Hoppa till innehållet

Utbrytarduo som satsar på skoj

De samlar svensk humorelit i ett eget bolag
Malin Larsson och Sophie Henningson är duon som orkestrerade jätteprojektet ”Hela Sverige skramlar”.
Nu utmanar de nöjesbranschens jättar med den nya agenturen och produktionsbolaget Kahlo, som redan värvat tunga namn.

Humoragenter. Malin Larsson och Sophie Henningson har startat ett nytt produktionsbolag. Kahlo ska fungera som agentur och som produktionsbolag i humorbranschen.
Humoragenter. Malin Larsson och Sophie Henningson har startat ett nytt produktionsbolag. Kahlo ska fungera som agentur och som produktionsbolag i humorbranschen.Foto: Jonas Eng

I september 2015 publicerades bilder på den treårige syriske pojken Alan Kurdi i medier över hela världen. Bilden av pojken som spolats upp på en badstrand i Turkiet har kommit att bli en symbol för flyktingkatastrofen och hur civilsamhället mobiliserade för att hjälpa till.

Två personer som reagerade starkt på bilden var Malin Larsson och Sophie Henningson. De befann sig på en jobbresa för nöjesarrangören Blixten & Co tillsammans med en kollega när de fick idén att anordna en insamlingsgala.

”Det var som att något gick sönder i oss. Vi tänkte på vad man kunde göra och sedan gick allting väldigt snabbt. Dagen efter hade vi bokat Globen och några av Sveriges främsta artister. Det var ett fantastiskt exempel på hur bra det kan bli när alla arbetar ihop”, säger Sophie Henningson.

Tre veckor senare direktsändes insamlingskonserten ”Hela Sverige Skramlar” på tv och samlade hundratals kolleger och artister. Drygt 600 personer ställde upp gratis och totalt 43 miljoner kronor samlades in under kvällen till förmån för människor på flykt.

”Med Kahlo vill vi vara engagerade i välgörenhet på ett eller annat sätt i framtiden. Det är något vi känner starkt för”, säger Malin Larsson.

Malin och Sophie kommer senast från Blixten & Co där de lärde känna varandra och där de jobbade tillsammans i flera år och många olika projekt.

”Vi blev väldigt sammansvetsade under kort tid. Vi har samma inställning till hur jobbet ska göras på bästa sätt och kom fram till att vi delade idéer och tankar kring hur man skulle kunna göra saker annorlunda eller på ett nytt sätt”, säger Malin Larsson.

Tankarna om att starta eget bolag tog fart och i början av juni i år lanserades Kahlo.

”Vi fokuserar på humor och det talade ordet. Vi kände att det fanns ett gap i humorbranschen där vi såg ett behov av en aktör som erbjuder helheten inom liveunderhållning, det vill säga agentur, bokningsbolag och produktionsbolag. Det är enklare för artisterna att ha det samlat och inte ha en massa separata kontaktpersoner”, säger Sophie Henningson.

Vad skiljer er från andra bolag i branschen?
”Vi jobbar engagerat, nära och med allt som en artist gör live på en scen. På bara två personer täcker vi många olika funktioner med våra helt separata erfarenheter och kompetensområden. Dessutom är det inte så vanligt med kvinnliga företagsledare i den här branschen, det behöver bli mer jämställt både på scen, bakom scen och i företagsledningarna. Vi håller ett extra öga på kvinnliga komiker”, säger Malin Larsson.

Malin Larsson och Sophie Henningson har redan hunnit knyta till sig stora namn som Henrik Schyffert, Fredrik Lindström, Emma Knyckare och Kristian Luuk. Artister som de tidigare arbetat med och som ville följa med dem till Kahlo.

Vad har ni för ekonomiska mål?
”Vi har ingen siffra att dela, men såklart vill både vi och våra artister tjäna pengar. Vårt mål är att kunna producera små som stora scenproduktioner och ha möjligheten att satsa på nya produktionsidéer och jobba med såväl etablerade som nya artister”, säger Sophie Henningson.

Har ni någon kravprofil på personer ni vill representera?
”Det måste kännas rätt med en person och finnas kemi från båda håll. Det ska vara roligt på jobbet. Då blir ofta resultatet bra också”, säger Malin Larsson.

I höst arbetar de bland annat med Henrik Schyfferts turné Var inte rädda och Fredrik Lindströms show Samkväm på Scalateatern. En hel del är inte officiellt än. Enligt duon är de på gång att skriva kontrakt med fler artister och håller på att utveckla fler produktioner.

På er hemsida finns ett citat från Henrik Schyffert där han säger att ni alltid är glada och lugna, även när det blåser som värst. Vad syftar han på?
”Han brukar säga att vi är ”sjukt friska i huvudet” och syftar nog på att vi är rätt oängsliga personer som inte stressar upp oss så lätt. Det kan vara väldigt utlämnande att ställa sig på en scen, då är det extra viktigt att ha personer runtomkring en som står stadigt”, säger Sophie Henningson.

Innehåll från ÅlandsbankenAnnons

Undvik fallgroparna – så lämnar du över familjeföretaget till nästa generation

De senaste åren har regelverket för att överlåta företag inom familjen blivit mer gynnsamt. 

Men en generationsväxling kommer sällan utan utmaningar. Genom att planera och börja i tid kan du ändå undvika de största fallgroparna, förklarar Ålandsbankens expert.

EXTERN LÄNK: Ålandsbankens experter hjälper dig i komplexa frågor 

Plötsligt är den här – dagen då du känner att det är läge att ta ett steg åt sidan. Kanske har insikten kommit smygande: En dag måste ju företaget överlåtas till någon annan. Antingen till familjens yngre förmågor, eller via ett externt ägarskifte.

Genom att planera och göra rätt saker vid rätt tidpunkt har du möjlighet att stärka ditt företags förutsättningar och bygga en stabil grund för både kontinuitet och tillväxt – och inte minst att skapa så bra förutsättningar som möjligt för nästa generations ledarskap – konstaterar Fredrik Benson som är finansiell planerare på Ålandsbanken.

– Ett generationsskifte i ett familjeföretag väcker en rad olika juridiska frågeställningar, men det är också mjuka värden och känslor involverat i ett sådant beslut. Därför är det viktigt att ta ett helhetsgrepp som innefattar de ekonomiska, juridiska och de familjemässiga aspekterna, säger han.

Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.
Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.

Generationsskiftet tar 1-3 år

Fredrik Benson berättar att det viktigaste råd han kan ge är att börja planera i tid. 

– Ett lyckat generationsskifte tar oftast mellan ett och tre år, kanske till och med längre. Men många tror att det räcker med att prata igenom det över en söndagsmiddag. Vid ett ägarskifte måste du ta hänsyn till allas viljor, behov och kunskap – och det tar betydligt längre tid än så.

Gemensamt för många av de mest framgångsrika generationsskiftena ser han i att den tilltänkta efterträdaren har kommit in i verksamheten tidigt och fått lära sig hur det fungerar inifrån. På så sätt förbereds de för uppgiften och får praktisk erfarenhet samtidigt som deras kunskap och ledarförmåga kan sättas på prov. Detta är speciellt viktigt om företaget är centrerat runt den nuvarande ägaren. 

– Vissa företag är uppbyggda kring en enda person och om nästa generation inte har någon erfarenhet från verksamheten kan det snabbt gå utför efter ett ägarskifte. Om det inte finns någon naturlig efterträdare kan det vara bättre att sälja företaget till en extern part, och att göra det när företaget fortfarande har ett högt värde, säger Fredrik Benson.

Bortse inte från mjuka värden

Ingen familj är den andra lik och därför är också varje generationsskifte unikt. En vanlig situation är att det finns flera syskon i familjen, men att enbart ett av dem är intresserat av att ta över familjeföretaget efter föräldrarna. Ska de övriga syskonen kompenseras för det på något sätt? Och i så fall hur? 

Det behöver inte röra sig om företag i hundramiljonersklassen för att en sådan fråga ska skapa irritation och konflikt i en familj, framhåller Fredrik Benson. Därför betonar han att mjuka värden som dessa är viktiga att fundera över, och att det är angeläget att processen fram till skiftet är tydlig och formaliserad så att det inte kvarstår några frågetecken.

– Det finns ingen universallösning utan varje företagarfamilj måste hitta den lösning som passar just deras situation och förutsättningar. Det är också därför vi verkligen betonar vikten av att börja i tid, säger Fredrik Benson.

EXTERN LÄNK: Att välja Ålandsbanken kan göra skillnad 

Nya fördelaktigare regler

Ekonomiskt har det blivit mer fördelaktigt med generationsskifte inom familjen de senaste åren. Fram till 2019 beskattades, något förenklat, överlåtelser inom familjen nämligen högre än försäljningar till en extern part. Därefter ändrades lagstiftningen och nu gäller samma skatteregler i båda fallen. Överlåtelsen behöver dock uppfylla en rad kriterier för att få beskattas på det här sättet.

– De nya reglerna gjorde systemet betydligt mer rättvist, men reglerna är stenhårda med en rad kriterier som måste vara uppfyllda. Det är således fortsatt viktigt att planera ordentligt. Det här kräver specialistkunskap. Uppfyller du inte alla kriterier går det inte att göra ägarskiftet med de mer gynnsamma skattereglerna och det påverkar hur mycket pengar du får kvar att leva på efteråt, säger Fredrik Benson. 

EXTERN LÄNK: Ålandsbanken hjälper dig att projektleda din ekonomi 

 

Mer från Ålandsbanken

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ålandsbanken och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera