Di Weekend NYHETER

»Vi vill känna igen oss«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SKRIVSAL. I Kungliga Bibliotekets knäpptysta läsesal skrev författaren Mikaela Bley sina manus.

Joey Abrait

Med hjälp av produktionsbolag och verklighetstrogna manus börjar kvinnor ta plats i Hollywood. Näst på tur står den svenska författaren Mikaela Bley som säljer rättigheterna till sina böcker till USA. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Svenska filmstjärnan Alicia Vikander har grundat Viktorius Production. Skådespelerskan Reese Witherspoon har startat produktionsbolaget Hello Sunshine för att lyfta fram kvinnor. Skådespelerskan Margot Robbie har startat produktionsbolaget Lucky Chap, och nyligen avslöjades att Oscarsvinnaren Jennifer Lawrence ställer sig till samma led. 

Det råder inga tvivel om att kvinnor nu utmanar männens makt i Hollywood. Nu blir svenska författaren Mikaela Bley en del av detta, efter att ha sålt tv- och filmrättigheterna till sin deckarserie om krimreportern Ellen Tamm. 

Allt började med en skrivarkurs. Det var när Mikaela Bley, som inköpare på TV4 fick upp ögonen för tv-serien Kvinnliga mördare, som fascinationen för kvinnliga gärningsmän väcktes.  Med insyn i hur tv-kanalen såg ut inifrån tog bilden av kriminalreportern Ellen Tamm form; en ung, framgångsrik journalist med ett mörkt förflutet som plötsligt blir indragen i en brottsutredning gällande en försvunnen 8-årig flicka. 

En dag tog Mikaela Bley steget – och sade upp sig. 

”Jag behövde en deadline. Jag gick in i det väldigt naivt, men jag var säker på att jag skulle göra det. Mina föräldrar var inte så nöjda.”  

FAKTA
Mikaela Bley

Ålder: 39.

Bor: Stockholm.

Bakgrund: Inköpare på TV4, kurser i medieinformatik, mediekommunikation och journalistik.

Drömskådisar i rollerna: Alicia Vikander som Ellen Tamm och Michael Fassbender som Jimmy.

VISA MER
FAKTA
Färska exempel på filmer och tv-serier skapade av kvinnor:

HBO-serien ”Big Little Lies” är producerad av Reese Witherspoons bolag Hello Sunshine.

Hulu-serien ”The Handmaid’s Tale” bygger på boken av Margaret Atwood skriven 1985.

Populära serien ”Pretty Little Liars” är skapad av producenten Marlene King.

Böckerna ”Gone Girl”, ”Dark places” och ”Sharp objects” av Gillian Flynn har förvandlats till film och tv. Flertalet kvinnor står bakom produktionerna i tunga positioner, som producenter och manusförfattare.

Norska NRK-serien "Skam" är skapad och regisserad av Julie Andem.

VISA MER

Hon började skriva på nätterna, när småbarnen sov. Likaså skrev hon i Kungliga Bibliotekets knäpptysta läsesal. Ett tag delade hon skrivarkontor med vännen och krimförfattaren Denise Rudberg. Efter ett år kunde hon äntligen skicka in manuset till sex utvalda förlag. 

I dag har det hunnit bli tre böcker i serien om Ellen Tamm och en fjärde bok släpps 2019. 

Hur mycket tjänar du på att sälja ditt manus till Hollywood? 

”Jag kan inte nämna några siffror, men optionsersättningen är mycket högre än vad man generellt sett får i Sverige. Den stora ersättningen kommer sedan med filmrättigheterna som man förhandlar i nästa steg och där kan man förvänta sig betydligt mer än i Sverige eftersom budgetarna är mycket större i USA. Allt är större i USA.”

När Metoo-rörelsen startade i hjärtat av Hollywood för lite mer än ett år sedan satte det många processer i rörelser. Bland annat fick den mäktiga producenten Harvey Weinstein sparken från produktionsbolaget som han medgrundat, The Weinstein Company, efter att anklagelser om våldtäkt och sexuella trakasserier kommit fram. Flera av Hollywoods mest framgångsrika skådespelerskor, som Angelina Jolie, Gwyneth Paltrow och Uma Thurman skrev under uppropet. 

Brott lönar sig

Varför kommer kvinnor fram i branschen nu? 

”Därför att behovet av berättelser om kvinnor, skrivna av kvinnor, har ökat. Vi vill inte bara se historier skrivna av män om kvinnor med nyborstade hår, vi vill också känna igen oss”, säger Mikaela Bley. 

Litterära agenten Anna Frankl, som varit med och sålt film- och tv-rättigheterna för författare som Viveca Sten, Simona Arhnstedt och Catharina Ingelman-Sundberg känner igen sig i att det finns ett större behov av nya berättelser. 

”Just nu finns det fler agenter som jobbar dedikerat för att sälja tv- och filmrättigheter, och det finns en större efterfrågan av innehåll.” 

Filmrättighetsbranschen är på frammarsch. Som litterär agent har hon märkt ett sug efter flera svenska, bokbaserade manus från utlandet. Men om det specifikt gäller kvinnor kan hon inte bekräfta. 

”Svenskar skriver bra böcker som sen blir sålda till film och tv. De senaste åren har vi sett en uppgång, både inom Skandinavien och i utlandet”. 

Den största marknaden är enligt Anna Frankl i USA och Storbritannien. Där finns det helt enkelt störst resurser, och länderna drar nytta av att producera underhållning på ett språk som många förstår. 

Sagolik framgång för svenska barnböcker

Utöver Mikaela Bley har svenska författaren och kriminologen Jenny Rogneby sålt rättigheterna till deckarserien ”Leona” till Hollywood. Andra exempel är Emelie Schepps kriminalromaner om Jana Berzelius, vars rättigheter såldes till Hollywood för ett år sedan. Enligt Anna Frankl håller de fortfarande på att utveckla materialet och tiden från försäljning av optioner till filminspelning tar oftast flera år. 

Men bara för att rättigheterna sålts behöver inte det betyda att allt är i hamn. Anna Frankl uppskattar att färre än 20 procent av de manus som säljs blir producerade i slutändan. 

Men Mikaela Bley är optimistisk. 

”Jag har en bra känsla och hoppas verkligen att det blir av. Jag vet vilka personer som ligger bakom, deras ambition och budget. Med tanke på den tid vi befinner oss i tror jag att historien har stor potential. Vi älskar historier som berättas ur nya perspektiv, och det är så många kvinnor som sitter på dessa. Det kommer fram nu”.