Di Weekend NYHETER

Utskälld fenix får nytt liv

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

LEDER FÖRVANDLINGEN. Efter branden för ett par år sedan omvandlas nu arkitekturskolans lokaler på Östermalm i Stockholm till en mötesplats för kreativa företag. Jan Åman, creative director för A House, visar runt i lokalerna tillsammans med hunden Blue.

Foto: Evelina Carborn

Sakta reser sig Arkitektur- skolans gamla betonghus ur askan.

Huset, som hade röstats fram som Stockholms fulaste, brann 2011. För två år sedan lämnade Arkitekturskolan lokalerna, som nu långsamt håller på att få nytt liv.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Fastighetens historia har dramatiska inslag. På tomten låg tidigare Östermalmsfängelset. Den nuvarande byggnaden, som stod färdig 1969, är uppförd i den tidstypiska arkitekturstilen brutalismen, med ett hårt uttryck och avvisande fasader, och placerad mitt bland den burgna stadsdelens äldre bostadsbebyggelse.

2008 röstade Radio Stockholms lyssnare med klar majoritet fram dåvarande Arkitekturskolan som Stockholms fulaste. Mot den bakgrunden fanns det säkert de som hoppades att huset skulle rivas efter den häftiga brand som bröt ut i maj 2011. Särskilt som Arkitekturskolan flyttade till ett nybygge på Kungliga Tekniska högskolans campus, en fastighet som har tagits emot med ros i stället för ris.

Den nya skolbyggnaden belönades genast med Sveriges främsta arkitekturpris, Kasper Sahlin-priset. Den utmärkelsen följdes upp med utnämningen till Årets Stockholmsbyggnad 2016.

Den gamla bespottade fastigheten, bara 500 meter bort, skonades. I januari 2015 beslutade fastighetsägaren Akademiska hus att den skulle bevaras.

Men det går långsamt att väcka den till liv igen. Sex år efter den stora branden är fastigheten ännu inte helt återställd. Det är inte lätt att se utifrån, men byggnaden har formen av ett V med en liten huvudentré i bokstavens botten där de båda längorna möts.

FAKTA
A House

Adress: Östermalmsgatan 26.

Byggår: 1967–1969.

Arkitekter: Gunnar Henriksson och Johan Olsson.

Konstnärlig utsmyckning: På den öppna ytan framför det nyöppnade kaféet Mr Cake mot Karlavägen står skulpturen ”Från Leonardo till...” av skulptören Ilhan Koman och Çhet Kanra.

Fastighetsägare: Akademiska hus.

VISA MER

Där slår vi oss ned i ett par Jetson-fåtöljer, som är kvar sedan skoltiden, i sällskap med Jan Åman, som har titeln creative director för A House, fastighetens nya tidstypiska namn.

”Vi har bevarat mycket, men anpassat det till vad som komma skall” säger han och pekar på en orange spiraltrappa i stål som känns igen från förr.

Den ena längan är renoverad och uthyrd, den andra håller på att renoveras. Därtill ska 925 nya kvadratmeter byggas på den nedre ateljéns plats, där det har stått temporära byggnader ända sedan branden för sex år sedan.

Där drev stjärnkocken Sayan Isaksson förra året en lunchrestaurang, A house Bouillon. Den är nedlagd.

Nyligen öppnade dock ett nytt matställe i den renoverade längans ände, Mr Cake, Det är konditorerna Mattias Ljungbergs och Roy Fares moderna kafé.

Lokalen var tidigare ett soprum. Det är svårt att tro. Trots att en del av betongkänslan är bevarad är miljön varmt välkomnande. Och gästerna verkar hitta hit. Under Di:s besök var det fullt med lunchgäster, fastän Mr Cake inte är en lunchkrog i vanlig mening.

”Vi serverar klassisk kafémat med en restaurangtwist”, säger Mattias Ljungberg, som också driver det mer traditionella Tössebageriet på Karlavägen.

Mr Cake är det mest publika än så länge i A House, men om ett år hoppas Jan Åman att en riktig restaurang ska öppna liksom butiker i bottenplanet.

”Vi för diskussioner med flera krögare”, säger han.

A House liknar i vissa avseenden det som händer vid Brunkebergstorg, brutalismens epicentrum. Där dominerar förvisso stora hotell, men uttrycket är detsamma: A House, Downtown Camper, At Six – allt är på engelska. Det ska vara coolt, i klang med samtiden, och hyresgästerna de hippaste, en urban modernism. Inspirationen kommer från New York – så klart.

”I Dumbo var det en chokladtillverkare som drog i gång alltsammans”, säger Jan Åman, och syftar på det område i Brooklyn vars namn ska uttydas som Down Under the Manhattan Bridge Overpass.

Jan Åman hinner under rundvandringen i A House ”namedroppa” High Line och andra landmärken i New York, som han ser som ett slags föregångare.

”Det sker stora förändringar i det offentliga rummet. Den här typen av ställen börjar poppa upp, hotell blir mötesplatser”, säger han.

Just mötesplats är ett återkommande modeord i omdaningen av betongkolossen på Östermalmsgatan. Hyresgästerna är så kallade kreativa företag.

Under huset har det varit garage. Där vill Jan Åman och A House ha in något slags tillverkningsindustri.

”Vi vill skapa möjligheter så att det åter kan finnas produktion i inner- staden. Det kan vara ett bryggeri eller liknande.”

Först 2019 ska allt vara klart i A House.

”Men förhoppningsvis blir vi som alla stora konstverk aldrig klara”, säger Jan Åman.