Di Weekend NYHETER

Vaktmästaren som blev konstchef

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VOLATIL MARKNAD. Marc Maurie står bakom flera rekordförsäljningar.

Joey Abrait

Marc Maurie, en av Sveriges vassaste konstexperter, sa upp sig på Stockholms Auktionsverk. Nu har han startat eget – som 68-åring.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Marc Maurie är ett av Konstsveriges tyngsta namn. Hans värdering är en kvalitetsstämpel i sig.

Med sin expertis från över fyra decennier på Sveriges största auktionshus – Stockholms Auktionsverk, Bukowskis och Nordén Auktioner – sitt världsomspännande kontaktnät och en sällsam ödmjukhet tar han sig an det mesta inom värdering, äkthetsresearch, marknadsanalys, rådgivning och försäljning.

Hans specialitet är klassiskt måleri och svenska modernister. Samarbetet med internationella experter, däribland Cabinet Turquin i Paris inom utländskt måleri, är en viktig del av framgångarna. Marc Maurie har besökt ett otal bostäder och räddat många verk från att kastas.

”När vi under ett hembesök var klara fick jag syn på en liten kartong under ett bord. ’Äh, det är ingenting i den att bry sig om’, sade ägaren. Men lådan fortsatte att ropa på mig och till slut fick jag titta i den. Inuti låg en fin teckning signerad Wassily Kandinsky 1916”, berättar Marc Maurie och ler.

Konstvärlden är mer volatil än börsen och Marc Maurie står bakom flera rekordförsäljningar. Nils von Dardels ”Den döende dandyn” för 3,4 miljoner kronor till Fredrik Roos är en milstolpe. Anders Zorns ”Sommarnöje” för nära 30 Mkr är än i dag den dyraste svenska målningen och August Malmströms ”Grindslanten” är ett praktexempel i mångmiljonklassen.

FAKTA
Marc Maurie

Ålder: 68 år.

Familj: Hustru Louise Vianden Maurie, tre barn, sex barnbarn.

Bor: Bromma.

Karriär: Kom till Sverige 1973. Har varit chef för konstavdelningen på Bukowskis, Nordéns Auktioner och Stockholms Auktionshus. Började som vaktmästare på Bukowskis för 40 år sedan.

VISA MER

Tavlan såldes i Marc Mauries regi på Bukowskis för drygt 1 Mkr 1984. Den köptes sex år senare för 13 Mkr av en köpman i Västerås, som sålde till en köpman i Eksjö. 1991 tog byggaren Curt Wrigfors över med 16 Mkr. När hans bolag gick i konkurs samma år återkom tavlan till Bukowskis och köptes av en anonym köpare för 2 Mkr.

”Många, inte bara utländska intressenter, köper utan att ha sett verket själva. Man är deras ögon”, fortsätter Marc Maurie.

”Jag har genom alla år lyckats hålla mig ifrån skandaler som falska tavlor och liknande. Både köpare och säljare måste kunna lita på expertens kunskap, seriositet, omdöme och diskretion. Det är och har alltid varit min personliga hederskodex.”

Själv började han som vaktmästare på Bukowskis för fyrtio år sedan.

Marc Maurie kommer från tryffel- och gåsleverstaden Périgueux i sydvästra Frankrike. Fadern var militär och familjen flyttade runt. 1970 träffade han svenskan Louise Vianden under hennes språkresa i Aix-en-Provence. Sedan dess har de varit oskiljaktiga.

Efter lumpen packade Marc Maurie sin kappsäck från flottan och satte sig på tåget till Louise och Stockholm. Han kunde inte ett ord svenska, men fick via sin blivande hustrus kontakter påhugg som flyttkarl.

”Det var i januari 1973 och fruktansvärt kallt. Kollegorna på Kungsholmen Express erbjöd vodka och snus för att hålla värmen. Vodkan fick vara, men min mun brann en vecka efter prillan”, minns Marc Maurie.

Bukowskis var en av företagets största kunder och varenda vara visades för hand. Allt som såldes skulle lämnas ut och allt osålt returnas. Mycket kånkande blev det. På auktionshuset märkte man snart att den tystlåtne bäraren hade ett särdeles gott öga, och minne.

Bukowskis växlar upp – säljer mäklararmen

”Jag har bildminne och kunde identifiera en tavla utifrån hur en bit av ramen skymtade i förrådet. Det sparade mycket tid.”

Sex år efter ankomsten till Sverige utsågs Marc Maurie till chef över Bukowskis serviceenhet. Det var då det verkligt roliga började:

”Intill förrådet låg Bukowskis referensbibliotek. För mig var det som att öppna Ali Babas grotta!”

Marc Maurie tillbringade snart all ledig tid i biblioteket och memorerade allt han såg. Inte bara fakta utan också att se och förstå minsta nyansskillnad med hjärtat.

Fem år senare, 1984, utsågs han till chef för auktionshusets konstavdelning. Han stod i epicentrum under både det famösa 1980-talet och finanskollapsen i början av 1990-talet.

1992 startade dåvarande Bukowski-chefen Johan Nordén sitt eget hus, Nordéns Auktioner, tillsammans med Peder Sager Wallenberg. Marc Maurie följde med och blev dess konstchef i tio år.

”Otroligt mycket jobb, vi var ju nya mitt i finanskrisen, men också roligt. Vi blev pionjärer och bröt ny mark med våra udda annonser och auktioner.”

Innan Nordéns inkråm såldes 2001 lockade Niclas Forsman, chef för Stockholms Auktionshus, över Marc Maurie till sig. Där stannade han i 18 år.

”Kunder kan vara ganska otrogna, om man säger så. Men det är inte ovanligt att barn till personer som jag har hjälpt tidigare kommer och ber mig om råd”, säger Marc Maurie.

Unik samling på auktion Vilket är det vanligaste misstaget bland nybörjarsamlare?

”Att de ännu inte vet vad de vill ha utan följer John, går på de stora namnen och tror att det ska vara på ett visst sätt.”

och bland erfarna samlare?

”Kanske att de köper konst med likartad inriktning, att de fastnar i en viss genre.”

Marc Maurie tog kvällskurser i kroki på Berghs reklamskola tills barnaskaran kom, två flickor och en pojke, och familjeförsörjningen tog över. Han har aldrig tillhört samlarna, men det är han som äger blicken, expertisen och kontakterna:

”Jag älskar den här världen. Tiden är mogen att arbeta på mina egna villkor.”