Di Weekend NYHETER

»Var tvungen att låtsas när Di ringde«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sofi Franzén.

6 frågor till Sofi Franzén, vd för eventarrangören Eventyr, som nu går ihop med finländska jätten Tapaus och bildar Nordens största eventbyrå.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Eventyr omsatte i fjol cirka 160 Mkr, er nya partner Tapaus är dubbelt så stor, på vilket sätt kommer samarbetet att märkas?

”Vi jobbar utanför Sverige redan i dag, men har ingen närvaro där. Det här är första steget på en resa mot etablering i hela Norden. Vi på Eventyr hjälper företag att vara en bra arbetsgivare för att attrahera personal. Det kommer mer och mer i Finland och det kommer vi att kunna hjälpa Tapaus med.”

Ni har som mål att ”sätta en ny standard för branschen”, på vilket sätt?

”Genom att vi med gemensamma krafter kan vara innovativa och driva branschen och ta nya grepp och erbjuda den mest relevanta lösningen till varje kund. De har dubbelt så stor kreativ avdelning som vi, men vi jobbar med kreativa lösningar som vi blivit prisbelönade för. Tillsammans kan vi lyfta ytterligare några snäpp. Det här kompetensutbytet kommer våra kunder att ha stor nytta av.”

Så lockar techbolagen de bästa Vad är du själv mest stolt över av dina 25 år i eventbranschen?

”Personalen – gänget som vi samlat här och hur vi hela tiden har kunnat bräcka oss själva i vår egen utveckling. De är anledningen att jag går till jobbet med ett leende.”

Hur ser marknaden ut nu, har företagen verkligen råd med extravaganser som påkostade event?

”Vi gör inte påkostade event på det sättet utan strategiskt uttänkta. Vi märker en större efterfrågan. I dagens digitala värld är det så otroligt viktigt att träffas ansikte mot ansikte. Det är vad vi hjälper företag med, att paketera vad företaget vill göra så det blir förståeligt för personalen. Det behöver inte vara påkostat, men genomtänkt och välplanerat så att det blir en investering.”

Avspark för jobbåret Coolaste eventet som du önskat att ni hållit i?

”Oj, svårt att svara på. Det finns event på så många olika plan. Men Super Bowl (finalen i amerikansk fotboll) eftersom det har en sådan otrolig attraktionskraft. Där behöver man hela tiden tänka hur man ska bräcka sig själv samtidigt som man har resurser där ’the sky is the limit’.”

Hur ser målen för omsättning och resultat ut för 2020?

”Vi fortsätter att växa. De senaste fyra åren har vi ökat omsättningen från 60 Mkr 2015 till 160 i fjol. Jag är väldigt stolt över att vi blev Gasellföretag 2019 och blev tvungen att låtsas att jag inte blev chockad när Di ringde och berättade.”