Di Weekend REPORTAGE

Acnes brutala flytt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jan Bočans betongbyggnad på Floragatan 13 i Stockholm ritades ursprungligen som Tjeckoslovakiens ambassad och färdigställdes 1972.

Annabel Elston

En kreativ skolmiljö i ett brutalistiskt betongblock. I dag inviger Acne Studios sitt nya huvudkontor i den forna Tjeckoslovakiska ambassaden på Floragatan 13 i Stockholm.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ett praktexempel på betongbrutalism såväl som öststatsmodernism har det kallats – Jan Bočans betongverk på Floragatan 13 i Stockholm. Byggnaden, som ursprungligen ritades som Tjeckoslovakiens ambassad och färdigställdes 1972, har under åren huserat ­flera företag. Nu öppnar modehuset Acne Studios sitt huvudkontor på adressen.

”Jag drömde om en plats där vi kunde vara mer i ’flow’ i det vi gör rent logistiskt. En byggnad där vi kunde länka ihop alla våra delar – från design till mönster till tyg till sömnad. Vi gör ju alla de bitarna inhouse, säger mode­husets creative director Jonny Johansson.

Vi ses på hans arbetsrum på byggnadens sjätte våning. Att modeföretaget, som startades 1996, förfogar över 6 600 kvadratmeter fördelat på tio våningar innebär kontorsplats för över hundra anställda. Namnet Acne står för ”Ambition to Create Novel Expressions” och tanken är att huset ska vara ett utrymme där detta, varumärkets essens, ska kunna flöda. Själv talar Jonny Johansson om Floragatan 13 som en kreativ skolmiljö.

”En skola är en fri och öppen plats som ger utrymme för experimenterande såväl som misslyckanden”, säger han.

Brutalism eller nybrutalism började användas som begrepp i England 1954, bland annat som en beskrivning av Le Corbusiers sena arkitektur och de brittiska verk som influerades av honom. Typiska kännetecken för stilen är bruket av rå betong och att låta tekniska och funktionella detaljer utgöra arkitektoniska motiv.

Tegel och betong typiska material

Byggnaden på Floragatan 13, som enligt utsago var Jan Bočans favorit bland hans egna verk, är en uppvisning i arkitektonisk perfektion, såväl som detaljrikedom och hantverksskicklighet. De tio våningsplanen ramades in av en fasad av ett specialbränt brunt tegel och en gjuten betong, och huset inreddes av tjeckiska hantverkare och konstnärer. Så skapades Jan Bočans byggnad också efter idén om en samverkande helhet, ett allkonstverk vars yttre arkitektur skulle harmoniera med dess inre, i alltifrån material till design, konst och möbler.

FAKTA
Acne Studios

Omsättning (2018): 2,074 miljarder kronor.

Resultat efter skatt (2018): 247,5 Mkr.

Vd: Mattias Magnusson.

Ägare: Ordförande ­Mikael Schiller och chefsdesigner Jonny Johansson är majoritets­­ägare. Bland övriga ägare finns Investmentbolaget IDG Capital IT Group och Investment­bolagen Creades.

Antal anställda: Drygt 800, varav 200 är baserade i Stockholm.

VISA MER
FAKTA
Brutalism

Brutalism och nybrutalism som arkitekturbegrepp började användas i England på 1950-talet. Betong och användande av byggnadsmaterial ”som de är”, är typiskt för stilen.

Svenska brutalistiska hus byggdes främst på 1960-talet, två exempel är ­Arkitekturskolan och Filmhuset i Stockholm, det senare ritat av Peter Celsing.

Vid 30 års ålder vann Jan Bočan uppdraget att rita den tjeckoslovakiska ambassaden i Stockholm. I uppgiften ingick inte bara att formge byggnaden utan också all interiör, inklusive möbler. Bland annat inreddes ambassaden med specialritade böjträ­fåtöljer, producerade av anrika möbel­tillverkaren ­Thonet.

VISA MER

Acne Studios ambition med renoveringen var att interiören skulle spegla märkets identitet, historia och globala vision – om än med en respektfull och bevarande inställning till Jan Bočans ursprungsinredning och arv. Under renoveringen bevarades således mycket, till exempel de handgjorda betongväggarna och en lek med cirkeln och kvadraten som är ett genomgående tema i huset.

”Brutalismen har varit en rätt föraktad stil periodvis, men jag gillar den främst som en kärna i ett funktionalistiskt tänkande. Det är design nedbruten till sin minsta beståndsdel. Vilket känns som en bra kanvas för det vi håller på med. Sedan är ’vackert’ kanske inte rätt ord för brutalismen. Snarare starten på något nytt”, säger Jonny Johansson.

Exklusivt boende: Rum för avkoppling Tröttnade på mörkret i Gamla stan

Nu känns valet av byggnad inte särskilt kontroversiellt för ett innovativt företag som Acne Studios. Men modehusets väg mot brutalismen på Östermalm började dock i en helt annan ända. Åren mellan 2007 och 2017 låg företagets ­huvudkontor i en anrik gammal bank i Gamla stan. Med åren växte dock företaget ur lokalerna som enligt Johansson saknade det ljus som deras verksamhet kräver.

”En dag stod jag utanför och kände bara att ’jag går aldrig in i det där mörkret och röran igen’. Det här var i samband med vårt 20-årsjubileum och vi hade en ambition om att vända blad och göra något nytt. Jag ville göra ett Acne Studios 2,0. Passande nog dök Floragatan 13 upp som ett alternativ i den vevan”, säger Jonny Johansson när vi tar hissen ner till husets entréplan.

Medan husets översta våningar har reserverats för designavdelningar, kontor och ateljéer har entréplan och de två källarvåningarna utformats med öppna planlösningar designade för socialiserande.

Redan i lobbyn möter man verk av de tre kreatörer som Acne Studios samarbetat med under åren. De återkommer genomgående i byggnaden. Här finns designern Max Lambs skulpturala stenblock, konstnären Daniel Silvers ­abstrakta collagekonst, gjorda av återvunna textilier från modehuset, och belysning signerad Benoit Lalloz i ­genomgående Acne Studios signalnyans rosa.

Förbi ett antal stora fönster som vetter mot byggnadens innergård kommer man till rummet som är byggnadens hjärta, biblioteket.

”Målet är att skapa världens bästa bibliotek för litteratur inom konst, mode, design, arkitektur och fotografi. Det fina med att ha en massa böcker inhouse är att man har en gemensam visuell plattform. Att dela böcker är som att dela bröd – man får samma bilder i hjärnan. Det svåraste med design är att förstå varandra verbalt, en bok kan ge referensramar som underlättar i den kommunikationen”, säger Jonny Johansson.

Tillbaka till modeikonens storhetstid

Jan Bočans betongväggar fortsätter ner på källarplan, vilket i begynnelsen var ambassadens biograf. Numera ligger modehusets matsal här. Men trots att mycket förändrats, borta är både bion och väggarnas ursprungliga träpanel, lever miljöns sociala syfte vidare.

Förr innebar ett liv som ambassadanställd bokstavligen ett liv på ambassaden – förutom ambassadfunktioner, personallägenheter och nämnda biograf fanns även tvätt­stuga, garage och gym i byggnaden – vilket inte är fallet för ­modehusets team. Likväl, säger Jonny Johansson, tillbringar många av företagets anställda mycket tid innanför ­husets väggar och i och med det växer behovet av sociala ytor.

”Därtill är modebranschen i grunden väldigt hierarkisk. Genom om att skapa miljöer där olika avdelningar kan ­mötas kan de hierarkierna förhoppningsvis mjukas upp något”, säger Jonny Johansson.