Di Weekend NYHETER

»Vi ska satsa på caketails«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

BREDDAR SIG. Anna Cardelius och Oscar Målevik driver redan tre konditorier. Nu ska de öppna ett ytterligare, men med ett lite annorlunda koncept – ett så kallat schweizeri.

Amanda Lindgren

När Oscar Målevik och Anna Cardelius startade Haga Tårtcompani och Bageri roddades det från Oscar Måleviks kök. Nu öppnar de sin fjärde verksamhet – Haga Schweizeri – på anrika NK i Stockholm.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är 2014 och Haga Tårtcompani och Bageri har precis öppnat upp sin första lokal i Vasastan i Stockholm – precis på gränsen till det nybyggda kvarteret Hagastaden. Fyra månader senare tilldelas de ”Årets stjärnskott” i White Guide. Året efter får de en beställning på en glutenfri chokladtårta från popstjärnan Lady Gaga.

”Det är Oscars största idol så det var helt galet”, säger Anna Cardelius.

När grundarna Oscar Målevik och Anna Cardelius drog i gång projektet 2013 bakade konditorn och Oscar Målevik hemma i köket medan Anna Cardelius agerade bud. Hemmasnickrade kampanjer gjorde att det nystartade företaget fick mycket uppmärksamhet i sociala medier och tilldelades ”Årets pr-kupp” av White Guide.

”Det var ganska aggressiv marknadsföring i början och nu kanske vi inte har samma behov längre. Det var för att höja oss själva och visa oss större och kraftigare än vi var”, säger Oscar Målevik.

Oscar Målevik är själv ingen nybörjare i köket – som 19-åring vann han SM för unga bagare. Anna Cardelius kommer från marknadssidan och har tidigare jobbat i läkemedel- och livsmedelsbranschen.

”Vi hade en tydlig uppdelning från början. Oscar är den som har drivit produktionen och produktutvecklingen och jag har gjort det administrativa. Vi jobbar på varsin linje och ändå gör vi allting tillsammans”, säger Anna Cardelius.

FAKTA
Schweizeriets historia

Ett schweizeri på 1800-talet var ett konditori med alkoholtillstånd. Beteckningen ’schweizeri’ kommer från när invandrande schweiziska konditorer i början av 1800-talet startade utskänkningsställen där de serverade varor som kaffe, te, choklad och likör. Schweizerier var på den tiden ett kärt tillhåll för den rika borgarklassen.

Källa: Nordisk familjebok, Spritmuseum

VISA MER

Tack vare att de från början har stått för allt själva, finansierat varje nyetablering med återinvesteringar och tänkt igenom varje inköp har de lyckats fördubbla sin omsättning på fyra år och gå med vinst sedan start.

”Grundpelaren i det här är att vi har hållit hårt i varenda krona. Oscar är smålänning och jag är uppfostrad hemifrån med att vara återhållsam. Vi har varit otroligt snåla och jobbat stenhårt själva, men vi har aldrig varit dumsnåla. Om det har krävts att vi investerar så har vi gjort det”, säger Anna Cardelius.

Kaféet jäser i rekordfart

Trots hälsotrenden fikar den genomsnittlige svensken enligt SCB för 155 kronor mer i månaden än man gjorde för tio år sedan. Kocken Leila Lindholms företag Leila’s General Store omsatte förra året 18 miljoner kronor, bagaren Sebastien Boudet har tagit surdegsbrödet till svenska hushåll och duon Roy Fares och Tössebageriets Mattias Ljungberg slog nyligen upp dörrarna för sitt andra Mr Cake – den här gången i Göteborg.

Ser ni varandra som konkurrenter?

”Det är en väldigt snäll bransch som stöttar varandra. Det låter kanske konstigt när kockarna är så kända för att vara hårda, men det vi gör för oss själva avspeglas ju på hela branschen. Med Mr Cake har Roy gjort konditoryrket attraktivt vilket är helt fantastiskt. Det är coolt och bra att vi har det ansiktet utåt”, säger Oscar Målevik.

Anna Cardelius fyller i:

”Det som man slåss om är den stora äran. När Mattias på Tösse tog fram semmelwrapen var det ju fantastiskt för honom och alla blev såklart jätteavundsjuka. Men folks behov av semlor exploderade och det blev en hype som alla kunde haka på.”

Nu öppnar Haga, som på tre år ökat omsättningen från 7 till 17,5 Mkr ifjol, sin fjärde verksamhet. Den här gången med ett lite annorlunda koncept och på en lite annorlunda plats. Från att tidigare ha etablerat nya destinationer i lugna bostadsområden ligger nya Haga Schweizeri mitt i Ljusgården på NK i Stockholm.

”Vi skulle komma på ett namn inför vår pitch och då sade min mamma ’men ska ni inte starta ett schweizeri?’. Hon är så nöjd nu kan man säga”, säger Anna Cardelius.

Ölarvingens egen bryggeritappning

”Det sköna med det här namnet är att det är klassiskt. Det stämmer bra överens med vårt koncept och det är inte så många som vet vad det är så vi kan göra lite vad vi vill”, säger Oscar Målevik.

Namnet schweizeri syftar på ett konditori med alkoholtillstånd, men Oscar Målevik och Anna Cardelius har större planer än så. Tanken är att schweizeriet ska ha en matig meny som täcker in hela dagens måltider.

”Det kommer att vara mycket klassisk mat men det kommer att vara på vårt sätt. Sedan kommer vi att ha en stenugn mitt på NK vilket kommer att bli väldigt spännande”, säger Anna Cardelius.

”Och det söta såklart”, säger Oscar Målevik. ”Vi ska satsa på ’caketails’, en cocktail som är gjord för att passa ihop med en specifik bakelse eller tårtbit. Det kommer att bli väldigt roligt, det är ingen som riktigt har vågat sig på det i Sverige.”