I september 2015 publicerades bilder på den treårige syriske pojken Alan Kurdi i medier över hela världen. Bilden av pojken som spolats upp på en badstrand i Turkiet har kommit att bli en symbol för flyktingkatastrofen och hur civilsamhället mobiliserade för att hjälpa till.
Två personer som reagerade starkt på bilden var Malin Larsson och Sophie Henningson. De befann sig på en jobbresa för nöjesarrangören Blixten & Co tillsammans med en kollega när de fick idén att anordna en insamlingsgala.
”Det var som att något gick sönder i oss. Vi tänkte på vad man kunde göra och sedan gick allting väldigt snabbt. Dagen efter hade vi bokat Globen och några av Sveriges främsta artister. Det var ett fantastiskt exempel på hur bra det kan bli när alla arbetar ihop”, säger Sophie Henningson.
Tre veckor senare direktsändes insamlingskonserten ”Hela Sverige Skramlar” på tv och samlade hundratals kolleger och artister. Drygt 600 personer ställde upp gratis och totalt 43 miljoner kronor samlades in under kvällen till förmån för människor på flykt.
”Med Kahlo vill vi vara engagerade i välgörenhet på ett eller annat sätt i framtiden. Det är något vi känner starkt för”, säger Malin Larsson.
Malin och Sophie kommer senast från Blixten & Co där de lärde känna varandra och där de jobbade tillsammans i flera år och många olika projekt.
”Vi blev väldigt sammansvetsade under kort tid. Vi har samma inställning till hur jobbet ska göras på bästa sätt och kom fram till att vi delade idéer och tankar kring hur man skulle kunna göra saker annorlunda eller på ett nytt sätt”, säger Malin Larsson.
Tankarna om att starta eget bolag tog fart och i början av juni i år lanserades Kahlo.
”Vi fokuserar på humor och det talade ordet. Vi kände att det fanns ett gap i humorbranschen där vi såg ett behov av en aktör som erbjuder helheten inom liveunderhållning, det vill säga agentur, bokningsbolag och produktionsbolag. Det är enklare för artisterna att ha det samlat och inte ha en massa separata kontaktpersoner”, säger Sophie Henningson.
Vad skiljer er från andra bolag i branschen?
”Vi jobbar engagerat, nära och med allt som en artist gör live på en scen. På bara två personer täcker vi många olika funktioner med våra helt separata erfarenheter och kompetensområden. Dessutom är det inte så vanligt med kvinnliga företagsledare i den här branschen, det behöver bli mer jämställt både på scen, bakom scen och i företagsledningarna. Vi håller ett extra öga på kvinnliga komiker”, säger Malin Larsson.
Malin Larsson och Sophie Henningson har redan hunnit knyta till sig stora namn som Henrik Schyffert, Fredrik Lindström, Emma Knyckare och Kristian Luuk. Artister som de tidigare arbetat med och som ville följa med dem till Kahlo.
Vad har ni för ekonomiska mål?
”Vi har ingen siffra att dela, men såklart vill både vi och våra artister tjäna pengar. Vårt mål är att kunna producera små som stora scenproduktioner och ha möjligheten att satsa på nya produktionsidéer och jobba med såväl etablerade som nya artister”, säger Sophie Henningson.
Har ni någon kravprofil på personer ni vill representera?
”Det måste kännas rätt med en person och finnas kemi från båda håll. Det ska vara roligt på jobbet. Då blir ofta resultatet bra också”, säger Malin Larsson.
I höst arbetar de bland annat med Henrik Schyfferts turné Var inte rädda och Fredrik Lindströms show Samkväm på Scalateatern. En hel del är inte officiellt än. Enligt duon är de på gång att skriva kontrakt med fler artister och håller på att utveckla fler produktioner.
På er hemsida finns ett citat från Henrik Schyffert där han säger att ni alltid är glada och lugna, även när det blåser som värst. Vad syftar han på?
”Han brukar säga att vi är ”sjukt friska i huvudet” och syftar nog på att vi är rätt oängsliga personer som inte stressar upp oss så lätt. Det kan vara väldigt utlämnande att ställa sig på en scen, då är det extra viktigt att ha personer runtomkring en som står stadigt”, säger Sophie Henningson.