Hoppa till innehållet

Antikhandlarens magiska hem där allt är till salu

Antikhandlaren och inredaren Martin Enget har samlat konst och hantverk i den totalrenoverade gården Fasanskogen. ”Jag älskar alla dessa saker, men allt är till salu”, säger han.

En vy från Blå hallen, eller rättare sagt Höganäs Centrallager, som Martin har renoverat. Ljuset flöder in över två stora Agaveplantor i trätunnor från ett nytillverkat fönsterparti. Stolen är en tidig modell från Grythyttan. Golvet av Höganästegel är original.
En vy från Blå hallen, eller rättare sagt Höganäs Centrallager, som Martin har renoverat. Ljuset flöder in över två stora Agaveplantor i trätunnor från ett nytillverkat fönsterparti. Stolen är en tidig modell från Grythyttan. Golvet av Höganästegel är original.Foto: Fredrik Sweger

Martin Enget hade just levererat en matta till en märklig herre, som inte hade fått till placeringen av mattan i sitt hem.

”Hörru din jävla estet, det här blev inte bra. Du får komma och hjälpa mig!”, ropade den excentriske mannen ut i trapphallen. 

I kontoret, som egentligen är ett övre vardagsrum, finns det en mindre kakelugn i stänkkakel.
I kontoret, som egentligen är ett övre vardagsrum, finns det en mindre kakelugn i stänkkakel.Foto: Fredrik Sweger

Den unge Martin Enget blev förskräckt, men gick tillbaka och placerade den perfekt. Senare samma kväll återberättade han episoden för sin far som hojtade till: 

Och på den vägen är det. Martin startade eget i Helsingborg i början av 1990-talet under namnet Esteten och blev par och partner med Sylvia Enget. Tillsammans blev de uppskattade och framgångsrika med sitt nya designkoncept: Att bara visa det de själva vill ha, att inreda butik eller utställningsmonter sparsmakat och estetiskt njutbart. Ungefär som ett konstverk där möbler och objekt alla håller en hög visuell nivå. Sylvia Enget driver i dag Galleri Sylvia Enget på Linnégatan i Stockholm.

Badrummet är placerat vid balkongdörren, vilket ger en förträfflig utsikt från det ovala badkaret. Snäckskalet fungerar som en vacker tvålkopp.
Badrummet är placerat vid balkongdörren, vilket ger en förträfflig utsikt från det ovala badkaret. Snäckskalet fungerar som en vacker tvålkopp.Foto: Fredrik Sweger

”Vi gjorde något som de andra antikhandlarna inte var vana vid, vilket resulterade i att de höll sig lite på avstånd till en början. Men sedan förstod de att vi hade en ärlig passion för det vi gjorde. Vi var alltid uppriktiga med det vi visade”, -berättar Martin Enget, och fortsätter: 

”Jag har en radikal stil. Objekten visas upp som de är, restaurering får köparna stå för. Jag kan där-emot finna en njutning i att frilägga en övermålad gustaviansk stol eller soffa för att få belöningen med att se och känna på det framtagna originalmåleriet. Men brokiga tyger och annat trams tar jag bort”, berättar han.

”Jag har en radikal stil. Objekten visas upp som de är, restaurering får köparna stå för”, säger Martin Enget.
”Jag har en radikal stil. Objekten visas upp som de är, restaurering får köparna stå för”, säger Martin Enget.Foto: Fredrik Sweger

Estetens stil har bildat skola med mer eller mindre skickliga efterföljare. I dag jobbar Martin Enget uteslutande med sitt Instagramkonto mot uppköpare i Europa och USA. 

”Det vi har hittat och visat uppskattas i samlarkretsar och hos inredare”, konstaterar han.

”Allt från handplockade gustavianska soffor till nordiska 1950-talsmöbler och mer dekorativa och primitiva objekt där jag ser kvalitet. Varje pryl ska kunna stå för sig själv, det är därför våra rum är minimalistiska så att du som åskådare ska bli uppfylld av det sköna.”

I köket, som är skapat av Martin Enget själv, är bänkskivor och stänkskydd av Svensk Ekebergsmarmor, återvunnet från det gamla charkuteriet i byn. I taket ser man återanvända plankor. Pallarna är från Höganäsfabriken.
I köket, som är skapat av Martin Enget själv, är bänkskivor och stänkskydd av Svensk Ekebergsmarmor, återvunnet från det gamla charkuteriet i byn. I taket ser man återanvända plankor. Pallarna är från Höganäsfabriken.Foto: Fredrik Sweger

Flera filmstjärnor i Hollywood och ägare av prestigehem i Europa och New York har köpt möbler, designobjekt och udda föremål från Esteten. 

”Eftersom jag älskar tv-serien Game of Thrones är det extra häftigt att jag kan se saker som jag har sålt som de använder i miljöerna.”

Sedan fem år tillbaka bor Martin Enget på sin gård Fasanskogen mitt i Nyhamnsläge på tre hektar, nu skild från sin partner. De två barnen bor hos honom varannan vecka. Martin Enget lever i dag tillsammans med konstnären Mirja Ilkka som pendlar mellan Fasanskogen och Finland. Ett bra arrangemang, tycker han. Alla får sitt utrymme att växa på.

”När jag såg den här gården blev jag kär direkt, trots att allt var övervuxet och nedgånget.” 

Fasaden mot trädgården är skapad med hjälp av arkitekten Jan Engvall.
Fasaden mot trädgården är skapad med hjälp av arkitekten Jan Engvall.Foto: Fredrik Sweger

Den gamla gården från 1860 har en stor charm och det där genuina som Martin Enget letar efter hos sina objekt. 

”Eftersom interiören var så ombyggd genom åren fanns det ingen anledning att spara någonting. Dessutom hade den tidigare ägaren haft en massa katter som löpte fritt i huset, vilket resulterade i att det var ganska ohygieniskt. Så vi rev ut allt – och då menar jag så tomt att huset blev helt tomt utom ett par bjälkar som höll ihop det hela.”

Till hjälp hade han arkitekten Jan Engvall som är van att hantera äldre miljöer. Han stod för den nya planlösningen och skapade de stora terrassdörrarna.

Interiören har ett behagligt lugn tack vare att väggarna är putsade med lera. Det isolerar och ljudisolerar bättre och är mjukare än kalk, dessutom är den ekologisk. Den milda beiga nyansen har exfrun Sylvia tagit fram. 

De vackra 1700-talsdörrarna har anpassats till portalen. Klassisk kullerstenssättning präglar innergården.
De vackra 1700-talsdörrarna har anpassats till portalen. Klassisk kullerstenssättning präglar innergården.Foto: Fredrik Sweger

”Vi förvärvade gården tillsammans, men eftersom jag prioriterade exteriöra arbeten framför hemmets bekvämligheter sprack det. Jag kunde kanalisera min frustration på att röja den enorma trädgården, som tidigare hade varit plantskola, och fick fram dessa fantastiska alléer.”

Interiören i huset domineras av den milda tonen från väggnyansen och de sparsamt möblerade rummen, där svenskt 1700-tal samsas med nordiskt 1950-tal. Det går inte att ta miste på Martins förkärlek för sten, lergods och keramik från just efterkrigstiden fram till 1960-talet. 

”Jag skulle inte kunna leva utan konsten och då menar jag allt sådant du ser här i huset. Hela rummet är ett konstverk som jag har satt ihop med hjälp av vaser, skulpturer, skåp, stolar. Jag älskar alla dessa saker, men allt är till salu, det har jag inget problem med”, säger han. 

I vardagsrummet faller ett vackert ljus genom nya helglasade dörrar. Den stora skulpturen av en trolsk kvinna är suggestiv i sin matta metallnyans.
I vardagsrummet faller ett vackert ljus genom nya helglasade dörrar. Den stora skulpturen av en trolsk kvinna är suggestiv i sin matta metallnyans.Foto: Fredrik Sweger

”Men det jag gör nu är ännu mer intressant, att sätta Blå Hallen som ligger i Höganäs ett stenkast härifrån, i stånd igen och få igång en spännande mötesplats för konst och kultur. Jag hade alltid drömt om att äga det här huset, som tidigare var Höganäsbolagets centrallager. När jag, Joakim bengtsson och Sylvia Enget köpte det tillsammans var det en fantastisk känsla”, säger han.

Blå Hallen är ett stort vackert tegelhus byggt i slutet av 1910-talet i en karaktäristisk nationalromantisk stil, men modernt interiört. 

I ladan hittar vi flera exempel på Höganäsbolagets -produktion för parker, här i form av uppstoppade ugglor.
I ladan hittar vi flera exempel på Höganäsbolagets -produktion för parker, här i form av uppstoppade ugglor.Foto: Fredrik Sweger

”Det var det första huset i Sverige med gjutna betongbjälklag”, säger Martin Enget. 

”Här har jag lett en radikal renovering där vi har tagit fram husets karaktär. Sammanbyggt med huset finns också de långa gjuttunnlarna från 1940-talet där vi kommer att hålla mässor.”

Det är ett imponerande komplex med en industriell ton. Under sommaren arrangerades mässan ”Det goda livet” med konstnärer, inredare och antikhandlare. 

En av de imponerande alléerna, som består av bok och cypress, fanns på gården.  Martin Enget röjde upp dem, då här var fullt av decimeter­tjocka slyträd.
En av de imponerande alléerna, som består av bok och cypress, fanns på gården. Martin Enget röjde upp dem, då här var fullt av decimeter­tjocka slyträd.Foto: Fredrik Sweger

”Vi ska vara rädda om vår historia, och vara varsamma med det vi har. Det är det som jag försöker med här i Höganäs och på gården. Höganäs är för övrigt ett paradis, ett av de bästa ställen i Sverige att leva på fullt med kreativa människor på riktigt.”

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

Deras garageportar är en hyllad säljsuccé sedan många år.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera