Di Weekend REPORTAGE

Exklusivt boende: Hemma i konstlyan

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De svarta köksstolarna är ärvda av Fredrik Wretmans farfars far. Köksbordet har målats orange, för att dölja en misslyckad omlackering.

Paret Fredrik Wretman och Margaretha Söderling bor på 245 kvadratmeter vid Mariatorget. Här samsas konst och renoverade möbler på stora ytor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Redan nere vid porten hälsar ett konstverk av Fredrik Wretman besökaren välkommen. Porthandtaget har förvandlats till två ödlor, en blinkning till fontänen ett stenkast bort på Mariatorget, där asaguden Tor porträtterats intill två drakliknande ödlor.

”Det händer att folk stannar utanför porten och tar en selfie med dörrhandtagen. Ibland när jag går ut står det någon och tittar på dem”, säger Fredrik Wretman.

Kanske är det lekfullheten som gjort Fredrik Wretman till en av Sveriges mest kända konstnärer, med utställningar på bland annat Moderna Museet och Louisiana bakom sig. Han har både skapat sig ett namn med verk som Minitrans som då och då dyker upp på de finare auktionshusen, och med större skulpturer på offentliga platser runt om i Sverige. Men när han som 18-åring berättade att han ville bli konstnär för fadern och matkonnässören Tore Wretman, som satte de anrika restaurangerna Operakällaren och Riche på kartan, blev reaktionen långtifrån positiv.

”Min pappa blev förtvivlad. Han ville att jag skulle plugga på restaurang- och hotellskola”, säger Fredrik Wretman.

Mamman och skådespelerskan Meg Westergren reagerade tvärtom, och visade sitt stöd från första början.

FAKTA
Hus från 1891

Här bor: Fredrik Wretman, 65 år och Margaretha Söderling 69 år. Utflugna barnen Helga Wretman och Arvid Wretman kommer gärna på besök.

Boende: Våning på 245 kvm högst upp i ett hus byggt 1891 vid Mariatorget, på ­Södermalm i Stockholm. Extrahus i Thailand, där Fredrik Wretman samman­ställer många av sina skulpturer.

Favorit i kvarteret: Petrus Bageri på Swedenborgsgatan. “De har stans bästa bröd”.

VISA MER

Högst upp i huset byggt 1891 bor Fredrik Wretman och hustrun Margaretha Söderling i en ­våning, med tillbyggd ateljé på vinden. Barnen Helga Wretman, konstnär och stuntkvinna, och Arvid Wretman, konstnär och musiker, är utflugna sedan 15 år tillbaka.

Samtidigt som våningen känns luftig och lugn är den också energisk och experimentell. Till exempel hänger det i det helt vitmålade och avskalade vardagsrummet ett par ben, klädda i jeans och sneakers, i taket. Konstverket är skapat av ­Peter Geschwind, en av Fredrik Wretmans tidigare elever från tiden som lärare på Konstfack.

”Det är många som lägger märke till den när de kliver in”, säger Fredrik Wretman.

Fredrik Wretman, som har ställt ut konst i flera decennier, jämför inredningsprocessen med att skapa en installation.

”Det är som att hänga en utställning. Man använder sig av olika element och formar en dynamisk eller en rogivande miljö. Det viktiga är att tanken inte stannar när man kliver in i rummet, utan att den kan vandra fritt. Rummet ska stimulera en till att tänka vidare”.

Passionerat inredningspussel Ärvt och begagnat

I våningen har paret samlat på sig möbler från alla möjliga håll som alla har en sak gemensam: ingen är köpt ny. Istället samlas här ärvda möbler, gåvor och loppisfynd och så en Biedermeiersoffa – deponerad av en bekant.

Fåtöljerna i vardagsrummet är ett exempel på gamla möbler som fått ett nytt liv sedan de flyttade in. Den ena är arvegods från Fredrik Wretmans morfar, skådespelaren Håkan Westergren. Båda kläddes om i nytt tyg i fjol. Köksbordet i mahogny, ärvt av Tore Wretman men numera målat i orange, är ett annat exempel.

Men dagens öppna och konstrika lägenhet är långt ifrån hur utrymmet såg ut när Fredrik Wretman och Margaretha Söderling först flyttade in 1989. Faktum är att lägenheten vid det laget hade stått tom i tre år eftersom ingen ville köpa den, något som kan vara svårt att tro med dagens bostadsmarknad.

”Vi letade efter något större och blev uppringda av en mäklare en dag.

”‘Det finns inget kök, det ser ut som fan, ingen vill ha den. Ni som är lite kreativa kan väl gå dit och titta ändå. Ni får den för halva priset”’, sade han”, berättar Fredrik Wretman.

Storleken främsta tillgången

Sagt och gjort, paret gick på visning och möttes av en mörk lägenhet utan vare sig värme eller fungerande kök. Med hjälp av banklån kunde de köpa lägenheten och betala för renovering. Då var boytan 175 kvadratmeter.

När bostadsrättsföreningen några år senare behövde finansiera en renovering av trapphuset erbjöd de Fredrik Wretman att köpa loss en bit av vinden, för att nyttja som ateljé. Fram till dess hade han pysslat med sin konst i ett av lägenhetens fyra rum – något som höll på att bli ohållbart. Numera har hemmet vuxit från 175 till 245 kvadratmeter, med en ateljé, altan, sovrum och ett litet allrum på övervåningen. Där uppe kan Fredrik Wretman sitta i timtal och knåda fram figurer i vax.

Exklusivt boende: Rum för avkoppling

Den stora ytan är också hemmets bästa egenskap, enligt Fredrik Wretman.

”Min favorit är rymden, ytan, att det inte tar slut. Du kan välja flera olika sätt att ta dig till varje rum. Man kan gå i en snitslad bana lång tid utan att gå samma väg”, säger han.

Fredrik Wretman förändrar ständigt hemmets detaljer, med konstverk och möbler som åker in och ut eller byter skepnad. Men vad gäller våningens vita väggfärg ändras ingenting, trots kärleken till färg – eller kanske just därför.

”Jag skulle gärna vilja ha färger på väggarna, men jag kan inte välja. Det blir så känslomässigt, det börjar betyda någonting. Då låser man upp rummets möjligheter, då är man inte fri längre”.