Di Weekend REPORTAGE

Exklusivt boende: Möbelfrossa på godset

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Exkl Boende: Knud Hansen.

Photographer Fredrik Sweger

I godset Hellerup från 1670 huserar Knud Erik Hansen med familj. Vd:n för familjeföretaget Carl Hansen & Søn har fyllt sitt hem med designermöbler och antikviteter från Östasien.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Året 2002 var händelserikt för Knud Erik Hansen. Det var året då han steg in som vd på familjens möbelföretag Carl Hansen & Søn, och dessutom året då familjen flyttade in i Hellerup, en vitputsad herrgård anno 1670 belägen på den grönskande Fyn. ”Danmarks trädgård”, som landets tredje största ö kallas, har tack vare sina frodiga jordbruksmarker flest antal slott och herrgårdar i landet, hela 123 stycken.

”Man måste brinna för byggnadshistoria för att bo på ett sådant här ställe. Det kräver engagemang. Minsta renovering ska godkännas av staten och förändringar måste planeras av restauratör så att de görs på rätt sätt”, säger Knud Erik Hansen.

Färg beroende på ljusinsläpp

Byggnaden uppfördes åt Johan Christoph von Körbitz, baron och dessutom rådgivare åt Fredrik III. Efter ett år av restaurering kunde familjen flytta in. Förutom stora tilltag exteriört fick byggnadens 40 rum en finputs. Alla väggar skrapades för att komma åt ursprungskulören som sedan återställdes i traditionell linoljefärg.

”Det var fascinerande att se hur medveten man var med färgsättning på den tiden. I bottenvåningen, där rummen målats i rött, skiftar nyansen efter ljuset. Därför har de norra rummen, där ljusinsläppet är mindre, en ljusare rödton än de i den södra delen.”

Nu har Knud Erik Hansen ett stort kultur- och historieintresse, men flytten till herrgården på Fyn hade även en arbetsrelaterad koppling. Knud Erik Hansen tog över vd-posten efter sin bror som valde att gå i tidig pension. Möbelsnickeriet har sedan det grundades av hans farfar 1908 hållits inom familjen.

FAKTA
Knud Erik Hansen

Bor: Knud Erik Hansen och hustru Inger Marie Jensen Hansen. 


Gör: Ägare och vd för det famijeägda möbelföretaget Carl Hansen & Søn. 


Boende: I en herrgård från 1670 på Fyn i Danmark.

VISA MER

Under Knud Erik Hansens 17 år som vd har tillväxten varit enorm. Från 20 anställda i den dåvarande lilla fabriken på Fyn arbetar i dag över 300 personer i lokaler om 37 000 kvadratmeter. Förutom en ytterligare fabrik i Vietnam säljs Carl Hansen & Søns möbler i dag i 58 länder och har därtill 1 600 anställda världen över. Siktet ligger på enomsättning på miljarden år 2020. Carl Hansen & Søn, som främst förknippats med formgivaren Hans J. Wegner och hans berömda Y-stol, producerar numera möbler av ett 20-tal danska designers, bland andra Ole Wanscher, Frits Henningsen, Arne Jacobsen och Børge Mogensen.

Föga förvånande kommer mycket av möblemanget i Knud Erik Hansens hem från egen fabrik.

Exklusivt boende: Rum för avkoppling

”Vi bestämde oss för att inreda med egna och ärvda möbler. Och så har vi en hel del antikviteter från Östasien. Jag arbetade med sjötransport i över två decennier och en del av mitt hjärta finns kvar i Hongkong och Kina där jag bodde under flera år. Kina har en fantastisk hantverkstradition”, säger han.

Knud Erik Hansen säger sig ”ha möbler i blodet”, men tror att hans bakgrund inom andra branscher har varit avgörande för företagets framgång. Sjöfartsindustrin, menar han, är progressiv och raka motsatsen till den stundom tröga möbelbranschen. Dynamiken mellan bevarande och utveckling är viktig för möbel-vd:n.

”Vårt mål är ett bibehållet fokus på danska designklassiker – och samtidigt utveckla våra kollektioner genom nya, framåtblickande formgivare.”

På frågan om vilken hans egen möbelfavorit är ges en leende suck till svars.

”Det är som att fråga om vem av mina fyra barn jag älskar mest... Men Kaare Klint’s Faaborg Chair är en av dem. Och så Y-stolen såklart.”

Passionerat inredningspussel

Den sistnämnda är han inte ensam om att älska. Hans J. Wegners Y-stol, CH24 eller ”The Wishbone Chair”, som den formellt heter, har varit en klassiker sedan den lanserades 1950. Vari populariteten består har det skrivits spaltmeter om i designpress. Knud Erik Hansen har sin egen teori.

”Det unika ligger i stolens feminina linjer. Den är lite som kvinnokroppen, en form som alla människor gillar att titta på. Eller för att citera Wegner själv; ’en stol ska vara vacker från alla håll och vinklar’.”