Di Weekend REPORTAGE

Ger butiken ett ansikte

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

NEDTONAD UPPVISNING. Butiksdesignern Christian Halleröd är övertygad om att den fysiska butiken behövs som komplement till e-handeln. Keramikmärket Mateus nya butik i Stockholm är ett av hans senaste projekt.

Foto: Jack Mikrut

Hur viktig är en fysisk butik i en tid som präglas av begrepp som butiksdöd?
Viktigare än någonsin, tror designern och inredaren Christian Halleröd, som bygger exklusiva butiksinredningar åt några av Sveriges främsta exportsuccéer.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Som komplement till e-handeln behöver man den fysiska platsen. Man behöver klämma och känna på produkter och få en upplevelse”, säger Christian Halleröd.

Långa hyllor i furu är fyllda med färgglad keramik i olika segment i Mateus nya flaggskeppsbutik i Stockholm. Det klassiska träslaget, som kanske framför allt förknippas med fjällstugor, ser exklusivt ut i kontexten. Det avskalade och enkla är genomgående när Christian Halleröd designar butiker.

”Att skapa butikerna är väldigt kreativt och gestaltande. Det handlar om att hitta något som passar varumärket. För Mateus har vi tittat på keramiska verkstäder och den klassiska lagerhyllan som är väldigt enkel. Vi har gjort butiken nedtonad för att lyfta fram produkterna som är färgglada.”

Christian Halleröd är utbildad möbelsnickare och möbelformgivare från Malmstens. Han började som designer på Kinnarps innan han startade designföretaget Halleroed för 20 år sedan.

I dag arbetar han tillsammans med sin fru Ruxandra som är arkitekt. De har bland annat designat flera butiker för modebolaget Acne Studios, parfymmärket Byredo och jeansmärket Frame.

FAKTA
Christian Halleröd

Ålder: 43 år.

Bor: I Stockholm.

Familj: Gift med Ruxandra, dottern Iolanda.

Omsättning Halleroed (2016): 4,7 miljoner kronor.

Resultat efter skatt: 2,8 Mkr.

VISA MER

Nyligen designade de kaféerna för H&M-satsningen Arket i Köpenhamn och London. Till sneakermärket Axel Arigatos första flaggskeppsbutik i London använde de fyra ton italienska terazzoblock som skorna ställdes på.

I en tid när butiker får stängas till följd av e-handelns framtåg tror Christian Halleröd att de fysiska butikerna är viktigare än någonsin.

”Som varumärke behöver man den där fysiska platsen för att berätta vem man är och hur man ser ut. Det blir viktigare och viktigare, det blir en förlängning av varumärket. När man får volymen och storleken att man kan göra det, ger det en otrolig effekt. Det ser vi på många varumärken som startar en butik, det blir en otrolig hävstångseffekt rent ekonomiskt, de ser det på försäljningen”, säger han och fortsätter:

”Men har man 3 000 butiker kanske man inte behöver öppna en till. Det är irrelevant att ha så pass många butiker i dag. Alla vet att retail är på nedgång.”

Hur har sättet att skapa butiker förändrats?

Klädjätten vänder blad

”Ambitionsnivån har höjts på alla plan, många förstår att det är viktigt att satsa på butiker. Det är en högre nivå på både kvalitet och utförande.”

Christian Halleröd design har 10–15 större projekt på samma gång och har under de senaste åren fått allt fler internationella kunder.

På årets möbelmässa i Stockholm har företaget fått i uppdrag att utforma trendutställningen, som återkommer varje år och är något av ett hedersuppdrag.

”Vi kommer att visa material som vi gillar att jobba med, det blir mer som en abstrakt installation. Det är en blandning av trä, metall, glas och sten. Sedan har vi jobbat lite med oäkta material för att skapa spänning.”

Utställningen, som går under namnet EN-AW 6082 anspelar på materialreferenserna som ställs ut.

Installationen görs i samarbete med Materialbiblioteket som i en förklarande del av utställningen visar de material som Halleroed har arbetat med.

Modetrion syr ihop nya affärer

”Många inom detaljhandeln är intresserade av att bredda sin syn på inredning och sneglar mot konstvärlden för en större kundupplevelse. I vår utställning på mässan vill vi visa på de här riktningarna.”

Hur väljer ni vilka varumärken ni vill arbeta med?

”Det måste vara något som vi tycker är intressant, vi tackar nej till många projekt. Vi jobbar självklart med befintliga kunder men mycket med nya varumärken som öppnar sin första butik. Det är ofta relativt snabba projekt som känns spännande och nya, där vi kan tillföra något. Vi är ett litet kontor och kan välja projekt som vi verkligen tycker om. Det är en lyx.”