Martin Enget hade just levererat en matta till en märklig herre, som inte hade fått till placeringen av mattan i sitt hem.
”Hörru din jävla estet, det här blev inte bra. Du får komma och hjälpa mig!”, ropade den excentriske mannen ut i trapphallen.
Den unge Martin Enget blev förskräckt, men gick tillbaka och placerade den perfekt. Senare samma kväll återberättade han episoden för sin far som hojtade till:
Och på den vägen är det. Martin startade eget i Helsingborg i början av 1990-talet under namnet Esteten och blev par och partner med Sylvia Enget. Tillsammans blev de uppskattade och framgångsrika med sitt nya designkoncept: Att bara visa det de själva vill ha, att inreda butik eller utställningsmonter sparsmakat och estetiskt njutbart. Ungefär som ett konstverk där möbler och objekt alla håller en hög visuell nivå. Sylvia Enget driver i dag Galleri Sylvia Enget på Linnégatan i Stockholm.
”Vi gjorde något som de andra antikhandlarna inte var vana vid, vilket resulterade i att de höll sig lite på avstånd till en början. Men sedan förstod de att vi hade en ärlig passion för det vi gjorde. Vi var alltid uppriktiga med det vi visade”, -berättar Martin Enget, och fortsätter:
”Jag har en radikal stil. Objekten visas upp som de är, restaurering får köparna stå för. Jag kan där-emot finna en njutning i att frilägga en övermålad gustaviansk stol eller soffa för att få belöningen med att se och känna på det framtagna originalmåleriet. Men brokiga tyger och annat trams tar jag bort”, berättar han.
Estetens stil har bildat skola med mer eller mindre skickliga efterföljare. I dag jobbar Martin Enget uteslutande med sitt Instagramkonto mot uppköpare i Europa och USA.
”Det vi har hittat och visat uppskattas i samlarkretsar och hos inredare”, konstaterar han.
”Allt från handplockade gustavianska soffor till nordiska 1950-talsmöbler och mer dekorativa och primitiva objekt där jag ser kvalitet. Varje pryl ska kunna stå för sig själv, det är därför våra rum är minimalistiska så att du som åskådare ska bli uppfylld av det sköna.”
Flera filmstjärnor i Hollywood och ägare av prestigehem i Europa och New York har köpt möbler, designobjekt och udda föremål från Esteten.
”Eftersom jag älskar tv-serien Game of Thrones är det extra häftigt att jag kan se saker som jag har sålt som de använder i miljöerna.”
Sedan fem år tillbaka bor Martin Enget på sin gård Fasanskogen mitt i Nyhamnsläge på tre hektar, nu skild från sin partner. De två barnen bor hos honom varannan vecka. Martin Enget lever i dag tillsammans med konstnären Mirja Ilkka som pendlar mellan Fasanskogen och Finland. Ett bra arrangemang, tycker han. Alla får sitt utrymme att växa på.
”När jag såg den här gården blev jag kär direkt, trots att allt var övervuxet och nedgånget.”
Den gamla gården från 1860 har en stor charm och det där genuina som Martin Enget letar efter hos sina objekt.
”Eftersom interiören var så ombyggd genom åren fanns det ingen anledning att spara någonting. Dessutom hade den tidigare ägaren haft en massa katter som löpte fritt i huset, vilket resulterade i att det var ganska ohygieniskt. Så vi rev ut allt – och då menar jag så tomt att huset blev helt tomt utom ett par bjälkar som höll ihop det hela.”
Till hjälp hade han arkitekten Jan Engvall som är van att hantera äldre miljöer. Han stod för den nya planlösningen och skapade de stora terrassdörrarna.
Interiören har ett behagligt lugn tack vare att väggarna är putsade med lera. Det isolerar och ljudisolerar bättre och är mjukare än kalk, dessutom är den ekologisk. Den milda beiga nyansen har exfrun Sylvia tagit fram.
”Vi förvärvade gården tillsammans, men eftersom jag prioriterade exteriöra arbeten framför hemmets bekvämligheter sprack det. Jag kunde kanalisera min frustration på att röja den enorma trädgården, som tidigare hade varit plantskola, och fick fram dessa fantastiska alléer.”
Interiören i huset domineras av den milda tonen från väggnyansen och de sparsamt möblerade rummen, där svenskt 1700-tal samsas med nordiskt 1950-tal. Det går inte att ta miste på Martins förkärlek för sten, lergods och keramik från just efterkrigstiden fram till 1960-talet.
”Jag skulle inte kunna leva utan konsten och då menar jag allt sådant du ser här i huset. Hela rummet är ett konstverk som jag har satt ihop med hjälp av vaser, skulpturer, skåp, stolar. Jag älskar alla dessa saker, men allt är till salu, det har jag inget problem med”, säger han.
”Men det jag gör nu är ännu mer intressant, att sätta Blå Hallen som ligger i Höganäs ett stenkast härifrån, i stånd igen och få igång en spännande mötesplats för konst och kultur. Jag hade alltid drömt om att äga det här huset, som tidigare var Höganäsbolagets centrallager. När jag, Joakim bengtsson och Sylvia Enget köpte det tillsammans var det en fantastisk känsla”, säger han.
Blå Hallen är ett stort vackert tegelhus byggt i slutet av 1910-talet i en karaktäristisk nationalromantisk stil, men modernt interiört.
”Det var det första huset i Sverige med gjutna betongbjälklag”, säger Martin Enget.
”Här har jag lett en radikal renovering där vi har tagit fram husets karaktär. Sammanbyggt med huset finns också de långa gjuttunnlarna från 1940-talet där vi kommer att hålla mässor.”
Det är ett imponerande komplex med en industriell ton. Under sommaren arrangerades mässan ”Det goda livet” med konstnärer, inredare och antikhandlare.
”Vi ska vara rädda om vår historia, och vara varsamma med det vi har. Det är det som jag försöker med här i Höganäs och på gården. Höganäs är för övrigt ett paradis, ett av de bästa ställen i Sverige att leva på fullt med kreativa människor på riktigt.”