Di Weekend REPORTAGE

Exklusivt boende: Hemma hos konstnärsparet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Photographer Fredrik Sweger

Konstnärerna Mette Björnberg och ­Richard Johanssons villa på ­Österlen, full av konstverk och ärvda möbler, är både ett hem och en arbetsplats. Dessutom finns en cirkusvagn på tomten med ett eget litet museum.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

På familjen Mette Björnberg och ­Richard Johanssons tomt står ett museum. Här, i en cirkusvagn byggd av Richard Johansson, har han sin folkkonstsamling – 130 verk av mestadels anonyma konstnärer.

”Under alla år som verksam har jag varit mer intresserad av folkkonst än det man benämner som finkonst. För mig är konstnärligt skapande mer av ett grundläggande mänskligt behov än ­något som ska handla om status och pengar”, ­säger han om sitt folkkonstmuseum som tidigare ställts ut i Wanås skulpturpark.

Paret flyttade från Malmö till Södra Mellby på Österlen 1998. Den nyinköpta villan anno 1890 hade de koll på sedan tidigare. Huset, som ligger nära platsen där Mettes mamma bodde i Kivik, hade florerat på bostadsmarknaden tidigare och när det åter dök upp i samband med att de fick sitt första barn slog de till.

”Huset var eftersatt och såg rätt fattigt och eländigt ut. Vi fick bo hos min mamma medan vi renoverade. Efter ett år sa hon att nej, nu får huset vara klart och vi flyttade in”, säger Mette Björnberg.

Jobbade med barn i Rosengård

Hon och Richard Johansson träffades på konstlinjen på Munka Ljungby folkhögskola i slutet av 1980-talet. Vid sidan av sina konstnärskarriärer – där han främst ägnar sig åt skulptur och ­måleri och hon åt skulptur – har de gjort ­flera gemensamma offentliga verk genom åren. Från Salut i Kristianstad till deras senaste verk ­Hemligheten i Barnens skulpturpark i Rosengård, ett projekt där paret under ett halvår träffat sex barn en dag i veckan. Otaliga samtal och teckningar har resulterat i en tre meter hög skulptur i rostfritt stål där alla barn finns rep­resenterade med var sin form. Nyligen invigdes också ett verk av Richard Johansson som han arbetat med sedan ett år tillbaka: Movement är en bronsstaty som han skapat för Riksidrotts­museets entré i Stockholm.

FAKTA
Mette Björnberg och Richard Johansson

Ålder: 56 respektive 53 år.

Gör: Konstnärer.

Bor: I en sekelskiftesvilla i Södra Mellby på Österlen i Skåne.

Aktuella: Med det gemensamma verket Hemligheten i Barnens skulpturpark i Rosengård i Malmö. Richard har även gjort den nyinvigda skulpturen Movement till Riksidrottsmuseet i Stockholm. Båda samarbetar med Galleri Magnus Karlsson.

VISA MER

”Själv är jag inte särskilt sportig, men jag ­intresserar mig för hur ojämlik idrottsvärlden kan vara. Verket är inspirerat av Underdogs, en dokumentär som handlar om damhockeylandslagets strävan efter bättre villkor. En kamp som innebar att Emma Eliasson uteslöts”, berättar Richard ­Johansson och visar skulpturens gipsmodell som står på en hylla i köket: tre kvinnor med nävarna knutna i boxningshandskar.

Som en stor skulptur

Villan på Österlen är även parets arbetsplats. I den intilliggande ateljén, som de byggt själva, bedriver de främst sin konstnärliga verksamhet. På de 140 kvadraten ryms även ett snickeri där man, som Mette Björnberg säger, ”kan stå och härja”.

Exklusivt boende: Hemma i konstlyan

För trots att två decennier förflutit sedan de flyttade in, har byggnationerna i och kring ­huset pågått sedan dess. Vid sidan av en genom­gående inre och yttre helrenovering, där paret i princip gjort allt själva, har villan även fått en ­veranda i två plan. Denna tillbyggnad, med en ­detaljrik snickarglädje, har Richard Johansson tillverkat för hand innan den monterades upp.

”Vårt hus är lite som en stor skulptur där vi har planerat varje rum”, säger Richard Johansson.

”Jag ser mer vårt hem som en levande organism. En plats som växt fram och ändrat sig efter tid och behov. Det är en pågående förändring som för oss närmare varandra. Även om vi kan ha olika idéer från början enas vi alltid om hur det ska vara till slut. Så nej, vårt ständiga husprojekt är ingen ­grogrund för skilsmässa”, säger Mette Björnberg.

”Obehagligt men harmlöst”

Skulptur eller levande organism, oavsett vad ­huset liknas vid så har konstnärernas egna värv satt sina spår i hemmet. Bland interiörens alla antika möbler och konstverk – mestadels arvegods och auktions- och loppisfynd – trängs flera av parets egna skapelser. I ett av rummen står två träskulpturer i vilka folklore förenats med aktivism. Till verket, som föreställer två mexikanska zapatister, inspirerades Richard Johansson av en dokumentär om den bondrevolutionära rörelsen bland maya­folket. Mellan figurerna står ”Du är nazist” målat som korsstygn, ett verk av ­Fabian Svensson Lundmark.

”Obehagligt men harmlöst på samma gång”, säger Richard Johansson om sin tidigare elevs ­skapelse.

»En blandning av spa och tortyr«

Fortsätter man ut på verandan tronar Mette Björnbergs Man, en skulptur i textil och trä som var med på en utställning på Galleri Magnus ­Karlsson i vilken verken utgick från möbler. Skulpturen Man är en del i ett par som hon byggt upp av ­gamla barstolar som hon blev förtjust i.

”Men Kvinna ligger nerpackad i delar i en kartong. Det finns tyvärr inte plats att härbärgera båda två här. Det får räcka med en extra karl här ute på verandan”, säger Mette Björnberg.