Hoppa till innehållet

Fantastiska floppar

Att misslyckas är inget misslyckande.

Med ett museum fyllt till brädden av floppar vill Samuel West, doktor i organisationspsykologi, tvärtom öppna upp världens företag för betydligt mer risktagande, kreativitet och lekfullhet.

FAVORIT.. Samuel West med den inte helt lyckade skönhetsmasken Rejuvenique. Med elektrisk ström skulle masken, som aldrig blev säkerhetsgodkänd, stimulera ansiktsmusklerna till ett vackrare yttre. Nu är den ett självklart inslag på Museum of Failure.
FAVORIT.. Samuel West med den inte helt lyckade skönhetsmasken Rejuvenique. Med elektrisk ström skulle masken, som aldrig blev säkerhetsgodkänd, stimulera ansiktsmusklerna till ett vackrare yttre. Nu är den ett självklart inslag på Museum of Failure.Foto: Foto: Lars Jansson
FAVORIT.. Samuel West med den inte helt lyckade skönhetsmasken Rejuvenique. Med elektrisk ström skulle masken, som aldrig blev säkerhetsgodkänd, stimulera ansiktsmusklerna till ett vackrare yttre. Nu är den ett självklart inslag på Museum of Failure.Foto: Lars Jansson
FELSATSNINGAR. Facits oförmåga att följa med i utvecklingen...Foto: Lars Jansson
...Bofors satsning på tandkräm...Foto: Lars Jansson
...och de ifrågasatta ljusterapi-hörlurarna Human Charger – alla platsar de på Museum of Failure.Foto: Lars Jansson
GRÖN KETCHUP. Heinz har tillverkat ketchup sedan 1876.I ett försök att driva på försäljningen lanserades en variant gjord på gröna tomater – som snabbt försvann från butikerna.Foto: Lars Jansson
kunderna såg rött. Förväntningarna var skyhöga när Nintendo lanserade världens första 3D-spelkonsol Virtual Boy. Men kritiken var hård: den kunde bara ställas på ett bord, allting hade samma röda färg och användarna fick huvudvärk. Nintendo har varit öppna om sitt misslyckande och har påpekat hur viktigt risktagande är för innovation.Foto: Lars Jansson
UTE OCH CYKLADE. Intresset för den innovativa plastcykeln Itera var enormt. Men konstruktionen var inte styv nog och cykeln vinglade fram. Dessutom blev den dubbelt så dyr mot vad som var tänkt. Det sägs att högar av osålda exemplar till slut grävdes ner.Foto: Lars Jansson
FETT MED DIARRÉ. Satsningen på fettfria chips var en fin tanke, rent kommersiellt. Men ett ämne i chipsen kunde dessvärre ha en starkt laxerande effekt, enligt Museum of Failure.Foto: Lars Jansson
SÖT SPION. Den internet-anslutna dockan My Friend Cayla använde taligenkänning för att kommunicera. Men allt som barnen sade skickades till ett datacenter i USA – som sålde vidare informationen. Dockan anklagades därmed för att spionera illegalt på barn.
SÖT SPION. Den internet-anslutna dockan My Friend Cayla använde taligenkänning för att kommunicera. Men allt som barnen sade skickades till ett datacenter i USA – som sålde vidare informationen. Dockan anklagades därmed för att spionera illegalt på barn.Foto: Lars Jansson
Innehåll från TemaAnnons

Den gröna omställningen kräver ny kompetens

Insikten har börjat sjunka in: Klimatkrisen blåser inte över för att man blundar. Allt fler företag förstår att de måste ställa om ifall de ska blomstra i framtiden.

– Det finns ingen anledning att vänta tills det blir riktigt jobbigt, säger Peter Hultman, kundansvarig på Meritmind.

Att klamra sig fast vid en gammal affärsmodell är oftast ett stort misstag, det förstår de flesta, men hur gör man för att ställa om? Och var ska man börja? Peter Hultman har mött många företag som står handfallna inför uppgiften. 

– Hållbarhet är en strategifråga, betonar han. De organisationer som kommit längst är de som har visionen klar för sig och som arbetar med ett ärligt uppsåt. Varje företag måste skapa en hållbar story som bygger på trovärdighet och transparens. 

Fokusera inte på regelverket

I takt med att milstolpar, som FN:s agenda 2030 närmar sig, hårdnar regelverken. Många företagsledningar är stressade över hur de ska hinna sätta sig in i alla nya regler, göra de mätningar som krävs och skriva hållbarhetsrapporter. Men det är att börja i fel ända, menar Peter Hultman.

– Först måste den hållbara verksamheten på plats, säger han. Sedan kan man rapportera den. Därför är det inte revisorer och regelverkstolkar som företag behöver rekrytera i första hand, utan hållbarhetsstrateger, projektledare och kommunikatörer. 

Utbildar konsulter

Att få in rätt kompetens är avgörande för om du ska lyckas med omställningen. Det gäller oavsett om du gör en rekrytering eller tar in en konsult. Första steget på resan mot en grönare verksamhet är att skaffa sig medarbetare med rätt kunskap, men tyvärr är hållbarhet en spetskompetens som det är ganska ont om. Därför ägnar sig Meritmind inte bara åt att hitta och matcha rätt kompetenser inom hållbarhet och ekonomi. De utbildar också sina konsulter och coachar kandidater i hur de kan stärka sin kompetens. 

– Hanterar du omställningen rätt och kommunicerar den trovärdigt blir det lättare att attrahera både kunder och kompetent personal, säger Peter Hultman. Då blir omställningen din främsta konkurrensfördel.

Om Meritmind
Meritmind är den ledande aktören för konsult- och rekryteringstjänster inom ekonomiområdet, enligt en varumärkesundersökning med Demoskop. Företaget grundades år 2000 av vd Helena Casserlöv-Kvist och är ett värderingsstyrt bolag som sysselsätter över 500 personer, omsätter 500 MSEK och finns på sju orter i Sverige.

Läs mer meritmind.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tema och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera