Di Weekend REPORTAGE

Fångade av konstens spindelman

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jack Mikrut

Hans första digitala spindelnäts-scanning från en svarta ­änkan blev till ett konstverk på Bonniers Konsthall 2010. ­Numera är Tomás Saraceno konstvärldens spindelman.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det råder totalt mörker i den jättelika salen. Snävt riktade spotlights skapar ­galaxer och interplanetära stoftmoln av spindelnät. Flortunna, slöjlika trådar bildar både stora och små genomskinliga nät som hänger helt fritt i öppna ramverk. Trots att museibesökarna på Palais de ­Tokyo i Paris rör sig långsamt och tyst ­genom salen, svajar och vibrerar näten i luftdraget från förbipasserande. Men de är allt annat än sköra. En spindels silkestråd är en av världens starkaste biologiska mate­rial. Vissa arter kan väva flera kvadrat­meter stora, bärkraftiga hem.

”Vi har mycket att lära av spindlar, även hur vi ska leva med klimatförändringar”, sa konstnären Tomás Saraceno i en tidi­gare intervju.

I höstas fyllde den argentinske konstnären 6 000 kvadratmeter på konstmuseet ­Palais de Tokyo i Paris med sin utställning On Air, som blev en av de mest sedda på museet genom tiderna.

Tomás Saraceno lider knappast av spindelfobi. I hans, tre våningar stora, studio i utkanten av Berlin huserar flera hundra spindlar av olika arter som konstnären har studerat och arbetat med i mer än ett decen­nium. Det är ett väl invävt samarbete. Spindlarna sammanbinder sina silkes­tunna trådar i öppna tredimensionella ­ramar och skapar fantasivärldar som liknar små minigalaxer. Konstverken packas varsamt och transporteras till utställ­ningar runt om i världen.

De startar Stockholms nya konstutmanare

Till Parisutställningen samlade konst­nären och hans medarbetare fler än 500 ­lokala parisiska spindlar som huserade på ­museets lägsta våningar och försökte att få upp dem till utställningen för att de skulle interagera och bygga på de nät som vävts i Berlin.

Tomás Saracenos konstnärskap spinner långt bortom spindlarnas värld. Han är utbildad arkitekt i grunden, har studerat hos Nasa och samarbetar även flitigt med det amerikanska tekniska universitetet MIT. Han vill gärna visa oss att allt ­hänger ihop och blandar därför miljövetenskap, astrofysik, ingenjörskonst och musik i sina utställningar. Tomás Saraceno och hans team har även uppfunnit en scanner som kan mäta, scanna och digitalisera tredimensionell spindelväv.

Till sommaren 2019 kommer han att delta i den 58:e Internationella Konst­biennalen i Venedig. Innan dess ska hans verk också finnas på grupputställningen

Två konstbröder – två olika uttryck

Tomorrow is the question på ARoS Aarhus Kunstmuseum i Danmark den 6 April–4 ­augusti.