Di Weekend REPORTAGE

Hittade drömhuset på gården i Vasastan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det stora takfönstret skapar ljusinsläpp i hela huset. Djurmaskerna har Petrus Palmér köpt på The Conran Shop i London. Stolen Pocket Armchair är formgiven av den tyska trion Rudolph Schelling Webermann för Hem.

Designern och entreprenören Petrus Palmér och hans fru Madeleine Palmér hittade av en slump ett gårdshus i Vasastan i Stockholm. Efter en grundlig renovering efter eget huvud har de nu skapat sitt drömboende.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hus eller lägenhet? När familjen började växa stod designern och entreprenören Petrus Palmér och hans fru Madeleine Palmér och velade mellan alternativen i Stockholm med omnejd. Flytta utanför staden för att få ett hus med stor trädgård, eller bo centralt i en lägenhet? Av en lycklig slump fick Madeleine Palmér syn på ett gårdshus till salu.

Det gamla gårdshuset i Vasastan är byggt på slutet av 1800-talet och var en gång i tiden hovslageri. Innan paret köpte huset tillhörde det en konstnär som använde det som ateljé i 50 år. Fastighetsutvecklaren som förvärvat huset hade redan en färdig renoveringsplan, men paret Palmér hade en annan vision.

”När vi köpte huset var det i princip bara ett skal med jordgolv. De hade tänkt sig att bygga om det som ett New York-loft, med stora fönster i industristil”, säger Petrus Palmér.

Huset är nu i stället ritat av arkitekterna Björn Förstberg och Mikael Ling, tillsammans med Petrus Palmér. Han har bland annat inspirerats av designerparet Charles och Ray Eames hem och studio i Los Angeles som han besökte för några år sedan. Eames är två av Petrus Palmérs favoritdesigners, vars design- och inredningsfilosofi präglades av relationen mellan gäst och värd.

”Jag tycker också att det viktiga i ett hem är gästfriheten, att man hela tiden tillgodoser sina gästers behov. När vi utformade huset var det viktigt att det skulle var byggt socialt, eftersom vi ofta har gäster här hemma.”

Totalt är huset på 90 kvadratmeter. Det kombinerade ­köket och vardagsrummet tar upp större delen av bottenvåningen. På ovanvåningen ligger två sovrum, ett badrum och en liten ­arbetshörna. Det som en gång i tiden var en tung metallport har bytts ut till stora glasdörrar som leder ut till en rymlig uteplats.

FAKTA
Petrus Palmér

Ålder: 35 år.

Familj: Gift med Madeleine. Sönerna Alvar, 4 år och Ville, 7 månader.

Bor: I ett gårdshus i Vasastan i Stockholm.

Gör: Grundare och vd på möbelproducenten Hem. Även medgrundare till företagen Tid Watches, som gör armbandsur, och Baux, som tillverkar ljudabsorberande paneler.

Bakgrund: Född i Linköping. Examen i industridesign från Linnéuniversitetet i Kalmar. Startade designstudion Form Us With Love 2005.

VISA MER

”Vi ville att det skulle vara en synlig konstruktion och ganska ärligt. Vi har valt klassiska material: betonggolv, mycket furu, en del marmor och kakel. Det är enkla material, för att det inte ska ta för mycket fokus från huset”, berättar Petrus Palmér.

I inredningen varvas möbler från det egna företaget med designfavoriter. En av formgivarna är Alvar Aalto.

”Jag har till och med döpt min son efter honom. Det han gjorde är fortfarande relevant i dag, han låg 20-30 år före alla andra.”

Har du och din fru samma inredningssmak?

”Ja, när man varit tillsammans länge smälter de samman till slut. Men min fru är nog mer romantisk, jag är inte så nostalgisk av mig. Hon har fått mig att bli väldigt intresserad av växter. Det är något speciellt med levande saker i kombination med statiska möbler. Det är en unik komponent i alla inredningar att ha med något som lever.”

Huset är modernt, minimalistiskt och skandinaviskt, precis som Petrus Palmérs möbelföretag Hem.

”Jag har alltid varit intresserad av estetik. Det fina med ­design är att det är en av få saker i världen som inte är mätbart.”

Petrus Palmér är utbildad industridesigner. Efter examen 2005 bildade han designstudion Form Us With Love tillsammans med sina före detta kursare Jonas Pettersson och John Löfgren. Trions design och formspråk fick tidigt stor uppmärksamhet och vann flera prestigefyllda priser. Bland uppdragsgivarna fanns Cappellini, Muuto, Bolon och Ikea.

”Ikea har banat vägen för att få hela världen att bli intresserad av skandinavisk design. Utan dem hade inte efterfrågan för vår design funnits på ställen som Dubai och Asien”, säger Petrus Palmér.

Efter många år i möbelbranschen bestämde sig Petrus Palmér för att starta Hem.com. Företaget arbetar med ett 20-tal designers, bland dem Luca Nichetto och Staffan Holm. ­Genom att enbart sälja på nätet har Hem inte lika långa distributionsled och startupen säljer i dag designmöbler på 34 marknader, där den amerikanska blivit mest framgångsrik.

”Möbelbranschen är en fin bransch generellt, både i form av produkter och kultur. Men den är hopplöst traditionell. Det är en av de sista branscherna att omvandlas på grund av ny teknik. Dels för att det finns många strukturer som motverkar ­genomlysning och reformation, dels för att det är stora produkter att sälja på nätet”, säger Petrus Palmér.

Bland kunderna i USA finns flera av techbolagen i Silicon Valley, som Facebook, Twitter och Instagram, där Hems möbler finns på kontoren. Hem består av ett svenskt och ett amerikanskt bolag, och Petrus Palmér är majoritetsägare i båda. Förra året omsatte båda bolagen tillsammans drygt 50 miljoner, med några miljoner i vinst. Petrus Palmér har i dag sadlat om från designer till entreprenör.

”Jag blir alldeles för självmedveten och kritisk om jag ska ­designa något. Jag älskar design, men det finns många som gör det så mycket bättre. Att skriva och rita älskar jag också, men ­senast jag skulle göra en tavla tog det mig ett halvår att bara göra ­ramen för jag visste att jag skulle behöva skapa motivet efteråt. Entreprenörskapet är också kreativt, det passar mig bättre.”