Hoppa till innehållet

Vintagefirman letar nya kvadrat

En gång i månaden sätter sig Edin Memic Kjellvertz i en skåpbil och kör ned genom Europa för att hitta udda vintagemöbler. Det som började med Blocketförsäljningar för att rensa en överfylld lägenhet, är i dag en blomstrande business.

ANTIKT OCH UNIKT. ”Konstigt nog säljer vi som bäst i januari och som sämst innan jul, men det beror nog på att folk inte handlar saker till sig själva då”, säger Dusty decos Edin Memic Kjellvertz.
ANTIKT OCH UNIKT. ”Konstigt nog säljer vi som bäst i januari och som sämst innan jul, men det beror nog på att folk inte handlar saker till sig själva då”, säger Dusty decos Edin Memic Kjellvertz.Foto: Foto: Oskar Omne

”Vilka fina grejer du har här!”, utbrister en kvinna och ställer sig under en gigantisk lampa i mässing, utformad som en palm.

Under vårt besök i vintagebutiken Dusty deco är kommentarer av samma slag återkommande. Någon knackar Edin Memic Kjellvertz på axeln under intervjun och frågar vad en tavla kostar, en annan kollar öppettiderna i helgen.

”Det är sådant man blir glad av. Jag tror att kunden känner av det, att vi älskar vårt jobb”, säger Edin Memic Kjellvertz.

I Dusty decos 350 kvadratmeter stora källarlokal i Hornstull i Stockholm trängs stolar, bord, konst och en hel del andra prylar. Stilen beskriver Edin Memic Kjellvertz som en blandning av fransk, spansk och italiensk stil från 1960- och 1970-talet. Vintagebutiken är något av ett livsverk för Edin Memic Kjellvertz, som från början jobbade i modebranschen, bland annat som försäljningsansvarig på Acne.

”Jag har alltid haft ett intresse för kläder, fina möbler och fina saker generellt. Jag gillar att ha snyggt omkring mig och har alltid tyckt om att bo på hotell, jag får otroligt mycket inspiration där.”

Intresset resulterade i ett överflöd av inredning hemma i lägenheten och Edin Memic Kjellvertz började så smått med att sälja av grejer på Blocket.

”Det var under Americana-eran, med industriella och rostiga skyltar. Jag och min fru såg ganska tidigt att det fanns ett stort intresse för vintagemöbler.”

Under en resa till goda vänner i Spanien bestämde de sig för att satsa helhjärtat på en butik. De sade upp sig från sina respektive jobb, hittade en liten lokal på Gärdet och åkte till USA på sin första inköpsresa.

Butiken, som bara hade öppet på helger, blev en smärre succé och sedan dess har de växt ur ytterligare två lokaler. Att både ha en relation och arbeta tillsammans visade sig dock inte vara ett lika framgångsrikt koncept och det slutade med vad Edin Memic Kjellvertz beskriver som en katastrof. Paret gjorde slut, men hittade tillbaka till varandra. I dag arbetar Lina Kjellvertz som inköpare på H&M Home men är fortfarande delägare i Dusty Deco.

För att finansiera verksamheten i början fick paret Kjellvertz upp ögonen för att sälja och renovera lägenheter, något som ledde till att de flyttade 12 gånger på 13 år.

”Den senaste lägenheten sålde jag via Instagram, det är nog det sjukaste jag har varit med om. En tjej från Göteborg såg en bild jag la upp på Instagram, kontaktade mäklaren, och det slutade med att hon köpte den.”

Filosofin är enkel – paret köper bara in saker de skulle vilja ha i sitt eget hem och allt handplockas av dem själva. Varje månad åker Edin Memic Kjellvertz ned genom Europa några dagar, till olika marknader och återförsäljare, för att fylla bilen med nya saker.

”Det är fantastiskt, världens bästa jobb. Man vet aldrig vem man träffar eller vad man hittar och det är väldigt spännande.”

Hur många procent lägger du på inköpspriset?
”Jag försöker ha en butiksmarginal, men det går inte. Det är ganska dåliga marginaler på sådana här grejer. Vår tur har nog varit att vi har sålt ganska mycket grejer. Ibland kan det vara så att en pryl har stått här i flera månader och jag är trött på att se den. Då kanske jag säljer den för samma pris som jag köpt den.”

Hur ser det ut hemma hos er, är det överbelamrat med prylar?
”Nej, jag har lärt mig att särskilja jobbet och hemmet nu. En gång kom min fru hem och då hade jag sålt soffan. Men det har jag slutat med nu, jag säljer inget hemifrån längre.”

Förutom butiken gör paret styling- och inredningsuppdrag, en bit som Edin Memic Kjellvertz hoppas kunna utveckla. De letar även efter en ny lokal på Östermalm.

”Vi vill en massa grejer. Frågan är bara hur vi ska finansiera det”, säger han och fortsätter:

”Den ultimata drömmen vore att starta ett hotell, det är ju det bästa jag vet. Att ha ett litet townhouse ute på landet någonstans. Men det får kanske bli när man pensionerar sig.”

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera