Di Weekend NYHETER

Väggen växer med finska rötter

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GRÖN MISSION. Aki Soudunsaari började intressera sig för växtväggar när han fick hälsoproblem av inomhusluften för tio år sedan. Målet är att Naava ska hjälpa en miljard människor jorden runt 2025.

Foto: Hampus Andersson

En ny generation växtväggar lovar att rena inomhusluften hundra gånger bättre än vanliga krukväxter. Filmstjärnan och miljökämpen Leonardo DiCaprio är med på ett hörn i det finska bolaget Naava, som först vill ta över Sverige och sedan Asien.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För tio år sedan jobbade finländaren Aki Soudunsaari som lärare och mådde fysiskt dåligt. Han kände sig trött, tappade rösten och kunde till och med få minnesluckor under arbetsdagen.

Det var inomhusluften i den relativt nybyggda skolan som fick honom att må illa. Så fort han höll en idrottslektion och fick vara utomhus kände han sig bättre.

”Jag började fundera på hur jag kunde ta naturen in i huset.”

Tillsammans med vännen Niko Järvinen, som är ingenjör och miljövetare, bestämde han sig för att bygga en växtvägg i Niko Järvinens studentetta. Växterna gjorde luften härlig att andas och fick det lilla rummet att dofta som en fuktig djungel.

Affärsidén föddes när vännerna upptäckte att de kunde göra väggen mycket effektivare och lättare att installera och sköta om. 2011 grundades bolaget Naturvention, som 2016 bytte namn till Naava.

FAKTA
Naava

Grundare: Aki Soudunsaari och Niko Järvinen.
Grundat:
2011 i Jyväskylä i Finland.
Omsättning 2016:
Cirka 20 Mkr.
Resultat efter finansnetto 2016:
Cirka minus 20 Mkr.
Antal anställda:
55, varav 6 i Sverige.

Kontor i Helsingfors och Stockholm, tillverkning i Jyväskylä. Öppnar snart fabrik i USA.

VISA MER
FAKTA
Nya forskningsprojekt om växtväggar

Linköpings universitet startar ett tvåårigt forskningsprojekt om hur fjärrstyrda växtväggar förbättrar inomhusmiljön och skapar nya tjänster. Naturvårdsverket skjuter till 1 miljon kronor till projektet, berättade SVT i januari.

Studien görs i samarbete med Norrköpingsbolaget Vertical Plants System. Bolaget bygger växtväggar för offentlig miljö och vill nu utveckla en digital vägg där luften leds genom väggen för större effekt, en lösning som bygger på samma grundtanke som Naavas.

En studie från Östra Finlands universitet visade att en växt som växer med hjälp av Naavas teknologi rensar skadliga partiklar från inomhusluft 129 gånger effektivare än en växt i vanlig mull. Andra studier har gett resultat som varierar mellan 60 och 190 gånger större effekt beroende på olika faktorer.

Efter studier om luftkvalitet vill Naava nu ta reda på hur växtväggen påverkar människors välmående. Bolaget planerar en studie tillsammans med Kerstin Uvnäs-Moberg, professor i fysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet.

”Det finns olika studier som visar att man mår bra av att ha växter runt sig”, säger Kerstin Uvnäs-Moberg till Di.

VISA MER

Till skillnad från platsbyggda väggar tillverkar Naava smala och lättransporterade moduler, som de säljer främst till bolag och myndigheter tillsammans med ett skötselkontrakt.

Naavas patenterade teknik bygger på den amerikanska rymdorganisationen Nasas forskning från 1970- och 80-talen om hur man kan rena luften i stängda system. Nasa hade rymdstationer i åtanke, men de välisolerade och energieffektiva hus som har byggts under de senaste årtiondena är också avskilda från sin omgivning och beroende av mekanisk ventilation.

Nasa undersökte hur gröna växter renar luften och upptäckte att 98 procent av reningen sker i mikroberna i växternas rötter, berättar Aki Soudunsaari. Därför bestämde vännerna sig för att ta bort mullen och låta luften reagera med rötterna. Dessutom installerade de fläktar, som pumpar ut den renade luften i rummet.

”Varje växt i vår vägg renar luften hundra gånger så effektivt som en växt som planterats i mull”, säger han.

Det som också skiljer Naavas växtvägg från andra är att den styrs med hjälp av artificiell intelligens.

Systemet kontrollerar och optimerar luftkvaliteten och fuktigheten och man kan styra väggen på distans, till exempel öka effekten när ett möte ska hållas i rummet.

Husrenovering blev företagsidé

Drygt 30 miljoner kronor har Naava tagit in i en finansieringsrunda som precis avslutats. Bland investerarna finns amerikanska Delos, som har specialiserat sig på hälsofrämjande hus. I Delos rådgivande grupp sitter bland andra skådespelaren och miljöaktivisten Leonardo DiCaprio och hälsogurun Deepak Chopra.

”Det är inte alls omöjligt att vi kommer att bygga växtväggar i Leonardo DiCaprios privata bostad. Många av våra investerare har väggen hemma hos sig”, berättar Aki Soudunsaari.

Bolaget har som mål att ta in ytterligare nästan 20 Mkr under våren. Det gör de genom så kallad gräsrotsfinansiering på den svenska plattformen Pepins. Kampanjen börjar i slutet av januari.

Naavas målsättningar är extremt höga. 2020 ska bolaget vara värt 1 miljard euro. 2025 ska en miljard människor jorden runt andas bättre luft med hjälp av Naava. Det forskningstunga bolaget stannar inte vid inomhusluft utan vill också göra utomhusluften renare. Siktet är inställt på den jättelika asiatiska marknaden, där miljarder människor lider av smutsig luft.

Naava har också stora förhoppningar på den amerikanska marknaden. Bolagets andra fabrik öppnas snart i New Jersey.

”Mänskligheten har tagit många steg i fel riktning när man inte tagit har hänsyn till naturen. Vi vill återknyta kontakten mellan människan och naturen”, säger Aki Soudunsaari

Vägen till världen går via Sverige. Naava vill gärna uppfattas som ett nordiskt, inte bara finskt, bolag. Bolaget har hittills levererat ett tusental växtväggar varav cirka hundra i Sverige. I Stockholm finns de bland annat på hotellet Radisson Waterfront, Handelshögskolan samt på den franska servicejätten Sodexos kontor.

Väntar på sin tur till rymden

Tanken är att Sodexo ska testa växtväggarna på kontoret och sedan eventuellt installera dem ute i sina restauranger och andra lokaler för att öka kundernas livskvalitet.

”Växtväggarna har varit här så kort tid att det ännu inte går att säga om man mår bättre. Men jag ser att det här rummet bokas oftare”, säger Allireza Ghahremani, affärsutvecklare på Sodexo.

När Naava lanserades i Sverige i fjol märkte grundarna snabbt att produkten måste bli snyggare för att locka svenskar. Det var framför allt den stora vattenbehållaren längst ner i modulen som svenskarna inte tyckte om. Finländare var beredda att köpa växtväggen för bättre luftkvalitets skull, men svenskarna ville också att den skulle höja inredningen. Därför har bolaget nu tagit fram en mer slimmad design.

”I Finland är 10–20 procent av kunderna designmedvetna. Här är det 30–40 procent”, säger Aki Soudunsaari.