Di Weekend REPORTAGE

Exklusivt boende: Konsten i centrum

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FOTOKONST. ”Jag vet inte om man ska kalla det en soffa eller en divan”, säger Martin Bergström. Fotoväggen består av hans egna verk, och fotografier av bland annat Jenny Källman och Jouko Lehtola.

Fredrik Sweger

Konstnären och designern Martin Bergström vurmar för växtriket, men fasar för krukväxter i hemmet.
”Jag samlar på nakna män och finskt foto.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Nu ska vi se här, den här är från 1918 och det ser ut att vara slån.”

Designern och konstnären Martin Bergström och plockar ut ett stort gulnat pappersark med en blomma inuti och fortsätter:

”Det började med att jag köpte ett gäng av en gubbe i Sala. Sen har jag fortsatt att fynda på loppisar.”

Ett gammalt träskåp är fyllt av olika blommor från 1800- och 1900-talet. Samlingen är bara en av många som Martin Bergström har.

På Södermalm i Stockholm har Martin Bergström sin ateljé. Han har kallats för mönstrens mästare och gjort sig känd för sina naturinspirerade verk, i egenskap av allt från designer och kostymör, till konstnär och inredningsdesigner. I grund och botten är han modedesigner och tog sin magisterexamen i textil på Konstfack 2005. I dag är han lektor och undervisar i mönsterdesign på Beckmans.

FAKTA
Martin Bergström

Ålder: 39 år.

Familj: Sambon Janne Marja-aho, dansare.

Bor: I en tvåa på 75 kvadratmeter i Stockholm. Har även en lägenhet tillsammans med sin sambo i Helsingfors.

Gör: Formgivare, designer och konstnär. Lektori mönsterdesign på Beckmans.

Bakgrund: Magisterexamen i textil på Konstfack, har även gått på Universität der Künste i Berlin.

VISA MER

”Jag skapar världar kan man säga. Jag har något inom mig som jag måste få ut, om jag inte får det så blir jag galen. Jag intresserade mig först för måleri och ville bli konstnär, sen upptäckte jag textil. På Konstfack kunde jag arbeta över gränserna och min professor uppmuntrade mig att göra det.”

Poetiskt, abstrakt och organiskt är några av de ord som brukar användas för att beskriva hans arbete. Redan som liten var Martin Bergström fascinerad av naturen. Han målade rotsystem och lärde sig namnen på alla blommor som finns i Norden. När han som tonåring intresserade sig för att måla med olja och ramarna tog slut målade han i föräldrarnas kökslådor hemma i villan i Nacka.

”Den röda tråden i allt mitt arbete är att det är organiskt, brutalt och någon typ av humor. Och det finns alltid en historisk anknytning. Det är inte den gulliga naturen jag jobbar med, det är snarare naturen under jorden. Det kan fortfarande vara blommor, men det är inte så snällt. Jag tycker om att det är något som sker som man inte har någon koll på.”

Martin Bergström beskriver sin tillvaro som vilar på tre fasta punkter: ateljén, en lägenhet i Hornstull och en lägenhet i Helsingfors där hans sambo arbetar och dit han åker minst två gånger i månaden. Tvåan på 75 kvadratmeter i Stockholm har de haft i tre år.

”Jag har en förmåga att fylla på både mitt hem och min ateljé med grejer. Jag går i gång på saker i perioder, typ statyer eller målningar. Och då köper jag massor. Ibland blir jag galen på mig själv. Men jag är samtidigt extremt organiserad och pedantisk, det kanske man inte ser.”

Lars Nittve: »Jag lever efter en lustprincip«

Vad samlar du på förutom blommorna?

”Jag samlar på finskt fotografi och har en löpande samling som jag kallar för nakna män i konsten. Sedan samlar jag på mig själv ibland. Ofta är det svårt att ha många egna saker på väggen. Men det blir som någon slags terapi, jag tvingar mig själv att se det jag har gjort. Jag kan bli så kritisk ibland. Jag behöver tvingas till att se mina saker för att se att de är bra.”

Fotoväggen i vardagsrummet är mycket riktigt fylld av egna verk, samarbeten, andra konstnärers alster – och någon enstaka naken man. Hans favoritkonstverk, Fall of the Titans av Cornelis van Haarlem hänger på Nationalgalleriet i Köpenhamn, och dit försöker han gå en gång om året.

Naturen är en av dina främsta inspirationskällor, men du har inga växter hemma?

”Jag älskar blommor, men tycker det är ganska jobbigt att ha krukväxter för jag känner mig så uttittad. Det kanske låter psycho, men jag har läst så mycket om växter och träd, om forskning som visar att de är väldigt medvetna om sin omgivning. Jag får dåligt samvete för vi bor i Sverige och här är så mörkt. Jag gillar mest snittblommor om jag ska ha något hemma för då är de redan döda. Jag har ett limeträd som jag har fått av en av mina bästa vänner, det har jag inte mage att göra mig av med.”

Vissa prylar från Martin Bergströms uppmärksammade kollektion Svärtan, formgiven för Ikea, finns runt om i lägenheten. Nästa år släpper han ett nytt samarbete tillsammans med möbelvaruhuset. Till våren kan han även titulera sig smyckesdesigner för det finska smyckesmärket Lapponia, som han skapat kollektionen KUU åt.

”Jag har inspirerats av måne. Att den är så nära men ändå så långt borta, som ett ufo. Utmaningen har bland annat varit begränsningarna. Jag vill alltid göra väldigt stora grejer, men ett örhänge kan ju inte väga hur mycket som helst.”

Han ska få gamla gasklockor att grönska

Hur ser din arbetsprocess ut?

”Jag försöker alltid hitta något övergripande tema. Det går ganska fort i början, jag gör jättemycket, men sen tar det ganska lång tid att få ihop allt. I mina senaste projekt har jag gråtit jättemycket när jag har skapat.”

Vad är bra design enligt dig?

”Jag tycker inte att det finns någon bra eller dålig design. Det viktigt är att något är genomarbetat. Man ser om någon har lagt ned sin själ i det. Det är det jag strävar efter, och jag hoppas att det syns. Den bästa feedbacken jag har fått är när någon har börjat gråta av något jag har gjort, då har man lyckats komma åt en nerv.”