Hoppa till innehållet

Vinprofil för arvet vidare

Piero Antinori är inte bara något så unikt som en familjeföretagare i 25:e generationen, som nu lämnar över till den 26:e.
Han är också en av Systembolagets allra äldsta leverantörer.

VINVETERAN. Piero Antinoris vinhus har erövrat världen med sitt Villa Antinori, som skapades av hans far på 1920-talet.
VINVETERAN. Piero Antinoris vinhus har erövrat världen med sitt Villa Antinori, som skapades av hans far på 1920-talet.Foto: Foto: Jonas Eng

Familjens vinhus Marchesi Antinori har gjort vin i toskanska Chianti i över 600 år. När han tog över efter sin far 1966, dracks chianti oftast ur runda, bastklädda flaskor och hade rykte som pizzaviner. Sedan dess har mycket hänt i den toskanska vinindustrin, och flera förändringar beror på Piero Antinori.

En av firmans största globala framgångar är vinet Villa Antinori. Det är också ett av mycket få viner som funnits i Systembolagets sortiment sedan det grundades 1955.

Varför är Villa Antinori så framgångsrikt?
”När det skapades av min far på 1920-talet var det mycket innovativt. Hans idé var att skapa ett vin av högre kvalitet som kunde lagras på butelj. Han valde en bordeauxflaska och ett mer sofistikerat utseende. Och han lade till lite cabernet sauvignon i vinet, något som skiljde det från andra viner.”

I början av 1970-talet startade Piero Antinori själv en revolution med viner i en ny stil. Viner så annorlunda att de först inte ens fick säljas med ursprunget Chianti Classico på etiketten eftersom de innehöll otillåtna druvsorter. Vinerna kallas ”super tuscans”, och Piero Antinoris första var Tignanello.

Hur viktiga kom de här vinerna att vara?
”När vi började göra viner som Tignanello, var kvalitetsnivån i Chianti på väg att sjunka, dess rykte hade blivit sämre och även priserna och områdets ekonomi var på väg ner. Vi ville göra något för att vända den negativa trenden.”

Nu lämnar du över företaget till dina döttrar. Hur balanserar de mellan tradition och nyskapande?
”Det är tidigt att säga, för tillfället följer de vad deras far har gjort, men vid någon tidpunkt kommer de att vara nyskapande. Och alla tre har passion för vin, vilket är det allra viktigaste. Jag känner mig helt avslappnad inför framtiden. Inte bara på grund av dem, utan mina barnbarn. Ett av dem är 23 år och arbetar i Australien för ett annat vinföretag. Hans yngre syster är agronom och arbetar med vinodling i Kalifornien.”

Hur behåller man ett företag inom familjen så länge?
”Genom att inte bara föra vidare kunskap, utan värderingar, som passionen för det vi gör. Och tålamod. Om du planterar en vingård i dag, kan det dröja 10–12 år innan investeringen betalar sig. Du måste kunna vänta och acceptera vädret med frost och hagel. Det har min far fört vidare till mig sedan jag var fem, och jag har gjort samma sak med mina döttrar.”

En av de största utmaningarna för vinfirmor idag är klimatförändringar. I Europa upplever många producenter att vinerna får högre alkoholhalt än tidigare, något som kan leda till obalanserade viner.

”Även om förändringen ännu inte är dramatisk, försöker vi förstå möjliga konsekvenser och förbereda oss. Med hjälp av olika teknik i vinodlingen och genom att plantera vinrankor på högre höjd på de toskanska kullarna, kan vi dämpa effekten av klimatförändringarna.”

Hur är det att arbeta med en monopolmarknad som Sveriges, jämfört med fria marknader?
”Det finns för- och nackdelar. Har du en väletablerad relation med monopolet, kan det vara en fördel, för att du inte behöver möta konkurrensen på samma sätt som på en fri marknad. Å andra sidan är det svårare att introducera nya viner och göra marknadsföring. Vi vill inte ha en hel värld organiserad på det sättet, men några marknader är okej.”

Italienska viner säljer som smör i Sverige. Under första kvartalet 2017 såldes mer än dubbelt så mycket vin från Italien som från Frankrike på andra plats.

Piero Antinori berättar att italienska viner ligger i topp även i många andra länder, särskilt på utvecklade marknader där vin är en naturlig del av kulturen. Som i USA, Tyskland, Schweiz och Österrike.

Varför är italienska viner så populära?
”Kvaliteten har ökat, imagen och ryktet har också förbättrats. Och priserna är inte alltid så höga som i vissa andra vinländer. Italiensk mat och restauranger hjälper till att marknadsföra vinerna. Vi har nått en position som för bara 30–40 år sedan nog var helt omöjlig att föreställa sig.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera