Di Weekend NYHETER

Vattnets eget Davos

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

LJUS FRAMTID. Torgny Holmgren och Gabriela Suhoschi ser redan fram emot nästa års Världsvattenvecka, som går av stapeln på Tele2 Arena. Hit ska ännu större delar av näringslivet vara välkomna, både för att lära sig och för att dela med sig av sin expertis.

Jesper Frisk

Tillgång till vatten är en avgörande fråga för industrin. Nu bjuds näringslivet in att ta ännu större plats på Världsvattenveckan, när den nästa år flyttar till Tele2 Arena.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Vatten är en av de fem största utmaningarna globalt, och utan vatten kan vi inte heller uppfylla FN:s övriga globala mål för hållbar utveckling”, säger Torgny Holmgren, vd för Stockholm International Water Institute, Siwi.

Världsvattenveckan, eller World Water Week, har arrangerats sedan 1991. Först var det ett symposium i samband med Stockholms vattenfestival. Men till skillnad från folkfesten – som inte överlevde millennieskiftet – har Världsvattenveckan expanderat och lockar årligen tusentals delegater från hela världen till Stockholm. Statsöverhuvuden, forskare, ministrar, organisationer och aktörer i civilsamhället räknar med att sista veckan av augusti tillbringas i Stockholm för att nätverka, lite som ett Davos för vattenfrågan.

”Vi är världens ledande årliga konferens om vatten, det finns inget liknande”, säger Torgny Holmgren.

Enligt OECD kommer efterfrågan på vatten att ha ökat 55 procent 2050, jämfört med år 2000. Befolkningstillväxten och klimatförändringar är bidragande orsaker, men också industriproduktionen, som är helt beroende av vatten.

På senare år har därför intresset för vattenfrågan ökat från näringslivet. Till exempel har Siwi inlett samarbeten med både svensk textilindustri och läkemedelsbranschen. Sweden Textile Water Initiative har redan resulterat i minskad vattenanvändning i textilindustrin.

FAKTA
Världsvattenveckan/World Water Week

2018: 26–31 augusti, på City Conference Center i Stockholm.

2019: 25–30 augusti på Tele2 Arena i Stockholm.

Arrangeras av Stockholm International Water Institute, Siwi. Bland annat delas Stockholm Water Prize ut, vars beskyddare är kung Carl XVI Gustaf, och Stockholm Junior Water Prize, som har kronprinsessan Victoria som beskyddare.

VISA MER

”Men det i sig drog även ned energi- och kemikalieförbrukningen och då kan man börja prata om kostnadsbesparingar som ger svensk textilindustri en stark konkurrensfördel”, säger Torgny Holmgren.

Nu tar Siwi nästa steg och har skrivit ett femårigt avtal med eventarrangören Stockholm Live som innebär att Världsvattenveckan från och med 2019 hålls på Tele2 Arena i Globenområdet i Stockholm.

Spelfantasternas dröm till Stockholm

”Vi som privatpersoner står för en mycket liten del av vattenförbrukningen, så näringslivets roll är helt avgörande. Industri- och energiproduktion står för över 50 procent av vattenförbrukningen. Det här samarbetet ger oss möjlighet att expandera deltagandet och bjuda in nya aktörer”, säger Torgny Holmgren.

Det handlar både om traditionell industri inom exempelvis livsmedel, läkemedel och energi, samt om de nya, unga bolagen inom svensk startup-industri.

”Vi gör det möjligt för företagen att exponera sig, lära sig och även dela med sig av sin kunskap”, säger Torgny Holmgren.

Siwi har ingått ett partnerskap med Stockholm Live som innebär att Stockholm Live bidrar med sin evenemangskunskap.

Den stora konstgräsplanen ska bland annat bli en gigantisk mingelplats med utställning, mottagningar och separata rum. Till 2019 ska också en svensk paviljong inrättas specifikt för att exponera svenska företag med smarta vattenlösningar.

Anna Ryott: »Jag är hoppets fånge«

”Tele2 Arena ger oss mycket bättre möjligheter till nätverkande i och med det stora arenagolvet, jämfört med olika sessionsrum där dörren är stängd. På sikt hoppas vi också kunna bygga upp ett Water Village på torget utanför Globen och bjuda in skolor och allmänheten”, säger Gabriela Suhoschi, chef för Världsvattenveckan på Siwi.

Årets Världsvattenvecka har redan planerats i flera år och hålls därmed inte på Tele2 Arena. Däremot kommer redan i år deltagare att bussas ut till svensk industri och forskning på studiebesök, bland annat till Electrolux, Ericsson och Uppsala universitet.

”De flesta kommer hit för att nätverka och hitta egna lösningar som kan användas direkt, inte för att skriva ihop ett statement om vad som bör göras”, säger Torgny Holmgren.