Di Weekend NYHETER

Världens enda akvarellmuseum blickar mot 20-årsjubileum

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

HAR FLYT. Att ett så nischat museum skulle lyckas var långt ifrån givet men Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn i Bohuslän trotsade förväntningarna nästan från början …

Joey Abrait

Nordiska Akvarellmuseet står på trygg grund både bildligt och bokstavligt, byggt med stål och betong på bohuslänska klippor. Det är det enda akvarellmuseet i världen och nästa år firar man 20 år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Stillheten i museichefens Bera Nordals arbetsrum är påfallande. Glaset som den enda barriären mellan inne och ute är tunn, man känner nästan havets fukt på huden.

Bera Nordal blickar över klipporna och vattnet på andra sidan fönstret och minns känslan när hon besökte museet för första gången:

”Mötet utandades känslighet, lyrik och transparens – det blev en otrolig kärlek till denna plats”.

Men att ett så nischat museet skulle lyckas och snart fira ett jubileum var långt ifrån givet. Allt började med att föreningen Nordiska Akvarellsällskapet 1995 kläckte ett förslag att skapa ett centrum för akvarellmålning någonstans i Norden. Tjörns kommun var tillmötesgående. Det ledde till att bygget till slut landade i Skärhamn, efter en stor internationell arkitekttävlingen som de danska arkitekterna Niels Bruun och Henrik Corfitsen vann med förslaget ”Mötet”.

Kort därefter anställdes museichefen Berndt Arell. Svensk-isländska Bera Nordal tog över rodret 2002.

”Grundarbetet som gjordes då var väldigt bra och utgör fortfarande grunden för hur vi arbetar i dag”, menar hon.

Nordiska Akvarellmuseets målsättning är att sprida kunskap om hur konstnärer i dag och historiskt har använt vatten och pigment för att skapa konst. Samtidigt har museet gedigen pedagogisk verksamhet riktad till både skolor och besökare.

”Akvarell som medium har ett flöde, den är väldigt lätt att hantera och samtidigt är det väldigt svårt att vara kreativ och nyskapande”, menar Bera Nordal.

Att museet nästan från början överträffade förväntningarna bekräftas av besökssiffrorna.

”Man uppskattade runt 60 000 besökare per år och nu är vi i uppe i 250 000 besökare per år”, säger Bera Nordal.

Röhsska på banan igen

Framgångsreceptet är enkelt, menar hon:

”Att vi lyckats med vår verksamhet är för att vi både blickar ut i världen och tar in de stora konstnärerna och tar in de mindre kända.”

Museets samling, som just nu består av 500 verk och innefattar 100 konstnärer, växer långsamt fram.

”Jag skulle vilja att samlingen var större, men det tar tid att bygga upp en sådan samling och vi vill köpa in verk som är knutna till vår verksamhet”, säger Bera Nordal.

Delar av samlingen visas och byts ut kontinuerligt i anslutning till pågående tillfälliga utställningar. Konstnärer som Cecilia Edefalk, Lars Lerin, Andreas Eriksson, Fredrik Söderberg, Gunnel Wåhlstrand, Ian McKeever och Maria Nordin är bara några vars konst finns representerad i samlingen.

Amerikanska Nancy Speros konst som visas från den 22 september är i samarbete med Museum Folkwang i Essen, Tyskland. Spero påverkades starkt av kriget i Vietnam och hon arbetade kring kvinnovåldet på ett nytt annorlunda sätt.

Sveriges minsta museum har vänt krisen till succé

”Hon är otroligt viktig även i dag, när vi har så mycket orättvisor i världen och fortfarande håller på med krig. Hennes konst handlar mycket om de destruktiva krafterna och jag är glad över att kunna visa en kvinnlig konstnär som aldrig riktigt fick en renässans medan hon levde.”

I juni 2020 fyller museet 20 år. Utställningen som kommer att visas under firandet heter ”Animal kingdom” och berör det tidiga samlandet under 1700-talet, med den systematiska registrering av nya arter som upptäcktes när världens stormakter började utforska nya kontinenter.

”Konsten ofta lyfter något som är under ytan och har en otrolig förmåga att ofta med väldigt enkla medel sätta pricken på någonting som kan bli väldigt provocerande. Vi måste göra det och göra det tillsammans”, säger Bera Nordal.