Di Weekend REPORTAGE

Familjeäventyr med svenska biljätten i Kina

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Familjen Nestorovic från Göteborg.

Karin Olander

Familjen Nestorovic från Göteborg lämnade sin svenska vardag och hängde på när Volvo Cars skulle bryta ny mark i Kina. Det var tänkt som ett äventyr i uppbyggnadsskedet. Men familjen har blivit kvar. ”Nu säger vi hemma om både Kina och ­Sverige”, säger Dejan Nestorovic.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De hyr ett hus med en liten trädgård i River Garden, ett villaområde omgärdat av höga murar och där in­far­ten vaktas av uniformerade vakter. Pekings flygplats ligger en kvart bort och det är där Dejan Nestorovic alltid startar sin arbetsvecka eftersom hans ansvarsområde har vuxit i takt med Volvos tillväxt. Han ansvarar ­numera för utrustningen i målerierna i alla Volvos Kina-fabriker som har blivit tre till antalet.

Familjen planerade först för två år i Kina, men det har blivit flera förlängningar. I sommar skrev Dejan Nestorovic på för tre år till, vilket gör att det blir minst tio år.

”Vi känner oss inte färdiga med Kina, utan vill gärna stanna ett tag till”, säger Claudia Nestorovic.

Dejan Nestorovic beskriver också att de har hittat en balans i till­varon.

”Jobbmässigt trivs jag väldigt bra. Det är en helt ­annan framåtanda och man ser mer möjligheter än hinder. Allt går väldigt snabbt. Kineserna är inte rädda för risker. Man har inte diskussioner i månader, utan genomför direkt. Ledtiderna kortas på alla plan även om det inte alltid blir 100 procent rätt. Men det gör jobbet väldigt intressant och jag upplever att livet här i Kina är mer inten­sivt”.

FAKTA
Volvo Cars i Kina

Volvos kinesiska huvudkontor och utvecklingscentrum ligger i Jiading i Shanghai­området.

Den första fabriken som började med ­produktion 2013 finns i Chengdu.

I Zhangjiakou har Volvo en motorfabrik.

Fabriken i nordkinesiska Daqing bygger S90 för global försäljning.

I fabriken i Luqiao byggs både nya märket Lynk & Co och Volvo XC40.

2005 stod försäljningen i Kina för 1 procent av Volvos volym. I fjol var det 20 procent.

Av Volvos globala produktion 2017 skedde 21 procent i Kina. Torslanda stod för 39 procent och Gent för 40 procent.

Volvo Cars har totalt cirka 38 000 anställda, varav cirka 7 000 i Kina. 2010 hade Volvo knappt 200 anställda i Kina.

VISA MER

Barnen Daniél, som fyllt 12 år, och Maya, 10 år, gillar också sitt kinesiska liv, särskilt sedan de för tre år ­ sedan flyttade till Peking från Chengdu.

”Det är modernare här, det finns mer ­aktiviteter och saker att göra”, säger Daniél.

Grannen har minst fyra bilar

På uppfarten vid huset står fordonsparken – en ­elmoped och en tuktuk där hela familjen får plats. De har också tillgång till en Volvo med privatchaufför.

”Det är självklart lyxigt, men innebär ­också begränsningar. Det är skönt att ha mopederna när vi ska någonstans i området eller till barnens aktiviteter i när­heten”, säger Dejan och startar tuktuken för en tur till klubbhuset.

Där finns en reception, flera restau­ranger, spa, pooler både inomhus och utom­hus, livsmedelsaffär och en del annan service. Man kan få pizzan utkörd, fast det är så nära.

Grannen har fyra, fem bilar parkerade på gatan. Därmed är han säker på att alltid kunna köra bil i staden eftersom Peking har körförbud vissa dagar utifrån slutsiffra i ­registreringsnumret.

Äventyret för familjen Nestorovic star­tade våren 2011 när familjen hyrde ut sitt hus i Göteborg och skickade en container med sina ägodelar i förväg till Chengdu – en stad med runt 14 miljoner invånare i hjärtat av Sichuanregionen som är känd för peppriga kök, prunkande hibiskus och ­jättepandor. Det var där Volvo Cars skulle bygga sin första kinesiska fabrik efter att Geely tagit över som ägare.

Köpte fryst lax på Ikea

Chengdu är regionens viktigaste stad för industri och handel. Även om det finns många internationella företag på plats är atmosfären genuint kinesisk.

”Det var verkligen en stor kontrast för oss och inte helt lätt. Bara det att hitta mat som vi förstod oss på. I affärerna såldes en hel del djur och fiskar levande, men det ­vågade jag mig inte på. I början var jag tacksam över frysta laxfiléer på Ikea”, säger Claudia.

I sitt jobb har Dejan ­Nestorovic blivit ­bjuden på mycket annorlunda mat.

”Jag har testat allt som har serverats. Orm, inälvsmat, grodor och grishjärna. Men inte hund vad jag vet”, säger han.

Innan han fick erbjudandet att ansvara för att bygga upp måleriet i Chengdu hade han aldrig varit i Kina. I år har han fyllt 51 år och firar 30-årsjubileum som Volvo-anställd. 21 år gammal, med båda föräldrarna på Volvo, började han i produktionen på måleriet i Torslanda. ­Efter ett tag avancerade han till tekniska avdelningen och läste in en ingenjörsexamen ­parallellt med jobbet.

Kinaflytten ledde också till bröllop.

”Vi fick veta att det skulle bli krångligt att åka till Kina som sambos så då slog vi till och gifte oss”, berättar Dejan ­Nestorovic.

”Det blev en jättefin kombi­nerad bröllopsfest och avskedsfest med släkt och vänner”, säger Claudia ­Nestorovic.

Överföra Volvokultur

När den första fabriken i Chengdu byggdes infördes dubbelkommando på ansvariga poster. En person med Volvoerfarenhet jobbade tillsammans med en nyanställd kines för att överföra kunskap och Volvo­kultur. Antalet som är anställda med utlands­kontrakt har minskat genom åren när de lokalanställda har ökat.

Det är en utveckling som skett över lag i Kina när kompetensen på den kinesiska ­arbetskraften har stigit. 2015 lades den svenska skolan i Peking ned på grund av för litet elevunderlag. Daniél och Maya ­Nestorovic, som börjat i amerikansk ­skola i Chengdu, fortsatte med det när ­familjen flyttade till Peking.

Ingen lekstuga i mönsterfabriken

Orsaken till flytten var att Dejan skulle ha hand om måleriet i Volvo Cars andra fabrik, i nordkinesiska Daqing. Staden ­ansågs vara så avlägsen och inte passa väster­länningar att Volvo avrådde famil­jerna från att flytta dit. I stället fick Dejan ­Nestorovic börja veckopendla. Det har han fortsatt med sedan han fick ansvaret för utrustningen i målerierna i alla tre Volvofabrikerna – Chengdu, Daqing och Luqiao där Volvo i den sistnämnda samsas med nya märket Lynk & Co.

”Vanligast är att jag reser söndag kväll och är tillbaka fredag kväll, men ibland kan jag vara hemma torsdag”, säger han.

Att fabrikerna är så utspridda är inget drömscenario logistiskt, men beror på att det var städer och regioner som var med och finansierade Geelys köp av Volvo Cars från början. Daqing räknade med en ­fabrik genom sin miljardinvestering.

”Leverantörskedjan blir krångligare när fabrikerna ligger där de ligger, men vi har hittat lösningar”, säger Dejan ­Nestorovic.

Längtar efter arbetskamrater

Claudia Nestorovic, som vid Kinaflytten sa upp sig från sitt jobb i en klädbutik, har inte arbetat i Kina, utan tagit hand om allt kring barnen.

”Det hade inte fungerat med allt praktiskt om jag hade jobbat, men jag tänker ju arbeta igen när vi återvänder till Sve­rige”, säger hon.

Redan i Chengdu började de anlita hemhjälp och det har de fortsatt med i Peking.

”Det gör alla med utlandskontrakt så det känns som om det ingår att man ska göra det”, säger Claudia.

Hon tycker inte att det blir långtråkigt med barnen i skolan och maken borta på jobb under veckorna.

”Eftersom det finns många andra i ­samma situation hittar vi på olika aktiviteter, men ibland kan jag längta efter ­arbetskamrater och att gå till jobbet. Det är ju ett byte av livsstil för mig”, säger Claudia Nestorovic.

Inte hunnit plugga kinesiska

I familjen pratas flera språk, mest ­svenska, men Claudia kör spanska med barnen och sinsemellan väljer syskonen ibland ­engelska eftersom det är språket i skolan. Claudia har läst en del kinesiska och ­klarar vardagssituationer, men Dejan bara skakar på huvudet när jag frågar hur hans kinesiska är.

”Jag har inte riktigt hunnit plugga ­språket, utan kan bara det allra nöd­vändigaste. I jobbet är det engelska som gäller”, säger han.

Under hans vanliga arbetsveckor är ­helgerna korta och inrutade med fotbollsträning, dans och andra aktiviteter för barnen. Vid långhelger och skollov åker familjen i väg. Det har blivit många resor till resmål runtomkring som ­Malaysia, Filippinerna, Hongkong, Thailand, Vietnam och Hawaii.

”Tack vare extra förmåner i mitt utlands­kontrakt har vi kunnat unna oss de här resorna. Vi kunde inte resa på det sättet när vi bodde i Sverige. Men ju ­längre man stannar i Kina desto mer räknas tilläggen ner”, säger Dejan Nestorovic.

Till Sverige på sommaren

Kina har sedan 2014 blivit den största marknaden för Volvo Cars, efter USA och Sverige. Försäljningen har rusat och är ­lokomotiv för hela Volvo Cars framgång de senaste åren.

Hetast på världens största elbilsmarknad

”Nu när det går bra boostar det hela verksamheten och gör allting lättare. I början var allt crazy och jag undrade många gånger hur det skulle gå”, säger Dejan Nestorovic.

Varje sommar reser familjen till Sve­rige och de har en plan att återvända när barnen blir större.

”Det är väldigt skönt att komma hem varje sommar, men jag går inte omkring och har hemlängtan. När jag är här säger jag att vi ska hem till Sverige och när vi är i Sverige säger vi att vi ska åka hem till Kina. Det trodde jag aldrig att jag skulle känna när vi först kom hit”, säger Claudia Nestorovic .

Kontrollen av internet

De lever i en diktatur, men censur och övervakning är inget som de tänker på i det dagliga livet.

”Man känner sig inte otrygg på något sätt när man rör sig på gatorna i Peking. Kontrollen av internet har man lärt sig att leva med – att vissa sidor är svåra att ­komma åt och att det går långsamt. Fast det är klart att det är väldigt märkligt när en tv-sändning från till exempel BBC plötsligt bryts för att det sagts något som inte anses passande”, säger Claudia ­Nestorovic.

Vid flytten till Chengdu satte familjen upp två klockor på väggen. En som ­visade svensk tid och en som visade kinesisk. När den svenska klockan stannade lät de den vara. När de flyttade till Peking har inte ens klockorna packats upp.

”De behövs inte längre. Vi satte upp dem när vi hela tiden ville ­kunna tänka på vad tiden var i Sverige. Det gör vi inte längre”, säger Claudia.