Di Weekend NYHETER

Vill skapa modehus för kvalitetskonst på nätet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VILL SÄNKA TRÖSKELN. ”Den traditionella konstmarknaden är väldigt exkluderande”, säger Kalle Hardell som tillsammans med Sara Hardell Flagge driver Artby.

Patrick Trägårdh

Med kvalitetstryck och små kollektioner vill Umeåparet Kalle Hardell och Sara Hardell Flagge revolutionera konstbranschen. ”Vi vill sänka tröskeln och få fler människor att köpa och njuta av konst”, säger Kalle Hardell.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I en lokal i centrala Umeå har konstvarumärket Artby en kombinerad butik, kontor och ateljé. Det är hit unga, lovande konstnärer kommer för att arbeta tillsammans med Artby.

”Vi jobbar tillsammans med trycken i vår studio. Det brukar ta ett par dagar, sedan har vi ett originaltryck från Artby”, berättar Kalle Hardell.

I mars 2018 släpptes den första av hittills tre kollektioner. Utvalda konstnärer, födda på 1980- och 1990-talen, har skapat verk på tre olika teman. Prislappen ligger på mellan 1 400 och 12 000 kronor per tryck.

”Alla våra konstnärer har en koppling till Skandinavien, men de behöver inte nödvändigtvis vara födda här”, säger Kalle Hardell.

Makarna Hardell fick idén till bolaget under sin bröllopsresa för några år sedan till Kuba. I det karibiska öriket finns en livlig konstscen, med konstnärer i vart och vartannat gathörn. Paret noterade att konstnärer, inte bara på Kuba utan i hela världen, lever under knappa omständigheter. De slogs också av hur svårt det är att köpa konst.

”Den traditionella konstmarknaden är väldigt exkluderande. Dels är det dyrt och är man inte initierad är det väldigt svårt att veta om det är bra konst”, säger Kalle Hardell.

FAKTA
Artby

Konstvarumärket Artby som grundades förra året håller till i Umeå. Grundare och ägare är Kalle Hardell och Sara Hardell Flagge. Totalt har de tillsammans med Norrlandsfonden satsat tre miljoner kronor.

I styrelsen återfinns den tidigare S-ministern och styrelseproffset Anders Sundström.

Under 2018 har Artby släppt tre kollektioner, ”Land”, ”Face” och ”In between”. Unga konstnärer med kopplingar till Skandinavien står för verken.

VISA MER

Ur dessa insikter väcktes tanken på ett koncept som både skulle hjälpa konstnärer att nå ut och samtidigt göra kvalitetskonst mer lättillgänglig.

Både Kalle Hardell och Sara Hardell Flagge har vuxit upp i familjer där konst spelat en stor roll. Sara har disputerat i samtidskonst, men har också arbetat som varumärkesstrateg. Kalle har en bakgrund som affärsstrateg inom kreativa näringar. Han var under ett par år vd för inkubatorn Uminova Expression.

De startar Stockholms nya konstutmanare

Med ett ben i konstvärlden och ett i affärslivet har de ägnat de senaste åren åt att utveckla Artby.

”Vi vänder oss till en mode- och livsstilsmarknad. Vi ser att det finns ett ökat intresse för konst, det är en marknad som ökar. Vi tar konsten från en sluten och elitistisk konstmarknad och flyttar den dit där vår målgrupp rör sig”, säger Kalle Hardell.

Tanken är, berättar Kalle Hardell, att Artby ska fungera på samma sätt som ett modehus:

”Tar vi Gucci eller Acne så har de sina designers och erbjuder deras kläder under ett starkt varumärke. Kunden är helt trygg med vad de köper eftersom de litar på varumärket. Vi använder samma logik”.

På sistone har en rad aktörer som säljer konst via nätet dykt upp på marknaden. Men Kalle Hardell är säker på att det lilla Umeåföretaget skiljer ut sig tillräckligt mycket för att klara sig i den mördande konkurrensen.

”Vi har ett väldigt selektivt urval, de flesta andra jobbar med utbudsbredd. Det gör att det fortfarande är väldigt svårt för kunden att veta om det är bra eller mindre bra konst”, säger Kalle Hardell.

Gjort livsstil till levebröd

Grundarna är inte ensamma om att tro på idén. Norrlandsfonden finns med som investerare och i styrelsen sitter den tidigare S-ministern Anders Sundström och Petter Hollström, grundare till klädmärket Odeur.

Under 2018, det första verksamhetsåret, kommer Artby att omsätta ungefär en halv miljon kronor, en summa som de räknar med att fyrfaldiga nästa år. Just nu för bolaget samtal med flera tänkbara återförsäljare.

”Kommer vi in rätt och kan få andra starka varumärken att verifiera vårt varumärke, tror jag att vi kan etablera oss relativt snabbt”, säger Kalle Hardell.