Hoppa till innehållet

Utlandssvenskar är lyckligare

Varje år utvandrar personer motsvarande en medelstor kommun, som Borlänge eller Skövde, från Sverige. En ny undersökning visar att de svenskar som bosatt sig utomlands är lyckligare än de som bor i Sverige.

GLADARE. Antalet svenskar som bor i utlandet blir allt fler.
GLADARE. Antalet svenskar som bor i utlandet blir allt fler.Foto: Colourbox

Antalet personer som emigrerar ökar stadigt. Och svenskarna utvandrar mer än någonsin. Under 2014 emigrerade 51.237 personer folkbokförda i Sverige från landet, vilket är mer än under den stora Amerikautvandringen under 1800-talet.

Nu flyttar vi inte på grund av missväxt. Men trots våra goda livsmöjligheter, höga medelinkomst, och avancerade välfärdssystem strävar utlandssvenskarna fortfarande efter lycka och framgång visar den enkätundersökning som SOM-institutet vid Göteborgs universitet skickat till utvandrade svenska medborgare.

Av de 2.668 personer som deltagit i undersökningen uppger de flesta att de blev förtjusta i landet eller lockades att förverkliga en dröm snarare än att de inte trivdes med sitt liv i Sverige.

Och lyckliga verkar de vara. 51 procent svarar att de är mycket nöjda med sina liv, jämfört med 38 procent bland motsvarande grupp i Sverige.

”Dock har vi inte lyckats reda ut frågan om de som utvandrar från Sverige redan är en grupp som är mer välmående jämfört med befolkningen i stort eller om utvandringen påverkar deras välmående i någon riktning”, säger Maria Solevid undersökningsledare på SOM-institutet.

Största skillnaden mellan personer boendes i Sverige och utlandssvenskarna är att utlandssvenskarna har högre utbildningsnivå, 58 procent har högskole- eller universitetsexamen. Siffran är 32 procent i Sverige.

Undersökningen visar att den typiske emigranten tillhör en etablerad samhällsgrupp så till vida att de klarar sig mycket bra på sin inkomst respektive i högre grad är tjänstemän med arbetsledande funktioner.

Mäns vanligaste orsak till flytt är förvärvsarbete följt av att partner eller släkt bodde i landet. För kvinnor är ordningen den omvända.

”Ett slående resultat är att män i betydligt högre grad utvandrar för att arbeta medan kvinnor oftare har partner eller släkt boende i landet, alternativt är medföljande. Anledningarna bakom utvandring ser alltså väldigt olika ut för kvinnor och män”, säger Maria Solevid.

De flesta som flyttade på grund av förvärvsarbete var anställda på ett företag eller en myndighet, tio procent var egenföretagare.

”Svenska utlandsröster” släpptes under måndagen av Göteborgs universitet. Boken består av sammanlagt 14 kapitel där utlandssvenskarnas åsikter om samhälle, medier och politik sammanställts och analyserats.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera