Di Weekend REPORTAGE

En konstikon virvlar in

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Verket Devil Whirls, i aluminium (2017).

Enorma skulpturer av den amerikanska konstnären Alice Aycock visas ute på Djurgården i sommar. Bakom satsningen finns Prins Daniel och konstexperten Sara Sandström Nilsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Under de senaste åren har Djurgården under sommarmånaderna förvandlats till en skulpturpark. Konstnärerna Tony Cragg, Eva Hild och Jaume Plensa har alla ställts ut i stora format längs Djurgårdsbrunnskanalen. Greppet har uppskattats av såväl de förbipasserande som av konstnärerna. Djurgården är en av Stockholms mest besökta parker.  

Nu till sommaren kommer den amerikanska skulptören Alice Aycocks verk till staden och det har bildats en kunglig stiftelse, Prinsessan Estelles kulturstiftelse, för genomförandet. Prins Daniel och Kronprinsessan Victoria är initiativtagare till stiftelsen. Stiftelsen finansieras av privata donationer, men vilka som donerat är inte offentligt. 

”Det finns en kunglig tradition att stödja kulturlivet och vi är övertygade om att konst och kultur är en nödvändighet i ett öppet och modernt samhälle”, säger prins Daniel. 

Det blir Alice Aycocks första stora solo­utställning i Skandinavien. Sex stora skulpturer ställs ut. För Di Weekend berättar konstnären att hon lockades av Djurgårdens ”vackra miljö”. Hon besökte Stockholm förra hösten på inbjudan av stiftelsen. 

”De skulpturer vi har valt ut handlar om rörelser som ofta är osynliga, som vindens och vattnets rörelser. Genom att ställa dem utomhus kommer de föra ett samtal med den omkringliggande naturen”, säger Alice Aycock.

FAKTA
Alice Aycock

Ålder: 73 år.

Bakgrund: Douglass College i New Jersey och Hunter College i New York. Hon har ställt ut på Venedigbiennalen tre gånger, deltagit i två ­Documenta i Kassel, två Whitneybiennaler. ­Hennes konst finns på Museum of Modern Art, Whitney Museum, Guggenheim Museum och Metropolitan Museum of Art i New York. Aycock är känd för många offentliga utsmycknings­projekt och permanenta installationer, bland annat på 14 olika universitet och fyra flygplatser i USA. År 2018 erhöll hon utmärkelsen ”Lifetime Achievement Award in Contemporary Sculpture”. Hon har också undervisat på San Francisco Art Institute, Hunter College, Yale University och Maryland Institute College of Art samt på the School of Visual Arts i New York.

Aktuell: Utställningen på Djurgården invigs den 7 juni av prins Daniel. Pågår till och med den 27 september.

VISA MER

En lunch med prinsen på Haga slott, ­Moderna museet, Rosendals trädgård och ett stängt Gröna Lund med tivolihistorikern Andreas Theve ingick i Stockholmsvisiten. 

”Alice Aycock besökte Stockholm under de där septemberdagarna då solen gassade och dahliorna fortfarande blommade i Rosendals trädgård. Det var som i en ­turistfilm”, säger stiftelsens verksamhets­ledare Sara Sandström Nilsson, som tidigare drev galleriet Andersson Sandström.

Tidigt ute med storformat

Den 73-åriga konstnären berättar att hon tidigt började arbeta i stora format, påverkad av en tid då allt fler konstnärer tog steget ut ur gallerierna.  Konstnärer som Richard Serra, James Turrell och Louise Nevelson har påverkat henne. Ytterligare en viktig inspirationskälla är universalgeniet från Italien, Leonardo da Vinci, och en ­studie han gjorde över vattnets rörelser 1505.  

”Jag lät inte sociala konventioner stoppa mitt tänkande och mitt skapande”, säger hon.

Att konstnärens föräldrar stöttade henne i hennes yrkesval var väldigt betydelsefullt.  

”När jag växte upp utmanades jag hela tiden. Jag var lyckosam”, säger hon. 

En konstikon virvlar in på Djurgården

Och att kvinnor i mindre utsträckning än män arbetat i så stora format är inget hon själv reflekterade över. 

”Det fanns många små män som gjorde stora saker, så jag tänkte, varför inte”, ­säger hon. 

Konstnären har studerat roterande rörelser i exempelvis turbiner, virvelvindar och berg-och dalbanor ända sedan början av sin karriär. Intresset för de häftiga rörelserna har hon med sig från barndomen. ­Aycoks far Jesse Aycock var arkitekt, och samma år som konstnären föddes, 1946, grundade han en mekanisk industri. Fadern konstruerade en kran som kunde lyfta turbiner till kärnkraftverk. Turbinerna med dess roterande blad gjorde ett starkt intryck på konstnären.  Även arkitekt- och konstruktionsritningar har hon med sig från uppväxten. Alice Aycock påpekar att hon också intresserar sig för dansande kroppar.

Ett av hennes tidiga och viktiga verk från 70-talet var en labyrintskulptur som uppfördes på familjens ägor. Hon var inspirerad av planritningen av en egyptisk labyrint och har själv sagt att verket som hette Maze symboliserade de svåra val som en människa ställs inför i sitt liv. 

Med tiden gick konstnären ifrån sina platsspecifika verk, ofta i billiga material som trä och betong, till att på 1980-talet bli mer teknisk. Hon började då skapa avancerade eldrivna maskiner med rörliga ­delar. Förändringen hängde enligt konstnären samman med kärnkraftsolyckan i Harrisburg, nära familjehemmet, och att far­modern, som satt på familjens historia, började bli dement. Aycock har i intervjuer sagt att hon ville skapa magiska apparater som kopplade ihop minne och glömska. 

I dag använder konstnären avancerade datorprogram för att visualisera vindar, ­energier och rotationer.

”Vind, vatten och rörelser”

De stora vita virvlande aluminiumskulpturer som ställs ut på Djurgården är tillverkade så sent som 2017. Konsten har kopplats till klimatförändringen och extremvädret eftersom de för tankarna till orkaner.

”Det är möjligt att göra den kopplingen men mina kompositioner understryker naturliga fenomen oavsett om det är turbulent eller inte. Vind, vatten och rörelser – jag har alltid varit där”, säger hon. 

Lena Cronqvist vill inte prata

Verksamhetsledaren Sara Sandström Nilsson är lättad över att de konstverk som funnits i USA redan befinner sig på en båt över Atlanten. 

”Med tanke på coronaviruset har det funnits ett visst orosmoment. Men de är emballerade och ligger på en båt”, säger Sara Sandström Nilsson.

Trots den rådande osäkerheten är ambitionen att genomföra utställningen ute på Djurgården.

”I dessa orostider behövs konst och kultur mer än någonsin. När museer och kulturinstitutioner stänger tror vi att konstupplevelser utomhus är särskilt eftertraktade”, säger Sara Sandström Nilsson.