Di Weekend REPORTAGE

Därför försenas Abbas comeback

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Charles Hammarsten/TT

Världens Abba-fans får vänta tills nästa år för att få höra de två nya Abba-låtarna, trots att de spelades in redan i fjol. Di Weekend berättar om spelet bakom den sensationella comebacken – och varför den dröjer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

På sin förstasida den 28 april i år skrek The Sun ut ”Mamma Mia! Korea we go again”. Den brittiska tabloiden lyckades därmed sammanfatta den dagens två stora världsnyheter: det historiska mötet mellan Sydkoreas och Nordkoreas ledare och den svenska popgruppen Abbas oväntade återförening.

Tidningen var inte ensam i sin nyhetsvärdering. Pressmeddelandet där de fyra Abba-medlemmarna berättade att de spelat in två nya Abba-låtar gav eko över hela världen. Varenda dagstidning i England hade nyheten på förstasidan, och även i USA, Australien, Japan och Tyskland blev det en stor snackis som analyserades i otaliga morgonsoffor.

Beskedet då var att de nya Abba-låtarna skulle ges ut i december. Men så blir det inte kan Di Weekend berätta, efter att i flera omgångar ha pratat med några av dirigenterna bakom återföreningen.

”Låtarna kommer att släppas i vår som det ser ut nu”, sa Per Sundin, Sverigechef för Universal Music och ordförande för Universalägda Polar Music, som hanterar alla Abba-rättigheter, till Di Weekend i förra veckan.

Därefter flög han till Los Angeles för att diskutera Abba-comebacken, vars upplägg har förändrats över tid och ännu inte har hittat sin slutgiltiga form, enligt Per Sundin. I Los Angeles träffade han projektets hjärna och initiativtagare: den brittiske nöjesmogulen Simon Fuller, känd som skapare av tv-programmet Idol och mannen bakom popgruppen Spice Girls. Vad de samtalen ledde fram till var ej känt vid Di Weekends pressläggning.

FAKTA
Abba

Björn Ulvaeus

Ålder: 73 år.

Bor: På en ö utanför Djursholm i Stockholm.

Roll i Abba: Textskapare.

Gör i dag: Engagerad i verksamheten kring Abba med Abba The Museum och showen Mamma Mia The Party, samt skriver musikal­texter med Benny ­Andersson.

Anni-Frid Lyngstad

Ålder: 72 år.

Bor: Zermatt i Schweiz.

Roll i Abba: Sångerska.

Gör i dag: För ett par år sedan designade hon en skidoverall för modemärket J. Lindeberg. Sambo med den engelske adelsmannen Henry Smith, arvtagare till kioskkedjan WH Smith.

Agnetha Fältskog

Ålder: 68 år.

Bor: På Ekerö utanför Stockholm.

Roll i Abba: Sångerska.

Gör i dag: Efter att ha flytt uppmärksamheten i många år släppte hon soloalbumet A 2013. Därefter drog hon sig tillbaka från rampljuset igen.

Benny ­Andersson

Ålder: 71 år.

Bor: På Djurgården i Stockholm.

Roll i Abba: ­Melodi­skapare.

Gör i dag: Har bandet BAO och skriver musikalmusik med Björn ­Ulvaeus.

VISA MER
FAKTA
Waterloo blev startskottet

Det internationella genombrottet kom i Eurovision Song Contest 1974, där gruppen framförde det vinnande bidraget Waterloo. Abba sålde genom åren över 400 miljoner skivor och räknas som ett av världens mest framgångsrika band.

Abba har aldrig splittrats officiellt, men bandet slutade spela in nytt material och framträda tillsammans 1982, efter Benny och Anni-Frids privata skilsmässa året innan (Björn och Agnetha skiljde sig 1979, ett uppbrott som beskrivs i låten The winner takes it all).

Björn och Benny har sedan dess fortsatt att göra musik tillsammans, bland annat till musikalerna Chess och Kristina från Duvemåla.

Med samlingsalbumet Abba gold från 1992 (Storbritanniens näst mest säljande album någonsin) inleddes en Abba-revival som bara växt sig starkare genom åren.

Musikalen Mamma Mia! är en enorm succé som 20 år efter urpremiären i London 1999 fortfarande uppförs i otaliga versioner runt om i världen.

Storfilmen med samma namn kom 2008, där världsstjärnorna Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth och Stellan Skarsgård svingade loss till Abba-klassiker på en grekisk paradisö.

I juli i år var det premiär för succéuppföljaren Mamma Mia! Here we go again, där bland andra Cher gör Meryl Streep & co sällskap på vita duken. Den har redan setts av över 1 miljon biobesökare bara i Sverige.

VISA MER

Att Abba planerar att ge ut ny musik 37 år efter sitt senaste studioalbum (The Visitor från 1981) är en direkt effekt av Simon Fullers mångåriga vision att återskapa Abba – som vi minns dem – i digital form. Problemet är bara att den visionen nu stött på problem.

Men låt oss ta det från början. Vintern 2016 ingick Simon Fuller ett partnerskap med det amerikanska teknikföretag Puise Evolution. Pulse utvecklar människolika datoranimationer för nöjesindustrin och låg bland annat bakom den banbrytande hologram-showen med den avlidna rapparen Tupac Shakur på musikfestivalen Coachella 2012. När affären presenterades för snart tre år sedan sa Simon Fuller att hans mål var att ta vr-tekniken till en ny nivå och till världens största arenor.

”Simon Fuller har en otrolig förmåga att sätta fingret på vad som kommer att bli nästa stora grej. När han sätter sitt namn på något så händer det saker”, säger den svenske tv-producenten Per Blankens, som jobbar nära Simon Fuller på hans bolag XIX Entertainment i Hollywood.

Simon Fuller var från början klar med vilken av alla världsartister som han helst skulle vilja återskapa digitalt: den svenska popgruppen Abba. ­Genom Per Blankens fick han kontakt med Per Sundin, och bara två dagar senare, en vårdag 2016, satt Per Sundin på Simon Fullers terrass i Beverly Hills för att ta del av hans vision.

”Inom livemusik har ett återförenat Abba alltid varit lite av en ’holy grail’. Men medlemmarna har sagt nej till alla propåer för de vill bli ihågkomna som de var. Med den här nya tekniken var det ju faktiskt möjligt, så jag testade Simons idé på de fyra medlemmarna och deras manager Görel Hanser när jag kom tillbaka till Sverige”, berättar Per Sundin.

Nobbar nästan allt

Görel Hanser, som började som personlig assistent till den legendariske Abba-managern Stikkan Anderson i slutet av 1970-talet och som fortsatt att arbeta åt framför allt Benny Andersson under alla år, är instrumentell i alla frågor rörande Abba.

”Jag håller kontakten med alla fyra medlemmarna och diskuterar de förfrågningar som finns kring Abba. Grundregeln är att om en säger nej, så blir det nej. Alla fyra måste vara överens för att det ska bli något”, berättar hon.

Många nej har det blivit genom åren, bland annat nobbade bandet en check på 9 miljarder kronor för en comebackturné på 1990-talet, har Benny Andersson tidigare berättat.

Men till Simon Fullers avatar-projekt gav alla medlemmarna tummen upp.

”Det som fick bandet intresserat var att Simon presenterade något helt nytt. Om du minns så var Abba ett av de första banden som gjorde musikvideos till sina låtar, långt före MTV. Så har det alltid varit med Abba. De vill testa nya grejer, och de gör det på sitt sätt och ser till att göra det på absolut bästa möjliga sätt”, säger Görel Hanser.

I november 2016 kom beskedet om den planerade virtuella världsturnén, som är en samproduktion mellan Simon Fullers bolag XIX Entertainment, Universal Music och Abba. Sedan dess har Björn och Benny varit på flera studiebesök i Kalifornien och det har jobbats frenetiskt i teknikstudion för att skapa en show som världen aldrig tidigare skådat.

Abba anno 1979 på scen

Under förra året fick alla de fyra Abba-medlemmarna hembesök av stora teknikteam, som installerade kameror och satte hjälmar på deras huvuden och en massa prickar i ansiktet, för att digitalisera utseendet och minspel. Benny Andersson har förtjust konstaterat att de digitala Abba-kopior som nu utvecklas innebär att ”det går att åka på turné fast man själv stannar kvar hemma”.

Polarpristagaren »tror på kraften i musiken«

”Om det här funkar tror jag att det är många artister som kommer att göra så här”, sa han till SVT Kulturnyheterna 2017.

Under turnén kommer publiken få se Abba som de såg ut 1979, året då gruppen påbörjade sin sista stora världsturné. Abba-avatarerna kommer att uppträda med musiker av kött och blod, medan sången är från gamla live- och skivinspelningar. I showen kommer flera olika tekniker nyttjas, en blandning av hologram, det senaste inom virtual reality och kanske även verkliga body doubles i vissa sekvenser, enligt vad Di Weekend erfar.

Men ännu sitter inte allt som det ska. Från början var planen att den virtuella världsturnén skulle inledas under 2018, därefter flyttades det fram till 2019, och nu heter det att premiären tidigast kan ske år 2020.

”Allt hänger på tekniken. Turnén kommer inte bli av förrän allt är tillräckligt bra”, säger Görel Hanser.

Per Sundin fyller i:

”Både Simon Fuller och Björn och Benny har enormt höga krav. Det räcker inte att tekniken är mindblowing i tio minuter utan det gäller att skapa en helhetsupplevelse som håller publiken i ett grepp under kanske en och en halv timme.”

Men tekniken är inte det enda skälet att projektet drar ut på tiden. Enligt vad Di Weekend erfar handlar det också om bristande finansiering och att teknikpartnern Pulse just nu är på väg att köpas av en konkurrent efter en långvarig ägarstrid. Exakt vad detta kan innebära för Abba-projektet är i skrivande stund oklart.

En direkt konsekvens av förseningarna är att den globala tv-show som BBC och NBC skulle samproducera till Abbas ära i december är lagd på is. Det var där de nyskrivna Abba-låtarna skulle premiäruppföras, enligt ursprungsplanen. Någon ny klar lanseringsplan finns ännu inte. Men svenske Johan Renck är knuten till projektet och förhoppningen har länge varit att han ska regissera videon till den nya Abba-låten I still have faith in you, där Abba-avatarerna är tänkta att framträda för första gången.

Abba Gold blev omstart

Dagens Abba är onekligen en förförisk blandning av nostalgi och innovation. Trots att medlemmarna har passerat svensk pensionsålder är gruppen minst lika populär i dag som under storhetstiden i slutet av 1970-talet. Den Abba-revival som inleddes med samlingsalbumet Abba Gold 1992 har ständigt hittat nya vågor att surfa vidare på, inte minst genom succémusikalen Mamma mia!, som hade urpremiär 1999 och fortfarande spelas runt om i världen. Storfilmen med samma namn kom 2008 och nu i sommar sattes vågorna i svall igen när succéuppföljaren Mamma Mia! Here we go again gick upp på biografer över hela världen.

Per Sundin är inte förvånad att Abbas musik fortsätter att hitta nya lyssnare.

”Produktionsmässigt var det världsklass på allt Abba gjorde under sin aktiva karriär – soundet, rösterna, texterna. Men framför allt handlar det om att Björn och Benny gjorde fantastiska låtar. Abba har en närmast oöverträffad låtskatt att ösa ur.”

Neneh Cherry berör på djupet

För Björn Ulvaeus och Benny Andersson, som fortsatt att göra musik tillsammans genom alla år, var det ingen stor sak att skriva två nya Abba-låtar.

”Alla tyckte att det vore kul att tillföra något nytt till det här digitala projektet. Så Björn och Benny skrev en låt, och sedan en till, och tjejerna tyckte att de var jättebra. Så de träffades i studion och det var som om tiden stått still. Det var samma härliga kemi”, säger Görel Hanser.

Du säger det som om det var den enklaste saken i världen – men de har ju tidigare kategoriskt sagt nej till en återförening?

”Jo, men du vet på den här firman gör vi inte vad andra vill, utan vi gör vad vi själva vill.”

Kallar Abborna själva det en återförening?

”Det är ju en återförening i studion, men det finns inga planer på en återförening på scen.”

De två nya Abba-låtarna spelades in under stort hemlighetsmakeri i Benny Anderssons studio på Skeppsholmen redan förra sommaren. Men världens alla Abba-fans får alltså vänta ytterligare en tid innan de får höra resultatet. Benny Andersson har själv i en intervju kallat låten I still have fatih in you för ”en popdänga”.

”Det är en fantastisk låt. Den låter och andas Abba. Båda jag och Görel grät när vi hörde den första gången”, säger Per Sundin.