Di Weekend NYHETER

Vill få köttätare att äta grönt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GOTT MED GRÖNT. Sebastian Schauermann, grundare till den veganska snabbmatskedjan Taku-Taku.

Joey Abrait

Den prisbelönte kocken Sebastian Schauermann vill revolutionera matscenen. I slutet av mars startades en crowdfunding för att kunna expandera med det helveganska snabbmatskonceptet Taku-Taku med 30 nya restauranger runt om Europa. Redan första dygnet nåddes målet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Steam buns, salladswraps, bowls och lyxtaco – vilken mattrend kan vara hetare just nu? Gör dem veganska och du har svaret! Det är kocken Sebastian Schauermanns, känd från tv, radio och kokbokshyllorna, senaste koncept, Taku-Taku: en vegansk snabbmatskedja som under det senaste året hunnit öppna tre restauranger i Stockholm och som nu med hjälp av crowdfunding, en typ av gräsrotsfinansiering, har som mål att expandera ännu snabbare runt om i Europa.

I dag finns ingen annan helvegansk snabbmatskedja i Sverige. Genom att vara först på bollen vill Sebastian Schauermann revolutionera matscenen och få fler att börja äta mer grönt och på så vis bidra till en mer hållbar framtid. Huvudmålgruppen är därför inte veganer – utan köttätare.

”Veganerna har redan gjort sitt jobb. Det är vi, köttätare, som kan göra skillnad. Mitt mål är att folk ska äta så mycket grönsaker som möjligt. Vi serverade 100 000 veganska portioner förra året. I år tror jag att vi kommer servera 300 000”, säger Sebastian Schauermann.

Taku-Takus koncept är enkelt och kostnadseffektivt. I ett centralkök i Sörmland lagas den plantbaserade maten som sedan vakuumförpackas och transporteras till restaurangerna i Stockholm där den värms upp och serveras till gästerna.

”Vi sparar ganska mycket kockarbete, jag har egentligen bara en enda kock för alla enheter. Personal är dyrt, så är det bara. Men det funkar bra. Maten är lätt att laga i stora skalor och dessutom kräver den ingen ventilation eller fettavskiljare eftersom allt görs på ånga.”

Crowdfundingen inleddes den 20 mars och pågår fram till 24 april. Efter det första dygnet nåddes miniminivån på sju miljoner kronor, varav två kommer från investmentbolaget Spiltan.

FAKTA
Taku-Taku

Vegansk snabbmatskedja som under 2017 öppnat tre enheter i Stockholm.

På menyn finns olika typer av tacos, salladswraps, bowls och steam buns med såser och andra tillbehör.

Blev i år nominerad till Dagens Nyheters Gulddrake i budgetkategorin och vann Fast Food Award 2018 i kategorin ”Årets Fast Casual”, arrangerat av livsstilsmagasinet Fast Food Magazine.

I mars startades en crowdfunding med syfte att dra in 7–12 miljoner kronor till bolaget från olika investerare. Målet är att öppna sju nya enheter i Stockholm under året och att till 2022 ha öppnat totalt 30 runt om i Europa.

Bakom konceptet står kocken, Sebastian Schauermann, känd för att ha drivit restaurangen Food Stockholm och för sin medverkan i flera olika tv- och radiosammanhang samt för sina kokböcker. I september släpper han en helt vegansk kokbok.

VISA MER

”Jag är glatt överraskad att det är så många som gått med. Jag har slitit i 30 år inom restaurangbranschen och aldrig nått ett så bra resultat på så kort tid. Jag tror att man måste ställa sig på barrikaderna och skrika för att nå ut på bästa sätt, våga vara extrem och inte välja halvdana koncept.”

Målet är att till 2022 ha öppnat 30 stycken restauranger i storstäder runt om i Europa, varav sju till tio i Stockholm. Även andra svenska städer såsom Göteborg, Malmö och andra runt om i Mälardalen finns på kartan, men framför allt är det Köpenhamn och London som ligger näst på tur.

Han serverar allt du slänger

”I storstäderna finns fler människor och ett större flöde. Till en början behövs nog också storstadsmentaliteten. Jag tror det kommer ta två, tre år innan den veganska maten blir normaliserad på landsbygden”, säger Sebastian Schauermann.

Förra vintern, efter att ha stått för de veganska menyerna på evenemangsbolaget Lugers festivaler, blev Sebastian Schauermann kontaktad av ekolivsmedelsbutiken Paradisets grundare och vd, Johannes Cullberg. Han ville att kocken skulle spinna vidare på konceptet och öppna restauranger på Paradisets två butiker i Stockholm.

”Jag tänkte ”aldrig i livet”, men ville ändå träffa honom eftersom han verkade så intressant och verkligen vill påverka Stockholms matscen positivt. Och när vi sågs övertalade han mig och fem dagar senare skrev jag på kontraktet.”

Med noll kronor på fickan började Sebastian Schauermann se sig om efter investerare. Efter att ha tagit hjälp av ett konceptbolag för att på ett så snyggt sätt som möjligt presentera idén för de tilltänkta, Electrolux och Risenta, gjorde han en rejäl chansning.

”Jag var ambassadör för både Electrolux och Risenta och berättade för dem att jag hade ett hållbarhetskoncept som jag ville satsa på. Jag visade upp de här fina presentationerna blandat med mitt jidder och bad om en miljon kronor. Båda sa nej, men gick med på att ge mig hälften och plötsligt stod jag med den där miljonen. Jag gick raka vägen till konceptbolaget och betalade det som jag var skyldig.”

Pengarna som blev över skulle räcka till att öppna de två första restaurangerna på Paradisets enheter och efter det var det åter dags att leta investerare. Med hjälp av en kompis som tände på idén kunde Sebastian Schauermann röra sig med ytterligare en miljon kronor och öppnade då den tredje enheten i stiftelsen Norrskens entré i centrala Stockholm.

Leif Mannerström stämplar ut

”Efter att ha startat tre restauranger med bara två miljoner kronor insåg vi möjligheten i att skala upp konceptet i snabb takt. Men att göra det med egna pengar skulle ta oss minst ett och halvt år och så lång tid kunde vi inte vänta.”

Tre månader in i det då väldigt färska projektet hörde tillväxtbolaget Pepins av sig med idén om att starta crowdfundingen. Efter årsskiftet när resultat fanns att redovisa var tiden mogen och insamlingen kunde dras i gång. Nu, några veckor in, har Sebastian Schauermann blivit varse om fördelarna med metoden.

”Det handlar inte bara pengarna utan också om all kompetens och allt ambassadörskap. Helt plötsligt finns det tusen personer som inte bara gillar konceptet utan också brinner för att sälja in det.”