Di Weekend REPORTAGE

70-åring på lekhumör

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I GÅR OCH IMORGON. Porsches historia som sportbilstillverkare började med 356 1948, och fortsätter med bolagets första elbil, Taycan, som kommer nästa år.

Porsche

Det finns få, om någon, modell som definierat en biltillverkare på samma sätt som 911 gjort för Porsche. Även i dag har modellen många ­designdrag gemensamma med ­bilen som först presenterades i Frankfurt 1963.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är svårt att inte imponeras av bilen. Alla år av utveckling med varsam hand gör att man snabbt känner sig som hemma. Instrumenteringen och sittpositionen har slipats och finjusterats och är nära nog perfekt.

När modeorden i industrin är självkörande och elektrifiering är det lika otidsenligt som kul att köra 911. Modellen finns i en uppsjö av modeller. Den gula fara Di Weekend kör är Carrera T. Bakhjulsdrift, som det ska vara, och manuell låda, som det också ska vara.

Visst är fyrhjulsdrift på många sätt bättre, och automatlåda bekvämt och smidigt. Men för köregenskaperna är den här kombinationen svårslagen. 370 hästkrafter på bakhjulen är lika roligt som det låter och stegen mellan växlarna är föredömligt korta och precisa.

Nya 911 Carrera T är en av 23 (!) versioner som finns att välja på. Det är så många att till och med inbitna fantaster kan ha svårt att hålla alla i minnet. Antalet versioner är också ett sätt att behålla exklusivitet. För även om 911 är en vanligt förekommande sportbil kan köparna nästan alltid hitta en version som sticker ut från grannens. 911 Carrera T är just en sådan modell. Inte den bekvämaste, inte den sportigaste, men en av de roligaste och en fin modell att fira ett 70-årsjubileum med.

Porsches anfader – en visionär

För Porsches historia började långt innan 911. Och egentligen långt innan Porsche för 70 år sedan började bygga sportbilar i egen regi 1948.

FAKTA
ÄLSKAD SPORTBIL – MODELLER I URVAL

1948: 356

Bilen som la grunden för Porsche som sportbilstillverkare.

1963: 911

Ikonisk design signerad Ferdinand Alexander Porsche.

1965: 912

Enklare utrustad och med mindre motor än 911.

1969: 914

En av flera udda fåglar i familjen. Ett resultat av ett samarbete med Volkswagen.

1974: 911 (930)

Andra generationen 911.

1976: 924

Utvecklades för VW och Audi och är en fuskporsche säger en del. Men blev ändå en framgång.

1977: 928

Frontmonterad motor och med delvis tillverkad i aluminium.

1982: 944

En mer effektstark efterföljare till 924:an.

1986: 959

För sin tid en extremt högteknologisk sportbil med fyrhjulsdrift.

1989: 911 (964)

En kraftigt utvecklad generation 911, tillgänglig med fyrhjulsdrift, låsningsfria bromsar och automatlåda.

1992: 968

Som en blandning av 944 och 928. Sist ut av serien som startade med 924.

1994: 911 (993)

Den sista generationen 911 med luftkylning. Därav en klassiker.

1996: Boxster

Tvåsitsig instegsmodell med utmärkta köregenskaper.

1997: 911 (996)

Bekvämare och med ny inredning. Men framför allt med vattenkyld motor.

2002: Cayenne

Porsches första suv blev en storsäljare och riktig kassako.

2003: Carrera GT

Supersportbil berömd för att vara svår att bemästra.

2004: 911 (997)

Utvecklad 911 med aktiv dämpning som tillval.

2006: Cayman

Coupéversion av Boxster.

2009: Panamera

En av världens bästa fyrsitsiga bilar.

2011: 911 (991)

Omarbetad design med stora förändringar även under skalet.

2013: 918 Spyder

En av de mest extrema bilar Di Weekend kört.

2014: Macan

En mindre suv än Cayenne och ny storsäljare.

2017: Panamera Sport Turismo

Kombiversionen av Porsches "familjebil".

2019: Taycan

Porsches första renodlade elbil.

VISA MER

Ferdinand Porsche var en pionjär i bilindustrins barndom och utvecklade bland annat ­hybridelbilen Lohner-Porsche redan kring sekelskiftet 1900. Han arbetade också åt bland annat Steyr och Daimler innan han 1931 grundade företaget Porsche.

Ett av bolagets första uppdrag var att rita en bil för massorna, den bil som kom att bli Volkswagens Bubbla och också en av bilvärldens mest långlivade modeller.

Porsche Cayenne – suveränt sportig

Under andra världskriget arbetade Ferdinand Porsche med flera projekt för den tyska krigsmaskinen och tillbringade en tid efter fredsavtalet i fängelse. När han frigavs hade sonen Ferry Porsche, som också arresterats efter krigsslutet men släppts tidigare än pappa, redan kommit långt med bolagets första egentillverkade bil. Porsche 356 byggdes i Österrikiska Gmünd och presenterades 1948. Och det är med den bilen och det årtalet som Porsches historia som sportbilstillverkare startar.

Bilen, lämpligt nog med namnet Nr. 1, finns att se i det museum som Porsche öppnat för att fira 70-årsjubileet. Bilens raka fyrcylindriga motor hade en effekt på med dagens mått mätt måttliga 35 hästkrafter. Men tack vare den låga vikten på 585 kilo hade bilen en toppfart på 135 km/tim.

356:an är i dag en klassiker i bilsamlarkretsar och många av de bärande idéerna, som formspråket och placeringen av motorn bak, lyftes över i lika klassiska 911 som designades av Ferrys son Ferdinand Alexander Porsche.

Utvecklingen av modellen startade 1957 och ­bilen presenterades under namnet 901 i Frankfurt 1963. Efter klagomål från Peugeot som hävdade att man hade rätt till namnet fick den i stället heta 911 framöver.

Omkörd av suvar

Även om Porsche nu för tiden säljer fler suvar än sportbilar är det fortfarande 911 som är märkets signaturmodell.

Porschefamiljen växer

När sportbilstillverkaren breddade tillverkningen med suven Cayenne i början på 2000-talet var det många som rynkade på näsan. Men det var en strategi som resulterade i rekordförsäljning. ­Under 2017 sålde företaget exempelvis drygt 32 000 911, men 64 000 Cayenne och fler än 97 000 exemplar av den mindre suven Macan.

Och mer än hundra år efter grundarens första elbil är det nästa år dags för Porsches intåg på marknaden för elbilar. Konceptet Mission E har fått sitt namn, Taycan. 600 hästkrafter ska ge en acceleration till 100 km/tim på under 3,5 sekunder och till 200 km/tim på under 12 sekunder.

Den första elsportbilen med Porschesjäl, som bolaget säger. Själen hos 911 har man inte vågat reta, den får klara sig med förbränningsmotor. Än så länge.