ellipse , som kom ut 1968. Den skarpaste nyutgåvan av den pigga 50-åringen har en boett av roséguld baserad på det gyllene snittet och svart urtavla med så kallad solslipning. Storleken är 34,5x39,5 millimeter, och butikspriset är cirka 280 000 kronor.

Vägen till Volvos vinnare

En trappa upp ligger mässområdet Les Ateliers, där independenturmakarna håller till. Med independent menas i regel oberoende företag som tillverkar 20 till 500 klockor per år. En av dem är finska Stepan Sarpaneva, som visade en prototyp av en klocka som visar rätt månfas i 40 000 år.

”Baselworld handlar inte om att sälja – det handlar om marknadsföring och att träffa samlare. Att vara här och visa att märket är alive and kicking stöttar försäljningen på nätet”, säger Sarpaneva, vars klockor kostar mellan 20 000 och 350 000 kronor.

På mässan finns även utställare från tyska Glashütte, som är centrum för tyskt urmakeri. Glashütte Original bjuder bland annat på Sixties Panorama Date , vars gröna dégradé-urtavlor tonar ut till svart i urtavlans ytterkant. Ett intressant faktum är att den hypnotiska strukturen på urtavlorna åstadkoms med samma stämpelverktyg som företaget använde på 1960-talet. Deras granne ­Nomos, vars klockor är smäckrare och mer Bauhausinspirerade, överraskade med den färgstarka Autobahn Neomatik 41, designad av ­arkitekten Werner Aisslinger.